Cautare




, Contributor

antreprenor, trainer, coach și promoter al vieții echilibrate în România A dezvoltat LifeFit, un program unic pentru a produce schimbari in vietile liderilor din Romania, cu deschiderea portilor catr...

Opinii |
|

10 mituri despre emoțiile noastre și teama de a fi prezente în organizație

În organizații ne-am învățat mai degrabă să vorbim pe la spate despre ceea ce ce ne deranjează sau și mai rău să nu exprimăm ceea ce simțim. Dacă nu acționăm ca niște roboței, calculați și logici, vom fi numiți subiectivi, reactivi, prea emoționali. Este totuși firesc să ne lăsăm cuprinși de emoții și să nu ni se reproșeze acest lucru, altfel ajungem mai ușor la boli fizice, la insomnii etc.
Cum-sa-te-calmezi-Simona-Nicolaescu-Lifefit

Emoțiile sunt de multe ori înăbușite în organizații pentru că sunt puțini cei care știu cum să le gestioneze și atunci mai bine la reprimi. Sper ca acest articol să aducă un pic de lumină cu privire la acest subiect.

Emoțiile pot fi uneori confuze și copleșitoare – iar miturile legate de emoții pot înrăutăți lucrurile.
Unele mituri presupun că ar trebui să îţi controlezi emoțiile în permanență. Este posibil să fii învățat că anumite emoții înseamnă că ești egoist, exagerat sau slab. Sau este posibil să fi primit mesajul că ești prea emoțional și că, dacă ai încerca ceva mai mult, ți-ai putea controla emoțiile.

Mituri ca acestea creează suferință inutilă și îngreunează gestionarea emoțiilor dureroase. Dacă ne uităm în viața noastră emoțională cu ideea că emoțiile noastre sunt forțe dincolo de controlul nostru, suntem înclinați să acceptăm un comportament rău care altfel ar putea fi controlat. Adoptând responsabilitatea în schimb, nu ne vom mai simți victima propriilor emoții.

Iată 10 mituri comune despre emoții pe care le întâlnesc deseori în practica mea de terapie – și adevărul despre ele.

Mitul # 1 Emoţiile negative îmi fac rău.

Emoțiile negative (frica, furia, anxietatea, mâhnirea etc.) nu sunt în mod inerent rele. Durerea, fie ea emoțională sau fizică, poate fi un adevărat profesor. Doar atunci când emoțiilor negative nu li se permite eliberarea corespunzătoare, încep să degenereze corpul.

Mitul # 2 Cei care îmi provoacă emoții, mă enervează.

Nimeni nu este responsabil pentru propria ta tristețe, cu excepția ta. Nimeni nu este responsabil de frica ta, în afară de tine. Tu eşti singura persoană responsabilă pentru oricare dintre emoțiile tale, pozitive, negative și tot ceea ce se află între ele. Este important să ne amintim că orientarea principală a fiecăruia dintre noi este spre a fi prezent aici şi acum. Din acest loc, se va naște Adevărul.

Mitul # 3 Nu mă pot abţine de la modul în care mă simt.

Experiența emoțională a unei persoane rezultă de obicei dintr-o interpretare subiectivă a unui eveniment, mai degrabă decât a evenimentului în sine. Indivizi diferiți pot interpreta același eveniment în mod diferit. Priveşte lucrurile dintr-o perspectivă mai amplă şi vei realiză că există şi alte căi prin care îţi poţi gestiona trăirile.

Mitul # 4 A avea sentimente puternice înseamnă că m-am scăpat de sub control.

Te poţi simți profund, fără a fi scăpat de sub control. Partea de sub control nu provine din emoție, ci din acțiune. Adesea oamenii îi combină cele două aspecte, temându-se că emoțiile puternice vor duce la un comportament impulsiv sau autodistructiv. De exemplu:

  • Te-ai simțit foarte supărat și ai scăpat de cineva, alterând o relație importantă.
  • Te-ai simțit foarte rănit și ai încheiat o relație prematură, dar ulterior a regretat.

În exemplele de mai sus, acţiunea a fost cea care a dus la sentimentul de a fi scăpat de control, şi nu emoția în sine.

Mitul # 5 Emoțiile se întâmplă fără niciun motiv.

Întotdeauna există un motiv pentru emoții. De exemplu, imaginează-ţi că te simți trist dintr-o dată în timp ce stai într-un magazin mirosind o lumânare parfumată de vanilie. La începutul zilei, te simțeai bine, iar acum tot ce vrei este să te întorci acasă.

Acest lucru se datorează faptului că mirosul a declanșat o amintire – chiar la suprafață – în care, poate casa bunicii tale care mirosea a vanilie, deoarece îi plăcea să coacă. Adesea amintirile și asociațiile din trecut se întâmplă în afara conștientului, ceea ce te poate face să crezi că simți ceva pentru „niciun motiv”.

Mitul # 6 Mai bine să fie fiu rațional decât emoțional

Avem nevoie de emoțiile noastre! Ne fac să reacționăm rapid în fața pericolului, să îi ajutăm pe cei aflați în nevoie și ne motivează să formăm relații intime. Gândeşte-te cum ar arăta lumea dacă nu am avea emoții:

  • Ai mângâia un copil care plânge?
  • Ai fugi de la un câine gata să te muşte?
  • Ai merge la petrecerea de naștere a prietenului tău?
  • Ţi-ai putea forma legături de prietenie?

De obicei, oamenii când spun că a fi rațional este mai bine decât a fi emoțional este deoarece nu mai au încredere în emoțiile lor. Avem nevoie de o sinteză a rațiunii și emoției pentru a fi cele mai bune versiuni ale noastre.

Mitul # 7 Sunt una cu emoțiile mele.

Fiecare persoană este cu atât mai mult decât emoțiile sale, chiar și atunci când sunt persoane extrem de emoționale sau sensibile. Emoțiile noastre sunt mereu în flux, schimbându-se continuu.

Nu este nimic neobișnuit să simți mai mult de o emoție simultan. Și de multe ori, aceste emoții diferite se contopesc. De exemplu, s-ar putea să te simți supărat și trist, în același timp, pentru același lucru.

Mitul # 8 Emoţiile mele putermice sunt greu de schimbat.

Emoțiile pot fi greu de schimbat. Cu toate acestea, cea mai mare barieră în reglarea emoțiilor tale este credința că nu te crezi în stare să faci acest lucru. Reglarea emoțiilor necesită timp și muncă, dar se reduce la:

  • Identificarea emoțiilor trăite.
  • Înțelegerea locului de unde provin aceste emoții.
  • Schimbarea modului în care gândim situația care a provocat o anumită emoție.
  • Acționând opus acțiunii emoției.

Iată un exemplu: Mă simt supărat. Acest lucru se datorează faptului că șeful meu a ţipat astăzi la mine. Drept urmare, m-am gândit că nu sunt competent la locul de muncă sau că asta crede despre mine. Cu toate acestea, făcând un pas înapoi, trebuie să recunosc că aceasta este concluzia pe care am tras-o și că ar putea exista o perspectivă diferită. Şeful meu ar fi putut avea el însuși o zi proastă și iritarea lui ar putea reflecta propria sa stare mentală. Ce vreau să fac chiar acum? Cum aș fi acționat dacă nu aș fi supărat? Împingându-mă să acționez (atât mental, cât și comportamental) ca și cum incidentul nu ar avea loc, mă va liniști foarte curând.

Mitul # 9 Există un mod corect de a te simți în orice situație.

Emoțiile nu sunt corecte sau greșite, bune sau rele, deștepte sau prostești. Doar sunt. Toate emoțiile, inclusiv emoțiile dureroase și negative, acestea existând în viața tuturor.

Mitul # 10 Exprimarea emoției față de ceilalți este o slăbiciune.

Emoțiile sunt o parte inseparabilă a indivizilor și a umanității în ansamblu. Simpla ignorare a lor sau încercarea de a le face să dispară nu reprezintă o modalitate bună de a le gestiona. Este întotdeauna mult mai ușor să ignori ceva, decât să te descurci cu el. Adevărata forță este să te descurci cu emoțiile tale și nu poți face față cu ceva ce refuzi să recunoști sau să refuzi să le arăți.

Emoțiile sunt modul creierului uman de a face față situațiilor externe. A spune lucruri de genul „Nu mai plângeți” și „De ce plângi?” este un semn al oamenilor care încearcă să evite să se confrunte cu emoțiile celorlalți.

Emoțiile umane nu sunt nici prietenul tău, nici dușmanul tău. Doar oamenii sunt cei care le oferă o caracterizare.

Am pregătit, în acest sens, un ghidaj audio care te va ajuta să te relaxezi atunci când simți că emoțiile tale o iau razna.

____________________________________________________________

Simona Nicolaescu

www.simonanicolaescu.ro

Antreprenor, speaker, trainer, coach şi susţinător al vieţii echilibrate în România

Desemnată “Antreprenorul anului” în 2013, Simona Nicolaescu şi-a dedicat ultimii 8 ani din cariera sa profesională susţinerii şi promovării vieţii echilibrate, prin proiecte creative, adresate mediului de afaceri, derulate în premieră în România.

Sub semnătura sa au luat naştere primul program de well-being pentru fangajaţii companiilor, în anul 2010, şi primul audio-book pentru diminuarea stresului, în anul 2014, intitulat “Tehnici de reducere a stresului”.

Simona Nicolaescu a dezvoltat LifeFit, un program unic pentru a produce schimbări profunde în vieţile liderilor din România, cu deschiderea porţilor către propriul subconştient, trasarea unui plan clar pentru a-şi atinge visurile, vitalitate fizică şi psihică crescută.

A inclus mare parte a învăţăturilor extrase din diferitele experienţe ca antreprenor, lider, mamă şi din diferite formări pe care le are: psihoterapie ericksoniană, hipnoză, coaching, silent retreat, terapie cranio-sacrală, mind power.

Ţine workshopuri pe teme precum: Sleep better, Stress Management, Mind focus, Tehnici de relaxare.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii