FacebookTwitterLinkedIn

2022 a fost un an bogat în evenimente sportive, după doi ani cu restricții generate de pandemie. Dar atenția a fost îndreptată în special asupra turneului final al Campionatului Mondial de fotbal din Qatar, care a fost difuzat în România de televiziunea publică TVR 1. Poate din acest motiv, nișa televiziunilor de sport private a suferit o scădere a audienței comparativ cu anul precedent.

Anul trecut, cele 11 televiziuni de sport, prezente în sistemul național de măsurare a audienței, au livrat clienților publicitari un volum de audiență de 74.872 GRP’30 pe targetul comercial All 21 – 54 de ani, ABCD Național, în scădere cu 8,2% față de anul anterior, arată monitorizările Kantar Media.

Notă: Pe baza punctelor de audiență (Gross Rating Points – GRP’30), clienții publicitari cumpără timpi de reclame la televiziuni. GRP-ul este negociat și cumpărat la un preț (Cost Per Point – CPP) de fiecare client pentru fiecare televiziune în parte.

GRP-ul este „moneda” unică de tranzacționare a spațiului de publicitate TV. Un GRP’30 pe targetul comercial All 21 – 54 de ani ABCD Național reprezintă 65.000 de telespectatori.

Audiența generată de nișa televiziunilor de sport a reprezentat 3,2% din audiența furnizată de piața TV (83 de televiziuni) în 2022, mult mai mică față de audiențele segmentelor de știri (13,2%) și filme (10%).

DigiSport 1, televiziune deținută de grupul DIGI, a dominat nișa de sport cu un volum de 38.681 GRP’30 pe targetul All 21 – 54 de ani, ABCD Național, în scădere cu 17,4% față de 2021.

În fapt, jumătate din audiența furnizată de această nișă clienților publicitari a aparținut televiziunii DigiSport 1 (51,7%).

Mai mult, grupul DIGI, cu cele patru televiziuni DigiSport 1, 2, 3, 4, deține o cotă de piață de 63,7% din audiența acestei nișe. Asta în ciuda faptului că cele patru televiziuni Digi au suferit pierderi de audiență în cursul anului trecut.

Doar Pro Arena, televiziune operată de grupul Pro TV, se prezintă drept un adversar puternic pentru supremația Digi. Audiența livrată de Pro Arena a crescut cu 23,5% față de anul 2021.

Alte televiziuni de sport care au înregistrat creșteri de audiență comparativ cu 2021: Prima Sport 1 (11%), Orange Sport 1 (61%), Prima Sport 2 (10,3%) și Orange Sport 3 (73,4%).  

Televiziuni de sport care au pierdut audiență: DigiSport 2 (-7,2%), Eurosport 1 (28,4%), DigiSport 3 (11,8%), DigiSport 4 (9%) și Eurosport 2 (-21%).             

Precizare: În această analiză s-a folosit targetul de populație Național 21 – 54 de ani, grade ESOMAR ABCD, pentru că, în 2022, mai multe televiziuni au renunțat la vânzarea pe targetul comercial tradițional: 18 – 49 ani, urban.