Poate că nu există un american în viață care să nu fi mâncat ceva fiert, rumenit, gătit la grătar sau prăjit de OSI Group.
Producătorul privat de alimente, cu o cifră de afaceri estimată la 7,9 miliarde de dolari în 2022, a început prin a marca chiftele proaspete de hamburger pentru McDonald’s printr-un acord bazat pe strângerea de mână din 1955 cu Ray Kroc de la Golden Arches.
De-a lungul anilor, OSI și șeful său, Sheldon Lavin, au extins relația cu McDonald’s pentru a include aproape orice. Iar de acolo au cucerit lumea.
Astăzi, cele 65 de fabrici ale OSI din 18 țări pot găti orice fel de carne pe care o companie alimentară vrea să o vândă.
Cu toate că OSI a produs pizza congelată DiGiorno pentru Nestlé; friptură, carnitas, barbacoa, sofritas, fasole și sosuri pentru Chipotle; cârnați Oscar Mayer pentru Kraft Heinz; burgeri pe bază de plante pentru Impossible Foods; și camioane întregi de lipii, panini-uri, macaroane cu brânză, supe, chili sau pur și simplu carnea care intră în chili, McDonald’s a rămas un client loial.
Astfel, în timp, Shelly Lavin de la OSI a devenit miliardar. În luna mai a acestui an Lavin a decedat la vârsta de 90 de ani, iar fiul său, Steven Lavin, a preluat funcția de președinte al companiei. Cu toate că tânărul Lavin este avocat de profesie, a urmărit cum tatăl său a transformat OSI dintr-un mic magazin numit Otto & Sons într-unul din cei mai mari procesatori de alimente din lume.
Forbes SUA estimează că Steven Lavin și familia sa valorează acum peste 3,9 miliarde de dolari. Transferul de putere la OSI, cu sediul în Aurora, Illinois, vine într-un moment în care vânturile schimbării suflă cu tărie.
Compania are multe avantaje. Dimensiunile sale ample îi conferă un avantaj în ceea ce privește stabilirea prețurilor atunci când vine vorba de atragerea de noi afaceri, iar lista sa impresionantă de clienți și reputația sa de decenii pentru discreție – folosește o serie de rețete secrete ale altor companii și le protejează cu strictețe – indică o continuare a parteneriatelor actuale.
Cu toate acestea, schimbările climatice amenință să răstoarne industria cărnii, cu așteptarea ca vremea extremă să deterioreze culturile și să sece apa necesară pentru animalele de fermă.
Mărcile alimentare care aprovizionează magazinele de alimente reduc cheltuielile în contextul unei posibile recesiuni în SUA. Capitalul extern pentru extindere a devenit mai scump și mai greu de obținut. Prețurile mărfurilor cresc, la fel și costurile cu forța de muncă. Steven Lavin a declarat pentru Forbes că prioritățile sale principale la OSI sunt dezvoltarea companiei, ajutarea managementului să găsească soluțiile potrivite pentru clienți și abordarea securității alimentare: “Nu gândesc în termeni de obstacole”, a spus Lavin pentru Forbes SUA. “Unde există o provocare, există o oportunitate de a transforma acea provocare într-un beneficiu.”
Lavin, care controlează fondurile familiei, a fost director al companiei de mulți ani și a fost pregătit de tatăl său pentru acest moment. Alături de el se află David McDonald, acum CEO după 36 de ani de muncă la OSI, cel mai recent în calitate de director de operațiuni. Cei doi au mult spațiu pentru a crește, în special pe măsură ce compania investește în automatizare pentru a îmbunătăți eficiența și a debloca capacitatea proaspătă în fabricile sale.
Dar, în timp ce Lavin conduce OSI, învață pe propria piele, din experiență câteva lucruri pe care tatăl său i le-a transmis doar verbal.
Una dintre învățăturile pe care i le-a transmis bătrânul Lavin este discreția. “Eu controlez proprietatea noastră colectivă”, a declarat Steven Lavin pentru Forbes. “Detaliile despre moștenire sunt o chestiune privată.”
Marje mici
McDonald’s este o parte semnificativă a afacerii OSI timp de aproape 70 de ani, deși în prezent probabil că profiturile OSI din McDonald’s reprezintă doar în jur de 3% din vânzările sale.
Marja globală de profit a OSI este estimată la 10%. Acest lucru înseamnă că OSI trebuie să protejeze rețetele, strategiile și alte informații de afaceri ale brandurilor-client.
Plecând de aici, OSI a devenit regele unei industrii în care cele mai mari și mai specializate operațiuni au tendința de a câștiga cea mai mare parte a afacerilor.
Opțiunile pentru producția la comandă are “și părți bune, și părți rele”, dar alternativa – o marcă din industria alimentară care își construiește propria fabrică – are și mai puțin sens, a declarat Adam Waglay, cofondator și co-CEO al firmei de investiții Butterfly Equity. “Acest business este o chestiune de producție la scară mare”, a spus Waglay pentru Forbes. “Pericolul este că sunt mai mulți jucători cu adevărat mari, precum OSI, care fac producție la scară mare în regim de co-producție. Este o piață dificilă pentru a face bani. Marii jucători câștigă această luptă pe costuri de producție reduse și datorită distribuției.”
Origine modestă
OSI își are originea într-un magazin de carne, Otto & Sons, fondat de familia de imigranți germani Kolschowsky în 1909. Otto & Sons a avut ocazia să facă afaceri mari atunci când Kroc a simplificat numărul de furnizori de carne proaspătă pentru McDonald’s de la o rețea complicată și haotică de 150 la doar cinci.
La acel moment Otto & Sons a primit o șansă, însă familia Kolschowsky avea nevoie de bani pentru a construi prima lor fabrică de carne la scară industrială cu capacitate de congelare rapidă, așa cum dorea Kroc.
Sheldon Lavin, pe atunci bancher în vârstă de 38 de ani, a fost angajat la sfârșitul anilor 1960 pentru a găsi modalități de a face ca acest acord să devină realitate. McDonald’s a fost atât de impresionat de munca lui Sheldon încât a susținut ca acesta să dețină o parte din furnizor, iar până la sfârșitul anilor 1980, bancherul era asociat cu o cotă de 50% din companie.
Când acesta a devenit CEO, compania și-a schimbat numele în OSI, iar Lavin a cumpărat în cele din urmă cota din afacere a ultimului dintre fiii lui Otto pentru și a devenit proprietarul majoritar.
Între timp, tânărul Lavin a obținut o licență în contabilitate de la Universitatea din Illinois și a absolvit apoi Facultatea de Drept Loyola din Chicago. A fost martor la extinderea afacerii tatălui său cu McDonald’s în Germania, în Spania și în țări din America Centrală și de Sud. Bătrânul Lavin a petrecut ani întregi încercând să prevadă unde va merge lanțul în viitor și a călătorit în întreaga lume pentru a se întâlni cu măcelari locali și pentru a-i evalua.
“Am încercat să urmărim dezvoltarea McDonald’s și să obținem tot ce puteam pe plan local”, a spus Sheldon Lavin într-un interviu rar acordat revistei Harvard Business Review în 2001. “Folosim termenul ‘McDonaldized‘ pentru că am înțeles obiectivele McDonald’s, cunoaștem sistemul și de ce are nevoie compania și știm cum să colaborăm cu ei.”
Sheldon Lavin nu s-a ferit de proiecte riscante și costisitoare pentru a-și menține clientul McDonald’s fericit. Acest lucru a însemnat cultivarea salatei în China pentru Big Mac-uri, contribuind la dezvoltarea primelor nuggets-uri de pui și experimentând cu bacon circular.
În timp ce Steven Lavin și-a înființat propria firmă de avocatură cu sediul în Highland Park, Illinois, concentrându-se pe finanțe și litigii corporative, tatăl său s-a extins dincolo de McDonald’s.
Până în 2000, aproximativ 650 de milioane de dolari, adică 15% din vânzări, proveneau de la alți clienți, precum KFC și Pizza Hut, precum și companii de alimente ambalate precum ConAgra și Nestlé.
“Ei rămân foarte discreți”, a spus Madden de la Whole Brain Consulting. “Când au clienți, dezvoltă relații profunde.”
Lista completă de clienți ai OSI rămâne ascunsă de ochii lumii. Dar este evident că legăturile de afaceri și conexiunile companiei sunt vaste. OSI deține părți în multe firme din industria alimentară.
Din 2006, de exemplu, OSI deține Amick Farms, una dintre cele mai mari ferme de pui și procesatori de carne din America. De ani de zile, OSI a deținut și o parte semnificativă din al doilea cel mai mare procesator de carne din Brazilia, Marfrig, care a achiziționat al patrulea cel mai mare procesator de carne de vită din SUA, National Beef, printr-o serie de tranzacții din 2018 până în 2020. OSI a deținut anterior un loc în consiliul de administrație al Marfrig.
Între timp, Steven Lavin a încheiat propriile afaceri. A susținut firma de investiții Germin8 Ventures, concentrată pe tehnologia alimentară și agroalimentară, fondată de fiul său Michael Lavin.
Germin8 a finanțat mai multe startup-uri de inteligență artificială și big data, inclusiv o platformă de agricultură inteligentă bazată pe AI – un software de gestionare a fermei și a culturilor, o infrastructură digitală pentru industria cerealelor și chiar un motor de căutare care cataloghează compușii moleculari ai plantelor, în speranța că datele pot fi folosite pentru “transformarea dietei moderne”.
Lavin este director și consilier general. A cofondat Silver Road Capital Group și este director al companiei care se descrie drept o firmă de consultanță financiară care își propune “să fie o punte între Israel și lume”.
Lavin a fost director al subsidiarei americane a băncii israeliene Bank Leumi, începând cu 2005, devenind șeful consiliului director al băncii în 2012.
Norocul lui Lavin este că tatăl său a lăsat în urmă o companie care, potrivit experților, deține o sumă considerabilă de bani. Achizițiile ajută OSI să rămână înaintea competitorilor, care includ firma de producție la comandă Hearthside. Aceasta din urmă a fost lansată în 2009 și acum are vânzări de 4,3 miliarde de dolari. Operațiunea, deținută de două firme de private equity, are 41 de fabrici în Statele Unite și Europa.
Un viitor posibil pentru OSI este să se extindă mai adânc în brandurile alimentare care vând în magazinele de retail în locul fast-food-urilor cu marje de profit mai mici și mai concurențiale. Acest lucru ar plasa OSI în competiție directă cu brandurile alimentare care acum îi sunt mărci-client, conform consultantului Kurt Schneider, specialist în știința alimentelor, cu peste 20 de ani de experiență în cercetare și dezvoltare. Retailul este un loc bun pentru ca OSI să obțină mai mult profit în viitor, a spus Schneider.
Ce urmează pentru companie? Lavin declară pentru Forbes SUA că “Extinderea și diversificarea ponderate au fost demonstrate de-a lungul timpului și vor continua în același fel.”