FacebookTwitterLinkedIn

Ne aflăm în cel de-al treilea an al pandemiei, iar profesioniștii din sănătate din întreaga lume continuă să se confrunte cu sarcini neîntrerupte și cu o lipsă acută de personal.

Cu timpul, creșterea continuă a bolilor cronice, a costurilor cu îngrijirea medicală, a inegalităților și schimbările climatice se vor accentua, dacă nu regândim de urgență cum și unde este nevoie de îngrijire medicală. Iată zece tendințe tehnologice în domeniul sănătății care arată cum inovația digitală și sustenabilă poate contribui la îndeplinirea obiectivelor: 

  • Prioritizarea grijii pentru pacient prin automatizarea sarcinilor de rutină cu ajutorul inteligenței artificiale

Una dintre cele mai presante surse de stres și epuizare constă în faptul că medici cu înaltă pregătire profesională pot petrece câteva ore raportând cazuri sau efectuând sarcini de rutină după o zi întreagă în care au tratat pacienți. Inteligența artificială ar putea ajuta la atenuarea acestor lucruri prin înregistrarea automată a diferitelor etape ale procedurii, permițând medicilor să se concentreze doar pe îngrijirea pacienților. 

  • Îmbunătățirea accesului la îngrijire prin colaborarea virtuală între furnizori

Îngrijirea medicală virtuală a crescut atât de mult în ultimul an, până la 64% dintre liderii mondiali din sectorul sănătății spunând că investesc masiv în această direcție. Adoptarea accelerată a tele-centrelor de terapie intensivă este un prim exemplu. Cu ajutorul obținerii informațiilor în timp real, specialiștii pot fi responsabili de 50 până la 1.500 de paturi medicale, simultan, de la distanță și pot interveni rapid în cazul în care tendințele datelor dezvăluie semne timpurii de deteriorare a stării pacientului. Mai mult, inovațiile în imagistica medicală oferă tehnicienilor puterea de a instrui, ghida și asista de la distanță colegii mai puțin experimentați. 

  • Conectarea spitalului cu domiciliul prin îngrijirea virtuală 

Pacienții și aparținătorii vor continua să joace roluri din ce în ce mai active în parcursul de îngrijire medicală. În același timp, cadrele medicale apelează tot mai mult la monitorizarea de la distanță a pacienților și la vizite virtuale pentru a maximiza accesul la îngrijire și a consolida conexiunile cu populațiile expuse riscului. Medicina virtuală permite furnizarea de experiențe mai convenabile și reduce presiunea asupra resurselor limitate ale spitalului. Până la îndeplinirea completă a obiectivului de îngrijire „oricând, oriunde”, mai este un drum lung. Potrivit Băncii Mondiale și Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), jumătate din omenire încă nu are acces la îngrijire de calitate.

  • Mai multe servicii oferite unităților medicale apropiate de pacienți

Tendința tehnologică este de trecere de la îngrijirea medicală centrată pe spital la îngrijirea oferită prin intermediul unor unități medicale mai mici, uneori chiar mobile. Printr-o combinație de sprijin virtual de specialitate și tehnologii precum ultrasunetele și imagistica cu raze X, clinicile locale pot oferi îngrijire medicală mai aproape de casă, vitală pentru persoanele care trăiesc în comunitățile rurale și defavorizate. Îngrijirea medicală oferită local are potențialul de a crește și mai mult accesul pacienților la sănătate, dar și de a reduce emisiile de carbon, în urma călătoriilor. De exemplu, ne putem imagina asistente medicale care efectuează, în mod obișnuit, examinări cu ultrasunete, folosind un dispozitiv portabil, în centrele comerciale sau comunitare, cu sprijin de la distanță din partea unui specialist în ecografie și a algoritmilor de inteligență artificială care pot extrage informații de bază din scanare?

  • Integrarea datelor pentru a permite colaborarea clinică și îngrijirea centrată pe pacient

Acum mai mult ca oricând, echipele multidisciplinare de îngrijire se luptă să se conecteze și să țină evidența tuturor informațiilor relevante, referitoare la pacienții lor. Decizia asupra terapiei potrivite, corecte este la fel de complexă, mai ales în domenii precum oncologia, unde medicii și pacienții se pot confrunta cu un număr uluitor de opțiuni. Cu ajutorul soluțiilor de diagnosticare integrate, echipele de îngrijire medicală pot oferi acum îngrijire cuprinzătoare, centrată pe pacientul bolnav de cancer. Acest lucru nu înseamnă că luarea deciziilor în oncologie va fi complet automatizată în viitor. Medicii sunt sprijiniți cu îndrumări relevante, bazate pe dovezi și date, cu scopul de a informa mai bine pe pacienții în privința diagnosticului, asigurându-i că fac alegerile care să le permită să se bucure de cea mai bună calitate a vieții, aproape de cei dragi, pentru cât mai mult timp.

  • Utilizarea analizei predictive pentru a gestiona proactiv tranzițiile de îngrijire

Furnizorii de servicii medicale partajează, din ce în ce mai mult, date în timp real pentru a vizualiza capacitatea neexploatată din spitale și a se pregăti pentru cererile viitoare. Folosind puterea inteligenței artificiale și a analizei predictive, acum putem extrage informații relevante despre fluxul pacienților și nevoile de îngrijire a acestora din cantități mari de date transmise în timp real, pentru a anticipa nevoile de capacitate în următoarele 24 până la 48 de ore. Prin integrarea acestor practici bazate pe date în gestionarea zilnică a fluxului de pacienți, sistemele de asistență medicală vor putea să profite la maximum de resurse și să gestioneze mai eficient parcursul pacienților, de la internarea în spital până la externare și înapoi la domiciliu, asigurând îngrijirea potrivită la locul potrivit și la momentul potrivit.

  • Creșterea flexibilității și circularității prin modele de afaceri concentrate pe servicii

În condițiile în care sistemele de sănătate sunt supuse unei presiuni mai mari decât oricând,  se impun, de urgență, modele mai eficiente de furnizare a îngrijirii. Acesta este motivul pentru care organizațiile din domeniul sănătății implementează din ce în ce mai multe modele de afaceri concentrate pe servicii. De exemplu, mulți apelează la SaaS (Software as a Service), prin care sistemele bazate pe cloud oferă medicilor, personalului și chiar pacienților posibilitatea de a accesa date de la distanță, de a împărtăși informații critice în timp real și de a colabora mai eficient. Un alt beneficiu cheie al modelelor SaaS este eficiența energetică generală a acestora, un mare avantaj într-un moment în care trebuie să găsim modalități mai responsabile de utilizare a energiei și a materialelor. 

  • Decarbonizarea îngrijirii medicale prin energie regenerabilă și eficiență

Sectorul îngrijirii medicale este o sursă majoră de emisii de gaze cu efect de seră, reprezentând peste 4% din emisiile globale de CO₂. Liderii globali din domeniu recunosc implicațiile schimbărilor climatice asupra sănătății, dar și responsabilitatea industriei de a lua măsuri. Cum putem decarboniza îngrijirea medicală, ținând seama de scenariul de încălzire globală de 1,5 °C? Din fericire, există o mulțime de opțiuni pe masă precum: trecerea la modele de afaceri circulare, concentrarea pe servicii, tranziția către energia regenerabilă și îmbunătățirea eficienței energetice pe durata de viață a dispozitivelor și sistemelor medicale. Consumul de energie electrică, în timpul utilizării, reprezintă cea mai mare parte din impactul total al acestor produse asupra mediului. 

  • Sprijinirea consumatorilor să facă alegeri sustenabile prin etichetarea ecologică

În lumea comerțului, consumatorii, inclusiv cei care cumpără dispozitive personale de sănătate, sunt obișnuiți să cumpere același produs în două sau trei formate pentru a le încerca acasă. Potrivit lui Pitney Bowes, 51% dintre clienți abuzează de metoda de cumpărare online, doar pentru că au posibilitatea de returnare. Pentru a combate această practică este nevoie să evidențiem beneficiile de mediu ale produselor returnate, printr-o comandă mai bine informată. În Europa, vedem din ce în ce mai multe branduri care participă la angajamentul UE privind consumul verde pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la amprenta ecologică a produselor. O modalitate prin care putem realiza acest lucru este adoptarea etichetei ecologice care comunică, de exemplu, modul în care sunt reduse utilizarea resurselor, materialelor și ambalajelor.

  • Transformarea inovațiilor și angajamentelor în rezultate măsurabile

Pe măsură ce pentru companiile din domeniul medical crește presiunea de a-și intensifica acțiunile de protejare a sănătății oamenilor și a planetei, există o cerere tot mai mare de rezultate dovedite. Acesta este motivul pentru care organizațiile din domeniul sănătății alocă mai multe resurse pentru măsurarea nu doar a rezultatelor clinice, ci și a rezultatelor legate de impactul social și de sustenabilitatea mediului, cum ar fi dovezile neutralității carbonului sau utilizarea surselor din energie regenerabilă. În cele din urmă, soluțiile cu date măsurabile pentru oameni și planetă vor fi cele care vor câștiga.