FacebookTwitterLinkedIn

Anul 2022 a fost marcat de puține livrări de noi proiecte moderne de retail, completând suprafața totală existentă cu doar 77.000 mp, aproximativ jumătate din livrările estimate inițial și o scădere substanțială comparativ cu cei 102.000 mp înregistrați în 2021, arată raportul anual publicat de Colliers

Dar 2023 ar putea fi cel mai efervescent an în materie de proiecte noi, din 2011 încoace, cu livrări programate de aproximativ 260.000 mp, spune raportul. În ceea ce privește vânzările, majoritatea categoriilor de retail au înregistrat rezultate bune în 2022, iar nivelul de profitabilitate din România rămâne unul dintre cele mai ridicate din Uniunea Europeană.

Cel mai mare proiect livrat în 2022 a fost extinderea Colosseum Mall din București (16.500 mp), urmată de Scallier’s Funshop Retail Park din Timișoara (10.800 mp). 

Cea mai mare parte a livrărilor a constat în scheme de tipul parcurilor de retail, iar aproape jumătate din suprafața totală a spațiilor noi a rezultat din extinderea proiectelor de retail existente.

În prezent, România are un stoc total de retail modern de aproximativ 4 milioane mp, din care peste 2,7 milioane mp sunt centre comerciale tradiționale, iar restul preponderent parcuri de retail. Peste 60% din suprafața totală de retail modern este concentrată în primele 10 cele mai mari orașe, cu peste 200.000 de locuitori, dar decalajul dintre orașe se va reduce, de vreme ce majoritatea proiectelor anunțate pentru următorii doi ani sunt parcuri de retail în orașe mici și mijlocii.

„În ciuda așteptărilor noastre precaute și a multor factori de nesiguranță care au planat asupra pieței anul trecut, precum creșterea dobânzilor, a inflației, a costului energiei, am văzut un consum robust, o piață a muncii puternică și un interes crescut de angajare din partea companiilor. (…) Au fost creșteri salariale de două cifre, ceea ce s-a reflectat în mod pozitiv asupra pieței și a încrederii consumatorilor, implicit asupra performanței retailerilor și a cererii pe piața de retail.”, subliniază Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers.

Randamentele mari pe care le oferă piața locală retailerilor, printre cele mai mari din UE, plus revenirea rapidă a consumului odată cu venirea verii, după ridicarea restricțiilor provocate de pandemie, au repus România pe harta retailerilor. Astfel, anul 2022 a fost marcat de o serie de noi intrări pe piața românească, branduri care, fie și-au deschis primul magazin (Primark, TEDi, Foot Locker, JD Sports sau Bath & Body Works), fie au anunțat deschideri noi în viitorul apropiat. 

Potrivit consultanților de la Colliers, retaileri precum Holland & Barrett sau Uniqlo, sunt de asemenea cu ochii pe piața locală, dar și alte concepte/mărci vizează România, de la produse alimentare la modă și frumusețe, de la discounteri până la diferite categorii de produse de lux.

În ceea ce privește gradul de ocupare, centrele comerciale dominante și parcurile de retail bine poziționate își păstrează gradul de ocupare ridicat, unele dintre ele având chiar o listă constantă de companii care așteaptă să își deschidă magazinul acolo. Mai mult, în timp ce nivelul de bază al chiriilor a rămas neschimbat, vânzările au depășit nivelul din 2019 în multe cazuri. Cel mai mare proiect cu livrare în acest an este cel al NEPI Rockcastle din Craiova, de aproape 64.000 mp. 

România, cu cei peste 4,1 milioane de metri pătrați de centre comerciale și parcuri de retail, rămâne în urma țărilor din Europa Centrală și de Est și chiar în urma țărilor din Europa de Vest. Pentru un nivel de consum/ capita similar cu cel din Cehia și Polonia (în termeni de volum de produse și servicii achizitionate), stocul modern de retail pe cap de locuitor din România este de două ori mai mic decât cel din Cehia și cu peste 40% mai mic decât cel din Polonia.

Un lucru pozitiv pentru piață, concluzionează consultanții Colliers, este că în ultimii 2-3 ani, diferite proiecte de retail, precum centrele comerciale Cora, Vitantis sau River Plaza Râmnicu Vâlcea, au intrat în administrarea unor noi proprietari, ceea ce ar putea duce, în timp, la o reechilibrare a portofoliilor în piață.