
Din București, Fred Monteiro conduce businessul BAT pentru 7 țări din regiune. La 25 de ani în România, compania construiește un viitor mai bun: peste 300.000 de români au adoptat deja glo.
La întrebările Forbes România a răspuns Fred Monteiro, Directorul Ariei Europa Centrală și de Sud, BAT.
BAT aniversează 25 de ani de activitate susținută în România. Care sunt principalele rezultate?
În ultimii 25 de ani, România a înregistrat o creștere extraordinară, dezvoltând o economie puternică și un sector al serviciilor competitive. Suntem mândri că BAT este unul dintre primii investitori internaționali importanți în România, un angajator strategic și un partener pe termen lung al economiei românești.
M-am alăturat BAT România în 2021 și am descoperit o organizație puternică, cu realizări majore, de care sunt foarte mândru. BAT este liderul local al pieței de tutun și cel mai mare contribuabil la bugetul de stat al României, pentru al doilea an consecutiv. În 2021, BAT a avut o contribuție totală de 11 miliarde lei (2,2 miliarde euro) în taxe și accize, o creștere de peste 10% față de 2020. BAT România este un producător și exportator de top de produse agricole, prin fabrica sa din Ploiești, a doua cea mai mare fabrică a grupului din Europa. Investițiile noastre totale în fabrică se ridică la peste 500 de milioane de euro și peste 60% din volumele produse local sunt exportate în țări din întreaga lume.
Suntem un partener puternic al comunităților artistice locale și investim peste 1 milion de euro anual în susținerea evenimentelor culturale și a unora dintre cele mai mari festivaluri din România, precum Electric Castle și SummerWell. În fiecare an, derulăm campanii naționale de informare prin intermediul platformei Stop Contrabanda și sprijinim autoritățile române în eforturile de reducere a nivelului contrabandei, un fenomen grav cu implicații economice și sociale severe.
Un motiv suplimentar de mândrie este impactul BAT asupra forței de muncă locale: avem 3.000 de angajați în cele trei entități economice și generăm alte 30.000 de locuri de muncă pe lanțul de aprovizionare și distribuție. Aproximativ 50% dintre colegii noștri de aici lucrează în companie de cel puțin 10 ani și aproape 80 dintre colegi au fost angajați în urmă cu 25 de ani și continuă să lucreze într-una dintre entitățile noastre din România.
Cum ați defini călătoria companiei spre un viitor mai bun (A Better Tomorrow™)?
Viitorul înseamnă o căutare permanentă pentru mai bine, ceea ce implică inovație și sustenabilitate. BAT construiește un viitor mai bun prin reducerea impactului afacerii noastre asupra sănătății, oferind o gamă largă de produse plăcute cu risc redus* fumătorilor adulți. Avem excelente capabilități de cercetare și dezvoltare, iar sustenabilitatea este în centrul a tot ceea ce facem.
În 2021, peste 18,3 milioane de consumatori adulți din întreaga lume au ales noile categorii de produse BAT, cu 4,8 milioane mai mult față de anul precedent. Este un pas major în sprijinirea politicilor de reducere a efectelor fumatului, o tranziție către alternative cu risc redus* pentru milioane de oameni din întreaga lume. Avem progrese importante privind obiectivele de mediu, precum reducerea cu 42.7% a emisiilor de carbon pentru Scopul 1 și 2 față de valoarea de referință din 2017, iar 64,4% din energia electrică utilizată în unitățile de operare provine din surse regenerabile. În 2021, pentru al doilea an consecutiv, BAT a fost recunoscut ca Lider Climatic de către Financial Times, în lista sa anuală europeană.
BAT traversează un proces solid de transformare, cu investiții ample în noile generații de produse. Care este perspectiva companiei pentru următorii 10 ani?
Inovația și noile tehnologii transformă toate industriile, produsele și comportamentul consumatorilor. Pentru noi înseamnă dezvoltarea unei noi categorii de produse cu risc redus*. Suntem lideri la nivel global în categoria produselor pentru vapat și, de asemenea, lideri în categoria produselor moderne pentru uz oral (plicuri cu nicotină). Iar glo, produsul nostru care încălzește tutunul, are o rată rapidă de creștere pe piață. În România, aproximativ 300.000 de adulți fumători au adoptat deja glo.
Am derulat peste 300 de studii asupra glo, dar și primul studiu clinic controlat în Marea Britanie, pe o perioadă de un an: rezultatele au relevat o reducere semnificativă a indicatorilor de risc la 6 luni pentru cei care au trecut exclusiv la utilizarea glo față de cei care au continuat să fumeze. Pentru majoritatea biomarkerilor analizați, reducerile observate la utilizatorii glo au fost similare cu ale celor care au renunțat complet la fumat.
Investim aproape 350 de milioane de lire sterline anual în cercetare și dezvoltare pentru noile categorii de produse și oferim un portofoliu extins de produse care nu ard tutunul, precum produse pentru încălzirea tutunului, produse cu vapori și pungi de nicotină pentru uz oral. Obiectivul BAT este ca 50 de milioane de consumatori să aleagă produsele noastre care nu ard tutunul până în 2030 și de a genera venituri de 5 miliarde de lire sterline din noile categorii de produse, până în 2025.
Ce înseamnă o afacere sustenabilă în Romania și care este rolul marilor companii în economie și societate?
Companiile globale contribuie la creșterea economiei locale și generează stabilitate, care atrage investiții, contribuie la evoluția structurală și la dezvoltarea per ansamblu a societății. Cu 25 de ani de activitate investițională în România, BAT rămâne un partener solid în dezvoltarea economică a țării.
În 2020, BAT și-a definit agenda de sustenabilitate pentru un viitor mai bun (A Better Tomorrow), un obiectiv ambițios care transcende toate liniile de business. Sustenabilitatea se află în centrul strategiei și a obiectivelor noastre corporative și asigură o creștere durabilă, prin încurajarea consumatorilor să facă tranziția la produse cu risc redus* și reducând impactul afacerii noastre asupra sănătății.
Alocăm resurse pentru reducerea deșeurilor și pentru a opera responsabil pe întregul lanț valoric. În 2019, am lansat campania Alege asumat un oraș curat, prin care 1.000 de pubele stradale sunt disponibile în patru mari orașe din România pentru colectarea mucurilor de țigări. Campania și-a propus să crească gradul de conștientizare cu privire la gestionarea responsabilă a deșeurilor și la impactul unor gesturi simple asupra mediului și a comunităților. În 2021, am început campania de colectare selectivă a versiunilor anterioare de glo, cu peste 11.000 de dispozitive colectate deja pentru reciclare. O altă inițiativă recentă constă în instalarea a cinci copaci solari în centrul Bucureștiului, o sursă de energie verde disponibilă pentru încărcarea dispozitivelor electronice atât wireless, cât și în format USB.
Un comportament comercial responsabil implică prevenirea accesului minorilor la produsele cu nicotină, iar BAT investește constant în campanii educaționale privind prevederile legale și motivele pentru care minorii nu ar trebui să aibă acces la produse cu nicotină. Din 2019, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului s-a alăturat campaniei noastre, subliniind importanța practicilor comerciale responsabile.
Ne menținem angajamentul de a continua investițiile și de a construi un viitor mai bun în România, iar elementele esențiale sunt un mediu economic stabil și un cadru fiscal echilibrat pentru toate categoriile de produse cu nicotină, care pot genera predictibilitate pentru dezvoltarea solidă a afacerii.
* Bazat pe dovezile existente și presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse. Aceste produse nu sunt lipsite de risc și provoacă dependență