FacebookTwitterLinkedIn

Orice criză vine cu oportunități, care pot contribui la dezvoltarea business-ului, dacă antreprenorii știu cum să profite de ele, consideră Cristina Smădu, fondator Meșteșugari de Gusturi. Totodată, potrivit antreprenoarei, esențială pentru creșterea unei afaceri este reinventarea constantă, nu doar în perioadele de criză, când împrejurările o impun. 

Printre cele mai notabile provocări în momentul actual sunt prețurile energiei și cele ale materiilor prime. ”Ai două variante: treci la tipuri de produse low cost sau îți menții autenticitatea și mergi mai departe. Dacă alegi să renunți la ce produci, nu te mai numești ca și până atunci, pentru că îți pierzi identitatea. Produsele tradiționale au scăzut ca și vânzare, din cauza prețului mai mare, nu sunt atât de căutate ca cele industriale”, afirmă Cristina Smădu.  

Totodată, Cristina Smădu atrage atenția asupra riscurilor flexibilității și importanței existenței unui buget de urgență, în condițiile incertitudinilor de pe piață. ”Cred că piața economică din România a devenit mai inflexibilă. Căutăm tot timpul să verificăm cât mai bine un client nou. Este greu să mai fii flexibil, pentru că trăim vremuri incerte și trebuie să ai atenție sporită. Trebuie să ai mereu un buget de urgență, pentru a-ți asigura stabilitatea în piață.

În pandemie s-au observat o scădere a vânzărilor în punctele de desfacere din supermarketuri și o creștere a vânzărilor în magazinul propriu, în condițiile în care oamenii alegeau să se aprovizioneze din proximitatea locuinței. ”Orice criză vine cu oportunități, trebuie să știi să profiți de ele. Noi am început să punem bazele unui soft personalizat pentru carmangeria noastră și vrem să finalizăm anul viitor prin proiectul digitalizare prin fonduri europene. Digitalizarea care s-a accelerat în pandemie era o necesitate, a ușurat tot felul de servicii. O puteam implementa mai demult, dar nimeni nu era dispus să investească în tehnologie și să o poată folosi. În vremurile grele găsim cele mai bune soluții.”, subliniază Cristina Smădu.  

Primordială în planurile pentru anul viitor este găsirea unei soluții pentru a putea rezolva problema energiei, care să se reflecte în prețul produsului de la raft. Antreprenoarea menționează că sunt luate în calcul panourile fotovoltaice, pentru reducerea costurilor. Pe lângă aceasta, este vizată finalizarea implementării procesului de digitalizare. ”Încercăm să punem bazele unei mici ferme, să putem închide lanțul. Primordiale sunt energia și fianlizarea digitalizării, care ne va ajuta enorm de mult”, a încheiat fondatoarea Meșteșugari de Gusturi, în cadrul emisiunii reINVENTAREA României.

Meșteșugari de Gusturi s-a născut din ideea de a promova tradiția culinară românească în condiții actuale de igienă și calitate și de a oferi copiilor produse din carne după rețete tradiționale cu un gust din casa bunicilor. Cristina Smădu a început acest business în 2015 împreună cu soțul ei, Ioan Smadu. Evoluția nu a fost ușoară, într-o piață destul de vastă cum este piața produselor alimentare, cei doi antreprenori concluzionând că răbdarea este esențială atunci când te adresezi unei nișe de clienți care dorește produse artizanale.