FacebookTwitterLinkedIn

Săptămâna artei din capitala britanică s-a desfășurat în Regent’s Park, aici având loc târgul anual de artă Frieze London. Vibrația orașului din acest an, asemănătoare unei corzi bine întinse, te duce cu gândul la perioada Cool Britannia, caracteristică sfârșitului anilor ’90, respectiv începutul anilor 2000.

Revenirea corsetelor Vivienne Westwood pe străzile din Paris sau New York alături de estetica neo-Punk Rock în muzică și film au îndreptat din nou atenția asupra nației de origine a acestei mișcări. Lumea artei a răspuns afirmativ acestui curent. Astfel, Casa de licitații Christie’s a prezentat pictura „Like a Cloud of Blood” (2022) a artistei Tracey Emin ca vedetă a Evening Sale, veniturile obținute fiind destinate școlii sale de artă din Margate.

Tracey Emin, Like a Cloud of Blood, 2022

Emin – care a fost descrisă anterior în mass-media ca fiind „bad girl” din lumea artei – a stârnit atât interesul pasionaților de artă, cât și al publicului larg, încă de la prima ei expoziție White Cube, din anul 1993. Atunci, artista a expus peste o sută de obiecte pe care le-a adunat de-a lungul anilor, cum ar fi jurnale, suvenire și jucării, combinate cu desene, picturi și fotografii.

Tracey Emin, My Bed

Mai târziu, a reușit din nou să atragă atenția asupra ei prin expunerea instalației „My Bed”. Aceasta a constat într-un pat nefăcut și un covor albastru, pe care erau împrăștiate dezordonat articole personale aparținând artistei: papuci, pastă de dinți, ciorapi, sticle de vodcă etc., de fapt, o confesiune nemijlocită, relevând o autobiografie brută, fără perdea, într-o perioadă anterioară televiziunii de tip reality show.

Tracey Emin, alături de Damien Hirst, Sarah Lucas, Chris Ofili și alții alcătuiesc un consorțiu de artiști care trăiesc și lucrează în Anglia, fiind cunoscut acum sub numele de Young British Artists sau YBA. Deși grupul nu are o linie estetică definită, demersul lui artistic a fost caracterizat, în general, printr-o deschidere către o diversitate de materiale și manifestări, precum și tactici de șoc, însoțite de o atitudine antreprenorială.

Rădăcinile mișcării se regăsesc în expoziția Freeze din anul 1988, care a fost organizată de Hirst, pe atunci student la Artă, la Goldsmith’s, în care a inclus lucrări ale colegilor săi de studiu. Proiectul și-a dorit promovarea unei estetici antreprenoriale DIY, în epoca post-Thatcher. A fost expus într-o locație industrială abandonată din estul Londrei, încercând să imite un spațiu de artă contemporană de ultimă generație, inspirat de evoluțiile din scena Downtown din New York. Astfel, au apărut germenii mișcării YBA.

Damien Hirst, The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living, 1991

Una dintre cele mai ilustrative lucrări ale atitudinii YBA este „The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living” (1991), aparținând lui Damien Hirst. Aceasta reprezintă o sculptură formată dintr-un rechin tigru, conservat în formaldehidă, într-o vitrină de sticlă. Rechinul, rigid, cu gura întredeschisă violent, simbolizează tema morții, la care ființele nu se gândesc până când nu se confruntă cu realitatea ei. Lucrarea a fost comandată de magnatul Charles Saatchi, iar costul de producere a fost 50.000 de lire sterline, preț care include și capturarea rechinului de către un pescar din Australia.

Rolul de patron al artelor al lui Saatchi a fost indispensabil în cultivarea curentului YBA. În anul 1997, Academia Regală de Artă a găzduit expoziția Sensation, care a reunit lucrările a 42 de artiști, exclusiv din colecția lui Saatchi. Deși a fost considerată provocatoare vizual și criticată ca fiind hedonistă și nihilistă, Sensation a risipit caracterul elitist al lumii artei, în vreme ce prezența YBA în Academia Regală a obligat spectatorul să accepte aceste obiecte neobișnuite în canoanele artei de înaltă clasă.

În multe privințe, lumea artei de astăzi își datorează spiritul comercial mișcării Young British Artists. În timp ce mă plimb prin standurile care prezintă artiștii emergenți de la Frieze, trăiesc din nou senzația că sunt acaparată de spiritul tineresc al artei.

Frieze Art Fair 2018, Photo by Linda Nylind.