Comerțul online în zonele rurale a crescut cu 22,8% în acest an și a depășit creșterea de 10% din mediul urban. În cursul acestui an, 66% dintre români au comandat online, acesta fiind cel mai mare procent din ultimii ani.
Ponderea cetățenilor din mediul urban care fac cumpărături online rămâne în continuare crescută (71,5%), fiind cu 13,2 puncte procentuale mai mare decât a celor din mediul rural (58,3%).
Creșterea din ultimul an din zonele rurale a fost susținută atât de penetrarea extinsă a internetului mobil, cât și de extinderea rețelelor fixe și dezvoltarea infrastructurii de livrare.
Cristian Pelivan, directorul executiv al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), spune că, de sărbători, clienții din mediul rural care au comandat online au economisit în medie două ore și 80 de lei.
Potrivit calculelor ARMO, pentru un client care locuiește într-o comună situată la 35 de kilometri de cel mai apropiat oraș, o sesiune de cumpărături presupune, în medie, până la trei ore petrecute în trafic și în magazine.
Acest timp se traduce într-un buget suplimentar de peste 115 de lei, 40 lei reprezentând costul combustibilului dus-întors și 75 lei costul a trei ore pierdute pe drum, raportat la salariul mediu net lunar, cu un cost orar de 25 lei.
Deși ponderea celor din mediul rural care fac cumpărături online este mai mică, preferințele în ceea ce privește produsele coincid în mare măsură cu cele ale clienților din urban.
Astfel, topul produselor achiziționate în rural este format din articole vestimentare, încălțăminte sau accesorii (78,3%), produse cosmetice (24,9%), produse de curățare și de igienă personală (18,7%).
În același timp, în zonele urbane, utilizatorii de internet au cumpărat îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii (76,6%), produsele cosmetice (27,1%) și articolele sportive (18,3%).