FacebookTwitterLinkedIn

Statisticile Euromonitor arată că piaţa ceaiurilor se află pe un trend ascendent, iar România nu face excepție de la această creștere, confirmată și de producătorul român SN Plafar SA, care a înregistrat în ultimii trei ani o cifră de afaceri de aproximativ 2 milioane de euro. 

România este pe locul 45 din 54 de piețe la nivel mondial, avem un potențial foarte mare pentru viitor. Avem o cifră de afaceri de 2 milioane de euro constantă în ultimii trei ani de zile. Având în vedere prețul de la raft care este între 2 și 5 lei, cifra de afaceri nu are cum să fie foarte mare. Cifra de afaceri trebuie corelată și cu partea de profitabilitate, iar noi ne dorim să fim o companie cu o creștere sănătoasă și profitabilă.”, a afirmat Cristian Becheru, director general al SN Plafar SA, în cadrul emisiunii Forbes Forward.

În timpul anilor pandemici, Plafar s-a extins pe piața online

În timpul anilor pandemici, care au reprezentat o perioadă foarte dificilă pentru întreg mediul de afaceri, Plafar a dezvoltat noi parteneriate și s-a extins pe piața online, pentru a ajunge mai ușor la consumatori. Compania a fost nevoită să se reorienteze și să introducă în gama Plafar și alte produse pe lângă cele clasice, consumate pentru beneficiile aduse sănătății. Noile produse sunt destinate consumului pentru relaxare – ceaiuri din fructe sau din plante simple, care să fie pe placul publicului tânăr, un segment vizat în prezent de strategia sa de business.

Compania a înregistrat o creștere de 30% în ultimul an

Potrivit reprezentantului Plafar, deși 2022 a fost marcat de dificultăți și provocări, compania a înregistrat o creștere de 30% și estimează și pentru anii următori cifre semnificative. 

Una dintre principalele provocări a fost conflictul din Ucraina, care a pus probleme mult mai mari decât pandemia, în condițiile creșterilor exponențiale ale materiilor prime pe lanțurile de aprovizionare și utilităților. ”Avem o fabrică unde utilajele funcționează de dimineața până seara, iar consumul de energie este foarte ridicat. Pe lângă creșterea prețurilor, am avut dificultăți în a găsi materii prime. De exemplu, anul acesta a fost penurie de zahăr, prețul s-a dublat și nu am putut găsi cantitățile necesare pentru fabricarea siropurilor.”, explică Becheru. 

Plafar a preluat o parte din exporturile care reveneau producătorilor din Rusia sau Ucraina

Ca orice criză, și conflictul de la granițele noastre a adus și oportunități, iar pentru Plafar, acestea s-au concretizat în dublarea exporturilor. Compania a preluat o parte din activitatea de export care revenea producătorilor din Ucraina sau Rusia, intrând pe piețe precum cea din Japonia. Conform oficialilor, linia de exporturi este printre priorități și sunt în curs discuțiile cu diaspora, pentru țări ca Italia și Spania.

”Oamenii s-au reorientat către piețe europene, iar noi suntem câștigătorii unei părți din aceste exporturi. Am fost și forțați să ne orientăm către piața externă, având în vedere nivelul inflației de la noi, când vânzările au început să scadă.  Oamenii sunt mai atenți la ce cumpără și consumă și este o piață care ne poate aduce plusul de care avem nevoie.”, subliniază directorul general. 

Principalii clienți de export sunt comunitățile de români din diaspora

Principalii clienți de export sunt cei care se adresează comunităților de români din afara țării, iar Canada și SUA sunt printre cele mai însemnate piețe. ”Tot ce înseamnă export se adresează comunităților de români din diaspora. Sunt aceleași produse de rulaj pe care le avem în România – plante simple, mixate, fructe. Am avut cereri inclusiv din Franța, unde este o piață mare și în continuă creștere, de dezvoltare a unor mărci proprii cu clienți de acolo. Discuțiile sunt complexe și de durată, dar există potențial.”

Strategia de business a Plafar în urma noului context economic, social și politic din ultima perioadă a rămas însă constantă, deși piața e dominată de incertitudini. Pe termen lung, planurile companiei vizează dublarea cifrei de afaceri în următorii trei – cinci ani. Pe termen scurt și mediu, planurile s-au adaptat pentru a putea furniza în continuare produse de calitate. 

Planurile de viitor includ o rebranduire și produse noi adresate publicului tânăr

Totodată, se urmărește păstrarea notorietății și tradiției Plafar, împreună cu produse noi care vor intra pe piață și cu o inovație pe partea de vizual, printr-o rebranduire. Motivul este vizarea segmentului de consumatori tineri, pentru care sunt necesare inovații atât din punctul de vedere al produselor, cât și al modului de prezentare, consideră oficialii companiei. 

Planurile SN Plafar SA pentru perioada următoare, în materie de proiecte și investiții, includ abordarea pieței pharma și a celei tradiționale. ”Principalii noștri parteneri sunt marii retaileri, dar pe viitor vrem să ne dezvoltăm și pe piețe adiacente.”, conchide Cristian Becheru.