
După traversarea perioadei pandemiei, urmată de provocările cu care se confruntă în prezent toate ramurile economice de producție, creșterea costurilor la materii prime, inflația sau criza energetică, și piața forței de muncă din sectorul farma trece prin schimbări radicale, chiar dacă este un domeniu extrem de nișat.
Potrivit Andreei Videanu, Director HR al Servier Pharma, unul dintre cei mai importanți jucători din domeniul medicamentelor inovatoare, piața forței de muncă în industria farma este complexă, o permanentă provocare, dar în același timp, fiind într-o dinamică continuă, a reușit să se reașeze după pandemie, atât din perspectiva beneficiilor, a modului de lucru flexibil, cât și din punctul de vedere al nevoilor diferite ale generațiilor. Unul dintre factorii motivaționali ai tinerilor care pornesc pe acest drum este și perspectiva de a lucra într-o companie inovatoare, care poate oferi un parcurs de dezvoltare interesant și o carieră plină de satisfacția de a contribui la binele oamenilor.
„În cea mai mare parte, în domeniul nostru putem să vorbim despre angajați maturi, cu studii superioare. Dar, acum câțiva ani ne puteam baza pe candidați cu background medical, iar pool-ul de candidați era foarte omogen. În prezent, acesta s-a schimbat și a devenit foarte divers, fiind dictat și de schimbările legislative, la nivel de remunerare a cadrelor medicale. În ceea ce privește companiile din industria pe care o reprezint, am mai putut constata că acestea, ca și noi, atrag destul de ușor candidații, având în vedere imaginea pe care o au rolurile din industria noastră. Să ajungi să lucrezi într-o companie inovatoare reprezintă un nivel superior al evoluției lor profesionale, acesta constituind în sine un factor motivator al schimbării de job, ceea ce ne ajută foarte mult”, a explicat Andreea Videanu la emisiunea Reinventarea României.
Cât despre provocările în menținerea personalului, cu care se confruntă toate ramurile economice, mai ales în contextul unor mișcări sociale din piața muncii precum Marea demisioneală sau Quiet Quitting, care se referă la ducerea la îndeplinire a sarcinilor de serviciu fără prea mare efort și, cu siguranță, fără mult entuziasm, la Servier România se merge pe găsirea unei „scântei” sau a unei „motivații” din partea angajaților. „Pentru că de aici pleacă totul”, punctează Andreea Videanu.
„În primul rând, este vorba de fiecare dintre noi aici. Mie îmi place să-mi derulez activitatea în funcție de un credo: <<Iubește ceea ce faci, și nu vei munci niciodată>>”, spune ea.
Prin urmare, vorbim de o piață matură, la care contează mult valorile la care oamenii aderă, valori care nu sunt doar niște simple cuvinte. „În Servier suntem atenți la motivația oamenilor. Fiecare dintre noi se implică în mod direct pentru binele pacienților din România”, punctează Directorul de HR al Servier România.
În cifre, compania tratează 12% din populația adultă a țării, iar cei 300 de angajați sunt responsabili, în mod indirect, fiecare, de aproape 7.000 de persoane. „Or acest lucru ne face mai responsabili, mai loiali. Putem spune că aproximativ 2 milioane de pacienți sunt mai bine datorită muncii noastre.” (A.V.)
Ea mai crede că este importantă și cultura organizațională și implicarea fiecăruia în arhitectura colectivului. Astfel, spune ea, dacă un manager își alocă 30-40 de minute pe săptâmână pentru a avea o conversație reală cu un coleg din echipă, lucrul acesta poate avea un impact real asupra engagmentului din companie.
În ceea ce privește provocările aflării de candidați potriviți și, mai apoi, a retenției acestora și a implicării lor în munca echipei, acestea sunt prezente pentru toată lumea, dar Andreea Videanu consideră că depinde de unghiul în care le privim lucrurile. Iar dacă provocările sunt luate ca elemente de învățare, se vor putea maximiza multe aspecte.
În cazul Servier România, provocarea mai mare este la zona de entry level, unde există o dinamică crescută. Dar compania e recunoscută de candidații de pe piața muncii „ca o școală, pentru că se văd și se cunosc standardele noastre. Aici este secretul în a reusi să atragi candidații, de aceea suntem norocoși pentru că am reușit să miniminzăm provocările. Noi prețuim oamenii, ei ne definesc, ne dau tonul, ne ghidează comportamentul, iar atenția noastră e concentrată pe angajați”, adaugă ea.
Pe lângă valori și scopuri nobile, esențiale într-un astfel de domeniu care are legătură cu sănătatea oamenilor, în mod evident este foarte importantă și zona de dezvoltare a angajaților, accesul acestora la oportunități de carieră, iar pentru Servier atragerea de talente nu reprezintă ceva punctual, ci face parte din brandingul companiei. În acest sens, a fost dezvoltat un proiect numit „Laboratorul de bine”, care pleacă de la ideea de motivare, proiect care a obținut multe premii de la organizațiile din domeniu.
În ce privește cele mai căutate poziții din cadrul companiei, directoarea de HR reconfirmă nevoia de specializare, de expertiză, într-un domeniu în care resursele se cresc pe plan intern, pentru că piața este limitată. Prin urmare, compania, de la intrarea oricărui coleg, muncește foarte mult să-l dezvolte și să-l crească.
„Nu aș putea spune că am avut multe poziții căutate, toate sunt râvnite. Însă în zona de reprezentanți medicali recrutăm constant, pozițiile sunt căutate, pentru că reprezintă un motor de evoluție. Acești oameni se pot dezvolta spre anumite domenii precum regulatory, marketing și altele, practic sistemul e pus în slujba angajaților”. (A.V.)
Iar în acest domeniu studiile sunt importante. Orice reprezentant medical petrece primele două luni într-un modul de învățare, de testare, iar la final, dacă nu ia o notă bună pe ceea ce a învățat, nu i se asigură activitatea în teren.
Fenomenul Marea demisioneală nu a fost observat la Servier România, unde colectivul are parte de „un mediu echilibrat, cu oameni maturi și cu experientă.” Andreea explică faptul că se merge pe un management proactiv, pentru a face față provocărilor și printr-un focus constant pe zona de engagement, pentru a ține organizația într-o zonă cât mai sănătoasă.
De ani la rând, compania derulează sondaje Gallup pentru a-și cunoaște și menține oamenii, iar rezultatele arată bine: sunt 40 de colegi motivați la un coleg nemotivat. „În cadrul Servier, 75% dintre colegi sunt motivați la locul de muncă, de 5 ori mai mult decât în Europa, unde 14% sunt angajați motivați, în timp ce la nivel global doar 21% din angajați sunt motivați”, precizează reprezentanta Servier.
Iar când se gândește la cuvântul definitoriu al pieței muncii din domeniul farma, Andreei îi vine în minte conceptul de „siguranță”. Este ceea ce vrea să le insufle oamenilor, o stare de bine pe care aceștia să o aibă atunci când vin la locul de muncă.
Grupul farmaceutic Servier, cu origini în Franța, aniversează în prezent 30 de ani de activitate în România, timp în care și-a construit o reputație solidă în oferirea de tratamente din diverse arii terapeutice, de la bolile cronice și cardiovasculare precum hipertensiunea arterială, cardiopatia ischemică, la altele precum diabetul zaharat, domenii în care Servier a dezvoltat soluții de tratament încă de acum 70-80 de ani, dar și din zona de patologii neuropsihice sau imuno-inflamații. De 3-4 ani de zile s-au demarat cercetările într-o nouă arie terapeutică strategică pentru companie: oncologia.