Nici vitrinele nu mai sunt ce-au fost, am putea spune după ce am avut ocazia de a admira câteva ceasuri care fie se iveau de niciunde, fie apăreau pe scenă ca un star rock, înconjurat de fum. Efectele speciale, dar și faptul că poți atinge prețioasele creații orologere, sunt meritul vizionarului Xavier Dietlin, elvețianul care a expus câteva piese în showroom-ul Albini Prassa din București, în cadrul Romanian Design Week.
Sunt aproape două decenii de când Dietlin a transformat convenționalul în senzațional, revoluționând modul de etalare a ceasurilor cu celebra vitrină Raptor, creată pentru brandul Hublot. Vitrina fără sticlă avea capacitatea de a se retrage în câteva zecimi de secundă în carcasa sa atunci când detecta mișcare, datorită senzorilor încorporați.
Este doar una dintre realizările tânărului designer, care se poate lăuda astăzi că a produs vitrine pentru cele mai importante branduri de ceasuri de lux și nu numai – a colaborat și cu Mercedes Benz, Philip Morris și Huawei, precum și cu muzee celebre precum MoMA din New York. Se poate lăuda, dar nu o face. E un tip modest și sincer, care ne-a uimit cu faptul că, deși lucrează cu tehnologia, consideră că AI este prea „artificială” pentru a putea impresiona cu adevărat. Mai crede și că trecutul este mai plin de resurse decât viitorul, după cum vom vedea în interviul pe care ni l-a acordat.
Cum ai intrat în industria ceasurilor?
A fost o surpriză chiar și pentru mine, deși sunt din Elveția, tărâmul ceasornicăriei. Când am intrat în companie, tatăl meu făcea ferestre și uși, nimic care să aibă legătură cu ceasurile. Prun urmare, găseam totul foarte plictisitor. Dar într-o zi, din senin, Cartier a anunțat un concurs și i-a cerut tatălui meu să facă o vitrină. Am făcut-o eu, pentru că el nu avea nicio idee despre asta, și am fost absolut fascinat de toată energia investită în acele piese minuscule și de poveștile incredibile din spatele lor.
Cartier a fost cumva primul contact cu domeniul ceasurilor. A fost acea competiție, am pierdut, nici nu contează, pentru că eram foarte tânăr și habar nu aveam de ceasornicărie, dar m-am simțit atras de lumea ceasurilor, și pas cu pas, am început să mă îndrept în această direcție. Inițial am făcut designul și apoi am început să adăugăm electronică și efecte digitale inovatoare.
Care sunt cele mai remarcabile creații ale voastre?
Cu siguranță, este Raptor, dar mai important, în general, este faptul că noi am schimbat relația dintre produs și consumator. Prin aducerea produsului mai aproape, am schimbat interacțiunea omului cu acesta. Ceea ce a schimbat jocul a fost accesul neîngrădit; poți să atingi ceasul, poți interacționa cu el – am schimbat regulile, am „spart gheața”.
Care a fost cea mai dificilă solicitare din partea unui brand de ceasuri?
Ei bine, toți sunt niște „nebuni”! Lucrez doar cu genul acesta de branduri. De cele mai multe ori îmi cer să fac lucruri absolut incredibile și sunt nevoit să le spun: „Acest lucru nu este posibil!” Suntem pe pământ și trebuie să rămânem realiști.
Crezi că aceste solicitări nerealiste au ceva de-a face cu AI, cu faptul că astăzi poți genera aproape totul pe un computer și poți face oamenii să creadă că este real?
Poate. Dar în cazul meu, toate creațiile merg înapoi în trecut. Folosesc o mulțime de electronice, dar tot ceea ce fac este tangibil. Poți crea digital acasă, dar când vii în butic vrei să fii surprins fizic și ceea ce vreau eu este să te uimesc cu o cutie care se deschide, cu o vitrină ca o poezie, iar acest lucru nu are nimic de-a face cu inteligența artificială, ci cu contactul fizic și emoțiile. Și cred că asta are legătură cu copilul care eram eu la 10 ani. La vârsta aceea voiai să fii surprins, să fii fascinat.
Sigur, folosesc tehnologie din belșug în ceea ce creez. Nouă sau veche, tehnologia îmi oferă doar instrumentele de care am nevoie pentru a surprinde. Pot fi telecomenzi, senzori sau detectoare de prezență, efecte speciale… Trebuie să mărturisesc însă că nu sunt deloc fascinat de tehnologie. Dacă veniți la mine acasă, o casă foarte veche, din 1929, totul, de la mobilier la decorațiuni, este vechi. Îmi place să ascult viniluri.
Ce te inspiră când creezi?
Totul, teatrul, muzeele, muzica. Cel mai adesea îmi vin idei noi în timp ce ascult muzică.
Echipa ta numără doar 10 membri. Cum se nasc astfel de capodopere cu doar câteva mâini?
E foarte ușor de explicat, dacă am fi o sută, n-ar fi la fel. Când faci ceva cu pasiune, ai nevoie doar de oamenii care-ți sunt aproape pentru a face lucruri incredibile. Vreau să creez cele mai inovatoare lucruri, nu să conduc oameni. Sunt două lucruri diferite. Nu acesta este scopul meu. Scopul meu este acela de a crea. Poate că sunt limitat în cantitate, dar nu contează.
Cu ce branduri de ceasuri ai lucrat pentru cea mai recentă ediție Watches and Wonders?
Am făcut multe lucruri, această ediție a fost copleșitoare pentru noi. Dacă nu mă înșel, cred că am avut 28 de clienți la târg și prin tot orașul. Am făcut Monolitul și Oddisey Space pentru Urwerk, display-uri pentru Jaeger LeCoultre, Tudor, Hublot, și multe alte branduri.
Care ar fi cel mai îndrăzneț lucru pe care îl ai în minte acum?
Greu de spus… Acum sunt fascinat de dulapurile secrete. Genul pe care nu știi să-l deschizi, nu știi ce este înăuntru și ce anume trebuie să faci pentru a-l deschide. Este noua mea pasiune. Niciodată nu știu ce voi face în continuare, dar visez să mă surprind chiar și pe mine însumi.