FacebookTwitterLinkedIn

Tabloul The Man of Sorrows, pictat de artistul renascentist Sandro Botticelli, a fost adjudecat cu 45,4 milioane de dolari în cadrul licitației anuale Master Week organizate de Casa Sotheby’s la New York.

A fost nevoie de șapte minute și de trei licitatori pentru ca „The Man Of Sorrows”, un portret realist al lui Isus, realizat de florentinul Sandro Botticelli spre sfârșitul vieții, să-și schimbe proprietarul.

Operele târzii ale lui Botticelli (din perioada de după 1492) apar rareori pe piața de artă, doar trei aflându-se în colecții private.

„The Man Of Sorrows” a fost atestat pentru prima dată oficial ca făcând parte din colecția sopranei Adelaide Kemble Sartoris (1814-1879), o solistă de operă celebră în Londra epocii victoriene. Pictura a fost păstrată în familia acesteia până în 1963, când una dintre strănepoatele ei l-a vândut, tot la o licitație a casei Sotheby’s, cu 10.000 de lire (28.000 de dolari).

De atunci a rămas în posesia aceluiași proprietar, care l-a ținut departe de ochii lumii mai bine de 40 de ani. Abia în 2009 l-a împrumutat Muzeului Städel din Frankfurt pentru o retrospectivă dedicată maestrului florentin.

Portretul a fost realizat în perioada târzie a lui Botticelli, între sfârșitul secolului al XV-lea și începutul secolului al XVI-lea, „când pictorul a fost influențat de fanatismul călugărului dominican Girolamo Savonarola și a adoptat un stil caracterizat de simbolismul creștin și de spiritualitate vizionară”, notează experții casei de licitație.

Sandro Botticelli, „The Man Of Sorrows”

Sobru și auster, „The Man Of Sorrows” este expresia schimbării de stil care a marcat ultima decadă a creației lui Botticelli, în contrast cu scenele mitologice pline de poezie și bogate în culoare din „Nașterea lui Venus” sau „Primavera”.

Elementul distinctiv al tabloului este reprezentarea frontală a lui Isus, ca într-o icoană; îngerii din jurul capului Mântuitorului, care îi deplâng suferința și, totodată, poartă instrumentele cu care acesta a fost torturat, sunt pictați în grisaille, tehnică prin care o imagine este executată în întregime în nuanțe de gri, astfel încât să arate ca o sculptură.

Schimbarea din arta lui Botticelli a fost provocată de tulburările survenite în regimul politic și religios din Florența sfârșitului secolului al XV-lea.

În 1494, orașul a fost invadat și familia Medici expulzată. Teama de apocalipsa care ar fi urmat să lovească lumea înainte de trecerea în a doua jumătate a mileniului, era întreținută de predicile călugărului Savonarola, numit abate al mânăstirii San Marco chiar de familia Medici. Înfierând păcatul și pe păcătoși, acesta a devenit un veritabil dictator religios, proclamând Florența un nou Ierusalim și cerând cetățenilor ei să se căiască. Savonarola a inițiat „Rugul deșertăciunilor”, acțiune prin care obiectele de lux, fie că era vorba de haine, podoabe sau picturi, erau arse pe rug, fiind considerate idolatre.

Istoricul Giorgio Vasari scrie că însuși Botticelli, influențat de predicile lui Savonarola, și-a aruncat în flăcări câteva dintre picturi, considerându-le vulgare.

În cele din urmă, Savonarola a fost arestat în 1498 și a fost spânzurat ca un eretic în Piazza della Signoria din Florența. Deși Vasari susține că Botticelli nu a mai pictat după moartea lui Savonarola, acest lucru nu este adevărat, spun experții citați de Sotheby’s – influența călugărului se remarcă însă în austeritatea care a caracterizat perioada târzie a pictorului florentin.

Revenind în zilele noastre, ianuarie pare a fi luna recordurilor pentru Botticelli. Anul trecut, în ianuarie, tabloul său, „Young Man Holding a Roundel”, a fost vândut cu 92,2 milioane de dolari, preț care îl face cel mai scump tablou adjudecat vreodată la licitațiile Old Masters ale casei Sotheby’s.   

Sandro Botticelli, „Young Man Holding A Roundel”