Cu 230.000 de mp de spații comerciale programate pentru livrare în acest an, piața de retail se îndreaptă către un nou an-record, conform studiului Cushman & Wakefield Echinox prezentat în cadrul unui eveniment al Bucharest Real Estate Club.
”70.000 mp de spații comerciale au fost livrate în primele trei trimestre ale acestui an, 230.000 mp fiind programați pentru livrare până la final de an. Pentru acest nou stoc, centrele comerciale au o pondere dominantă cu 60%, restul de 40% fiind parcuri de retail”, a spus Dana Radoveneanu, Head of Retail, Cushman & Wakefield Echinox. Ea a adăugat ca alți 400.000 mp sunt în diverse faze de dezvoltare, cu livrare preconizată până în 2025.
Celor 70.000 mp livrați până acum li se adaugă alți 80.000 mp ai celui mai recent proiect inaugurat în octombrie: Promenada Craiova, aparținând dezvoltatorului NEPI Rockcastle, în urma unei investiții greenfield de 136 milioane de euro. Este cea mai importantă investiție din sectorul de retail comercial din România, din ultimii cinci ani și cea mai mare, ca valoare și dimensiune a proiectului, din ECE, din 2023.
În București, principalele proiecte aflate în dezvoltare sunt extinderea mall-ului Promenada și IMGB Value Center. Cel mai mare proiect în construcție din țară este Prima Shops Sibiu al dezvoltatorului Oasis, alte orașe care atrag investiții în retail fiind Cluj-Napoca (noul proiect Iulius), Brașov, Iași, Sibiu, Arad, Pitești și Bacău.
”Cea mai mare transformare după anii de pandemie a suferit-o segmentul de food. Din datele noastre vedem creșteri de până la 50% în zona de food-court în 2023 față de 2019. S-au schimbat fluxurile, au apărut livratorii și analizăm și noi oportunitatea de a avea zone dedicate de delivery în noile proiecte pe care le dezvoltăm”, a spus Sebastian Mahu, Head of Asset Management al Iulius în cadrul evenimentului.
Acesta a adăugat că jucătorii nou intrați în zona de fashion, precum Primark, Half Price și Lefties au planuri majore de expansiune și vor avea un impact în reconfigurarea zonelor de fashion din centrele comerciale în următorii doi ani.
În ceea ce privește conceptele de entertainment, Sebastian Mihu a observat nevoia de locuri dedicate atât pentru copii, cât și pentru adolescenți, iar ”escape rooms” este un concept care ia amploare.
Cu 16 noi intrări de branduri pe piața locală în 2022-2023 (Primark, Half Price, Modivo, Lefties, InStreet, Wittchen, Crocs, Jimmy Key, Popeyes, Poke House, Submarine, Bath & Body Works, Tedi, Fressnapf și Pikito), România ocupă locul al doilea în zona CEE după Cehia – 38, devansând Polonia – 13, Slovacia – 8, Bulgaria – 6 și Ungaria – 5, conform datelor Cushman & Wakefield Echinox.