Regulile stricte ale Chinei pentru a reduce avansul Covid-19 sunt pe cale să declanșeze un alt val de haos în lanțurile de aprovizionare dintre Asia, SUA și Europa, punând în pericol sectorul de 22 de trilioane de dolari.
Abordarea de toleranță zero a Beijingului pe fondul unei epidemii de virus în creștere completează cercul pandemiei, la mai bine de doi ani după ce apariția ei la Wuhan a schimbat economia globală. Congestionarea transporturilor maritime din porturile chineze, combinată cu războiul Rusiei în Ucraina, riscă o lovitură care amenință să deraieze redresarea, deja zdruncinată de presiunile inflaționiste, a comerțului global, conform Bloomberg.
„Ne așteptăm la un deranj mai mare ca anul trecut”, a declarat Jacques Vandermeiren, directorul executiv al portului Antwerp, al doilea cel mai aglomerat din Europa în funcție de volumul de containere. „Va avea un impact negativ pentru tot anul 2022.”
China reprezintă aproximativ 12% din comerțul global, iar restricțiile Covid au oprit fabricile și depozitele, au încetinit livrările de camioane și au exacerbat blocajele de containere. Porturile din SUA și Europa sunt deja supraocupate, lăsându-le vulnerabile la șocuri suplimentare. „Odată ce activitățile de export de produse sunt reluate și un volum mare de nave se îndreaptă către porturile de pe coasta de vest a SUA, ne așteptăm ca timpii de așteptare să crească semnificativ”, a declarat Julie Gerdeman, CEO al companiei de analiză a riscurilor pentru lanțul de aprovizionare Everstream Analytics.
Pe termen scurt, acumularile vor însemna probleme logistice mai costisitoare în arena de 22 de trilioane de dolari a comerțului global de mărfuri, care a scăzut în 2020 și a revenit rapid anul trecut. Pe termen lung, un astfel de haos redesenează contururile unei economii globale legate între ele de comerțul transfrontalier.
„Acest lucru a accelerat nevoia presantă ca lanțurile de aprovizionare să devină mai regionale”, a declarat Lorenzo Berho, CEO al Vesta, un dezvoltator mexican de clădiri industriale. Trecerea către lanțuri de aprovizionare mai scurte în locuri precum Mexic este în curs de reducere a expunerii la Asia. Berho a spus: „Globalizarea așa cum o știm s-ar putea să se apropie de sfârșit.”
Relocarea lanțurilor de aprovizionare „ar putea costa mai mult, dar dacă poți face cantități mai mici pe care apoi le poți vinde la un preț mai aproape de prețul maxim, poți schimba complet jocul”, a spus Brian Ehrig, partener la firma de consultanță Kearney. Un raport al companiei din această lună care a constatat că 78% dintre directori executivi fie iau în considerare relocalizarea, fie au făcut-o deja.