FacebookTwitterLinkedIn

Cristian Bolocan, Head of SEO & Partner Limitless Agency, consideră că Inteligența Artificială se află într-o fază exploratorie. Nimeni nu se poate lăuda că Inteligența Artificială a schimbat total anumite proceduri sau procese.  

Forbes: Ce a însemnat pentru departamentul SEO din cadrul agenției Limitless anul 2023? Dar pentru agenția Limitless?

Cristian Bolocan: 2023 a fost un an bun pentru departamentul nostru. Am crescut în medie cu 30% din perspectiva numărului de clienți și a valorii portofoliului. De asemenea, am avut și o creștere a echipei, în paralel cu creșterea portofoliului.

A fost un an în care am investit foarte mult în componenta umană și în specialiști. Conform rapoartelor interne, peste 20% din timpul alocat activităților din agenție a fost alocat pe componenta de training, educație și pregătire. Am pus foarte mult accent pe această componentă.

A fost un an în care am investit în componenta exploratorie a ceea ce înseamnă ChatGPT. Am investit în această componentă exploratorie. O numesc „exploratorie” pentru că, în continuare, sunt multe companii care explorează. Încă nu există cazuri în care Inteligența Artificială a venit și a schimbat total anumite proceduri sau procese. Vorbim de o componentă exploratorie și acest lucru s-a întâmplat și în cazul nostru.

Am avut provocări în tot ceea ce înseamnă modul cum a arătat algoritmul Google, pentru că noi lucrăm pe componenta de SEO cu algoritmul acestuia și cu algoritmii motoarelor predominante de căutare.

2023 a fost anul cu cele mai multe schimbări în algoritmul Google. Peste 10.000 de schimbări. Bineînțeles, schimbări mici, dar care pot să modifice modul cum arată un brand în motorul de căutare.

2023 a fost un an plin: creșteri, oportunități și, bineînțeles, provocări.

Forbes: Ai pomenit de peste 10.000 de schimbări în algoritmul Google. Acestea sunt anunțate de Google sau voi trebuie să stați cu ochii pe Google ca pe… butelie?

Cristian Bolocan (zâmbește): Este corectă exprimarea. Da, trebuie să fii tot timpul prezent, pentru că în fiecare zi apar informații noi despre diferite comunicări în tot acest ecosistem. Google are câteva persoane însărcinate cu relațiile publice pe componenta de SEO, care comunică și răspund la întrebări.

10.000 de schimbări mici și mărunte, care nu sunt neapărat resimțite în mod direct de branduri, dar influențează per ansamblu. Însă, au fost câteva schimbări mari, incrementale, pe care Google le-a făcut. Aceste schimbări au fost destul de masive și au fost anunțate în prealabil de Google.

Forbes: Ai amintit și de activitatea „exploratorie” în domeniul Inteligenței Artificiale. Să înțeleg că industria este la început? Dacă poți să dezvolți acest termen: „explorare”.  

Cristian Bolocan: Într-adevăr, este la început. Cine spune că poate să folosească Inteligența Artificială, în această etapă, pentru a face un proces cap-coadă este naiv sau nu vrea să recunoască.

Toate modelele de Inteligență Artificială pe care le putem folosi ne ajută să fim mai eficienți, dar acestea au încă un stadiu exploratoriu. Acestea eficientizează componenta de creativitate. De asemenea, Inteligența Artificială ne poate oferi viteză la capitolul tehnicitate și ne ajută să fim mai rapizi.

Da, se pot face foarte multe lucruri. De exemplu, un caz pe care l-am folosit în ultima perioadă este să luăm eșantioane de cuvinte-cheie pe care le caută oamenii pe Google. Pe baza acestor eșantioane pe care le preia Inteligența Artificială, aceasta învață care sunt nevoile publicului-țintă și reușește să ofere anumite tematici și subiecte despre care ar trebui să se vorbească. În baza acestor subiecte, noi reușim să construim conținut care să fie aliniat cu publicul-țintă și cu nevoile acestuia.

Totul pleacă de la o procesare de date. Efectiv, avem milioane de cuvinte-cheie pe care le putem folosi. Inteligența Artificială poate să proceseze aceste milioane de cuvinte-cheie și, în baza lor, să ne dea cele mai bune soluții.

Atenție, Inteligența Artificială nu poate să facă toată munca! Îți dă idei, îți dă niște sugestii, dar specialistul vine și le calibrează și le aliniază cu brandul, cu misiunea și cu valorile acestuia. Este un întreg efort. Inteligența Artificială te ajută să ai mai multă viteză și îți oferă diferite posibilități nelimitate, ca să spun așa.

CARTE DE VIZITĂ

Cristian Bolocan este managerul departamentului de SEO din cadrul agenției Limitless de peste 8 ani. El coordonează divizia de SEO care cuprinde peste 100 de specialiști SEO (fiecare cu micro-specializări).

În același timp, Cristian Bolocan are și rolul de trainer la Atelierele ILBAH, unde și-a asumat o componentă de educație în piața de profil din România.

Cristian Bolocan are în portofoliu proiecte de SEO pentru clienți precum: Catena, Altex, Hornbach, Asirom, Auchan dar și alte peste 500 de proiecte, desfășurate în cei peste 12 ani de experiență.

Forbes: Inteligența Artificială va elimina oamenii din agenții? Este aceasta o sperietoare pentru angajați, ca să-i facă să se mobilizeze și să muncească mai mult, sau este o posibilitate reală?

Cristian Bolocan: Cred că este foarte bine să cunoaștem istoria. Vă reamintesc momentul în care au apărut roboții care asamblează mașinile pe linie. Atunci, toată lumea era panicată, au fost proteste: roboții fac mașini în locul nostru, noi ce-o să facem? Acea revoluție industrială a crescut, chiar de zece ori, necesarul de oameni. A fost nevoie de mai mulți oameni pentru această industrie pentru că a apărut această potențială scalare.

Practic, apariția roboților n-a eliminat locurile de muncă, ba din contră, chiar a crescut numărul locurilor de muncă.

Același lucru se întâmplă și în cazul nostru. Agențiile care alocă buget pentru componenta de explorare a Inteligenței Artificiale, au nevoie de oameni. Agențiile au nevoie de oameni care să exploreze Inteligența Artificială și să găsească posibilitățile nelimitate pe care aceasta le oferă.

Un specialist trebuie să exploreze, să înțeleagă cum se poate face acel lucru și cum se poate automatiza, nu numai pentru un client, ci pentru sute de clienți. Și pentru toate aceste lucruri sunt necesari oamenii. Nu poți să faci nimic fără oameni!

Urmărește interviul integral pe pagina de YouTube a revistei Forbes România.