FacebookTwitterLinkedIn

Deși ultimii ani au fost plini de provocări, ZASS România își continuă strategia de dezvoltare. Cu optimism și performanță, totul este posibil.

Tiberius Toader, director general al ZASS România

Cine este ZASS Romania?

ZASS Romania este importatorul și distribuitorul brandurilor ZASS și Trisa – comercializăm în special produse electrocasnice, iar business-ul a fost înființat în 2003. Brandul ZASS este prezent pe piața din România de 30 de ani, iar produsele de foarte bună calitate sunt foarte apreciate la nivel național. Printre cele mai atractive produse sunt radiatoarele electrice cu ulei, toată gama de electrocasnice mici, precum fiarele de călcat  sau aspiratoarele dar și aparatele de aer condiționat. Trisa este un brand elvețian cu o istorie de peste 130 de ani, cel mai mare fabricant european de produse profesionale de îngrijire orală, precum periuțe, pastă de dinți, produse speciale pentru probleme ortodontice.

Am făcut primii pași către dezvoltarea acestui business în 1995, când ne-am axat pe distribuție și import, însă în acea perioadă online-ul nu era bine dezvoltat iar vânzările erau intermediate de magazinele mici – atunci nu erau atât de multe magazine specializate. În prezent vindem atât printr-o rețea de parteneri  dar și direct, online, prin intermediul platformelor de tip Marketplace, cum este și cea a eMAG. Mai mult, cu ocazia aniversării ZASS de 30 de ani în România am deschis anul acesta și primul magazin online propriu.

Cum ați descrie primul semestru din 2022 în ceea ce privește afacerea pe care o conduceți?

A fost un început dificil de an din mai multe motive. Unul dintre efectele conflictului din Ucraina este reprezentat de perturbarea transportului de marfă pe cale maritimă – portul din Constanța are blocaje fiindcă sunt redirecționate aici multe nave din Ucraina care se descarcă în țară, iar noi primim destul de multă marfă din Asia, deci portul are un rol important. O altă provocare este determinată de creșterea fulminantă a prețurilor energiei și materiilor prime folosite și pentru electrocasnice (precum oțel sau cupru), care a generat și o creștere a prețului produselor, efect vizibil, de fapt, la nivelul întregii piețe. La începutul anului vânzările au fost influențate negativ dar acum avem o creștere de 50% online, iar pe canalele offline suntem la același nivel cu anul trecut.

Pentru a compensa începutul slab al anului, am dezvoltat gama de produse, am făcut mai multe campanii în online și am eliminat taxa de transport pentru anumite produse. De asemenea, am îmbunătățit  conținutul și descrierile produselor. Astfel, dacă anul trecut în primele 5 luni am vândut aproximativ 3.600 de produse, acum am livrat deja peste 5.000.


Care sunt îngrijorările pentru următoarea perioadă (inflația, pandemia, războiul etc.)? Dar motivele de optimism?

Cred că este important să ne păstrăm optimismul și să depunem toate eforturile necesare pentru a ne menține planurile de dezvoltare cu care am pornit la drum. Sperăm să se stabilizeze unele lucruri, precum prețul carburanților și energiei, iar noi încercăm să rezistăm în această perioadă grea, fiindcă știm că după o perioadă grea urmează și o perioadă bună – e un ciclu. Sper să trecem cu bine de această perioadă și să reușim să fim alături de clienții noștri, asigurând stocuri suficiente de marfă. Cu certitudine efectele negative sunt mai vizibile în cazul firmelor mai mici, care nu au niște parteneriate foarte bine stabilite cu furnizorii lor și care au provocări mai mari în ceea ce privește aprovizionarea.

S-a schimbat comportamentul consumatorilor în urma tensiunilor de la nivel internațional?

În perioada pandemiei nu a fost o schimbare de comportament, ci mai degrabă o schimbare în privința canalului de vânzări preferat – a crescut numărul celor care au plasat comenzi online, dar această schimbare a fost generată și de restricțiile de mobilitate. Acest trend continuă însă, iar mulți clienți au rămas online și probabil că și acesta este un motiv pentru care avem o creștere pe acest segment. Vedem însă că sunt mai atenți consumatorii la bani, iar noi încercăm să mai compensăm din creșterile de preț cu discounturi.

Pe plan internațional?

Vindem în Bulgaria și în Ungaria, iar situația este similară și sperăm să creștem și pe aceste piețe. Avem legături foarte bune și sperăm să avem suficiente stocuri să oferim produsele pe care le doresc partenerii noști. Cam de 3 ani am început să ne extindem afacerea cross-border prin eMAG, mai întâi în Ungaria și apoi în Bulgaria. Nu vedem diferențe foarte mari între cele trei piețe, ci poate doar din perspectiva clienților, care în țările vecine sunt puțin mai îngăduitori. Clientul român are niște așteptări foarte mari legate de produse și servicii de livrare și cred că le este greu să vadă uneori corect raportul dintre calitate și preț, dar în Ungaria și Bulgaria pare că știu exact la ce performanțe să se aștepte în funcție de prețul plătit. Românii își doresc produse de calitate superioară la prețuri mici. Puterea de cumpărare pare similară, iar oferta este cam aceeași.
Care sunt valorile companiei? Dacă ați putea alege 3 cuvinte care să descrie ZASS, care ar fi acelea?

ZASS este un brand care s-a dezvoltat în jurul filosofiei de a oferi confort, la îndemâna oricui. Credem în acest slogan de 30 de ani și vom continua să ne ghidăm activitatea în funcție de această idee. Suntem implicați în proiectele de responsabilitate socială și promovăm un consum responsabil. De asemenea, punem preț pe sănătatea consumatorilor noștri, dar și pe mediul înconjurător, astfel că ne dorim să includem în ofertă produse și servicii potrivite pentru un stil de viață sănătos. Marcăm acest An Aniversar 30 ZASS printr-o serie de acțiuni tip Buy-Back la electrocasnice de mici dimensiuni, derulate prin intermediul partenerilor nostri de tip KA dar și prin proiecte educaționale prin care încurajăm copiii să devină prieteni cu apa, cu natura, cu mediul în care trăim și pe care avem datoria de a-l păstra în echilibru pentru generațiile viitoare.


Ce tool-uri utilizați în platforma eMAG?

Ne-a ajutat librăria virtuală cu resurse eMAG Academy să rezolvăm anumite probleme sau să gestionăm anumite procese. De asemenea, oferim și opțiunea de livrare în easybox, iar pentru clienți este important să nu aibă taxă de transport, însă sunt și clienți care preferă să le fie aduse produsele acasă în continuare, ideal tot fără cost de transport.


Ce procent din vânzări este reprezentat de zona de online?

Online-ul generează cam 15-16% din cifra de afaceri, iar eMAG Marketplace este un canal important de vânzare directă și generează cam 40% din vânzările noastre online.

Cum arată portofoliul de produse și care sunt cele mai apreciate?

Avem două tipuri de produse, diferențiate prin prisma sezonalității – în primul rând sunt produsele de sezon, precum radiatoare, calorifere, tocătoare de carne, ventilatoare, aparate de aer condiționat, și mai recent produse inovative gen ventilatoare cu pulverizare de apă sau ventilatoare portabile, de mână. De asemenea, ca produse semisezoniere, comercializăm o gamă foarte variată de dozatoare de apă cu care ne adresăm unei piețe tot mai exigente în ceea ce privește confortul și calitatea vieții. Cererea este destul de mare pentru modelele de dozatoare cu bidon clasice dar am observat în piață un necesar pe care îl acoperim cu modele noi, care încorporează funcții speciale precum “touchless” și au o mai mare ușurință în utilizare și confort prin faptul că bidonul este poziționat la baza dozatorului, în interior. Așa cum spuneam mai devreme, pentru că promovăm un consum responsabil, avem în gama noastră și modelele cu sisteme de filtrare a apei, legate la rețeaua de apă locală care sunt tot mai căutate, fiindcă apa are un gust apropiat de cea îmbuteliată, dar nu mai sunt folosite PET-uri iar impactul asupra mediului este redus, în timp ce confortul crește.

În al doilea rand ar fi produsele vandabile tot anul. În orice moment din an există cerere pentru expressoare, mixere și electrocasnice mici, universale. În mod special subliniem gama largă de aparate de vidat pentru care avem disponibile mai multe tipuri de conumabile, cu ajutorul cărora venim în întâmpinarea cerințelor clienților care conștientizează risipa, formându-și obiceiuri sănătoase. Avem chiar campanii în acest sens în derulare cu parteneri KA și locali, campanii prin care încurajăm consumatorii să evite aruncarea alimentelor, păstrându-le prin vidare mai mult timp gustul și prospețimea.

Pe segmentul de igienă orală comercializăm doar produse de calitate superioară, realizate în Elveția. TRISA este în prezent cel mai mare producător din Europa al periuțelor de dinți și al produselor de îngrijire orală profesională, un brand elvețian, premium, cu cel mai mare portofoliu de produse profesionale de îngrijire orală, într-o permanentă cercetare și inovare, cu produse unice, diversificate și de cea mai bună calitate primând segmentul profesional dezvoltat de Trisa împreună cu cu medicii dentiști și cu universitățile stomatologice de renume mondial. Produsele se încadrează în categoria premium, deci costul acestora este mai ridicat, considerăm că investiția în prevenție este mai bună decât tratarea ulterioară a problemelor de sănătate.

Care este cheia longevității în business?

Cheia este seriozitatea. Fără a fi serios și fără a-ți face treaba vei fi automat îndepărtat de pe piață (mai devreme sau mai târziu). Apoi grija față de consumator este esențială – este important să tratezi consumatorul cu mare atenție, să rezolvi orice problemă are și să îi oferi explicațiile suplimentare de care are nevoie, dacă apar nelămuriri. Descrierea corectă și completă a produselor și a manualelor cu instrucțiuni sunt esențiale. De exemplu eu am fost implicat în traducerea manualelor de utilizare a produselor ZASS, fiindcă în 90-95 producătorul oferea doar o traducere slab calitativă, fără explicații despre modul de operare și instalare. Am încercat să transform un limbaj de lemn într-un limbaj accesibil și suntem mândri că avem instrucțiuni de utilizare pe înțelesul oricui, inclusiv al copiilor.