Cautare




, Forbes Staff

Imobiliare |
|

CBRE: În 2018 s-au livrat cu aproape 30% mai multe spații comerciale față de 2017

Stocul de spații comerciale moderne din România a ajuns la 3,6 milioane de metri pătrați, numai anul trecut fiind livrate spații comerciale care însumează 115.000 de mp, cu 28% mai mult decât în 2017, potrivit companiei de consultanță imobiliară CBRE.
parklake_plaza_3.JPG

Din stocul total de spații comerciale moderne, 32% sunt situate în capitală, iar 68% se găsesc în restul țării. Centrele comerciale au o pondere de 58% din totalul spațiilor, rămânând formatul de retail preferat de dezvoltatori, iar 42% se constituie din parcuri comerciale.

Potrivit reprezentanților CBRE, una dintre cele mai puternice tendințe manifestate pe acest segment al pieței imobiliare este majorarea ponderii componentei online. Astfel, în 2018 s-au înregistrat cu 30% mai multe vânzări prin intermediul canalelor online, față de 2017, dar România este în continuare mult în urma piețelor vestice, din acest punct de vedere. Creșterea vânzărilor online este responsabilă pentru extinderea spațiului a numeroase magazine, care au început să funcționeze și ca showroom-uri. Un alt trend remarcat în 2018 este concentrarea interesului investitorilor către orașe regionale mai mici, de rang secundar sau chiar terțiar, cum sunt Satu Mare, Baia Mare, Roman sau Bistrița.

Cele mai mari trei proiecte de spații comerciale din 2018 au fost finalizate în a doua jumătate a anului și totalizează o suprafață închiriabilă de 71.000 mp, după cum urmează: centrul comercial Shopping City Satu Mare (care se întinde pe circa 29.000 de mp, dezvoltat de NEPI Rockcastle), parcul de retail Value Center din Baia Mare (cu o suprafață de 22.500 de mp, dezvoltat de Prime Kapital) și parcul de retail Value Center din Roman (cu o suprafață închiriabilă de 19.500, dezvoltat de Prime Kapital).

Consultanții CBRE susțin că proiectele comerciale finalizate anul trecut sunt de dimensiuni mici și medii. Tendința principală a fost de dezvoltare de proiecte mici, majoritatea celor livrate în 2018 având dimensiuni care se încadrează între 1.500 de mp și 9.000 de mp. Printre direcțiile majore de dezvoltare remarcate în 2018, se numără și deschiderea de micro centre în interiorul orașelor, operate de rețelele de hypermaketuri.

Pentru 2019 a fost anunțată finalizarea a aproximativ 270.000 de mp de spații comerciale, dintre care 11% se vor afla în București. Dintre cele 12 proiecte comerciale care sunt în prezent în construcție, cele mai mari, din punct de vedere al suprafeței dezvoltate, sunt: Openville Timișoara cu 47.000 de mp, Festival Centrum Sibiucu 43.000 de mp, Shopping City Târgu Mureșcu 32.600 de mp, Târgoviște Mall cu 31.300 de mp, DN1 Balotești cu 28.000 de mp, extinderea Electroputere Parcdin Craiova, cu 22.100 de mp și extinderea proiectului Colosseum din București cu 20.000 de mp.

“2018 a fost un an bun pentru segmentul spațiilor comerciale, care traversează o perioadă fastă, sprijinită în principal de creșterea consumului. Creșterea componentei online are una dintre cele mai puternice influențe, care a impulsionat atât majorarea vânzărilor, cât și modul în care arată și funcționează magazinele. Astfel, magazinele își măresc spațiul și îl utilizează nu doar ca punct de vânzare fizică, dar și ca showroom, susținând în acest mod comerțul online. De asemenea, magazinele încearcă să ofere un mediu mai prietenos, centrat pe experiența utilizatorului, cu un accent ridicat pe serviciile oferite. O altă tendință care se manifestă de câțiva ani este numărul mare de extinderi ale centrelor sau parcurilor comerciale. Spre exemplu, 24% dintre spațiile comerciale care sunt acum în construcție și au date de livrare programate pentru 2019, reprezintă extinderi ale unor proiecte existente”, a precizat Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.

În 2018, chiria prime (chiria de referință pentru 100 mp  în proiecte de clasă A, amplasate în cele mai bune zone) pentru centrele comerciale s-a situat in medie la 80 euro/ mp, iar în cazul parcurilor comerciale a oscilat între 8 și 15 euro/mp. Chiria prime în cazul unităților de retail stradale a fost în medie de 55 euro/mp. De asemenea, consultanții CBRE se așteaptă ca prețul chiriilor să rămână stabil în perioada următoare, dând astfel posibilitatea jucătorilor de pe piața spațiilor comerciale să absoarbă noile proiecte a căror dezvoltare va fi demarată în curând sau care sunt deja în construcție.

Citește și: CTP atinge pragul de 1 milion de metri pătrați de spații industriale de clasă A

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii