FacebookTwitterLinkedIn

Devenit un trend în sezonul estival și nu numai, turismul medical atrage anual tot mai mulți români și străini preocupați de cele mai noi tratamente în domeniu, care să le asigure sănătatea și starea de bine. Centrele medicale din România caută în permanență să își diversifice și extindă gama de servicii, pentru atragerea și fidelizarea clienților, care să poată beneficia de tratamente la cele mai înalte standarde.

Cum definim turismul medical și cum este văzută România ca destinație pentru turiștii interesați de astfel de servicii? ”România este în momentul de față o destinație pentru turismul medical. În era globalizării, în care distanțele se măsoară în ore de zbor, turismul medical implică o serie de factori: credibilitatea destinației, standardele medicale pe care le oferă centrele, tabloul în întregul lui”, afirmă Alexandru Constantin, președinte al Asociației Române de Turism Medical, invitat în emisiunea reINVENTAREA României. ”Trendul este ascendent, mai ales după pandemie, iar informația ajunge repede în ce privește tratamente, prețuri, condiții. Sperăm să echilibrăm balanța între incoming și outgoing. Avem nevoie de sprijinul factorilor de decizie, al celor implicați în acest fenomen. Companiile de asigurări cresc de la an la an numărul pacienților trimiși în România pentru tratamente. Clinicile, spitalele, centrele de reabilitare sunt extrem de deschise în privința implementării standardelor internaționale, iar în câțiva ani putem rivaliza cu alte țări cu tradiție în domeniu”. 

Așadar, în ultimii ani, în special după pandemie, s-a schimbat percepția turiștilor față de turismul medical, iar numărul clienților este în continuă creștere. Asociat în trecut cu clienții cu o vârstă mai înaintată, acest tip de turism este în prezent și alegerea celor mai tineri, după cum remarcă Vasile Dogărescu, owner Alma Health & Spa Retreat: ”Vedem o schimbare a clientului după pandemie, și mă refer aici la persoanele tinere care vin. Sunt mulți tineri care vin doar la consultația cu medicii, vor să înțeleagă indicațiile și beneficiile tratamentelor. Vedem o creștere mare a numărului de clienți în 2023 față de 2022. Inclusiv corporațiile care își fac teambuildinguri sunt interesate de zona de spa și cea medicală unde să își aducă angajații, își iau pachete. Turiștii au început să caute și altceva, mă refer la baze de tratament cu hoteluri de patru stele, unde investesc în actul medical, dar și în confortul personal”.

Așadar, tot mai mulți români, indiferent de vârstă, sunt preocupați de sănătate, subliniază și Andrei Rusu, General Manager Ensana Health Spa Hotels Sovata: ”Vârsta s-a schimbat mult, nu doar din cauza pandemiei. Tot mai mulți români sunt preocupați de sănătate. Stațiunea Sovata este renumită și pentru tratamentele ginecologice, avem atât cliente cu vârste de 25-30 de ani, dar și doamne de 45 de ani”.

Potrivit reprezentanților centrelor medicale, turiștii aleg de obicei pachete pentru minimum trei nopți de cazare, cu demipensiune și între trei și cinci proceduri pe zi. Potrivit lui Alexandru Constantin, 80% dintre turiștii din străinătate care vin în România accesează servicii medicale care nu sunt acoperite de asigurări – stomatologie, chirurgie estetică, recuperare medicală.

Acest tip de turism are numeroase avantaje pentru regiunile unde se regăsește, nu doar pentru clienți, cât pentru mediul economic și social. ”Turismul medical aduce pe termen scurt, mediu și lung avantaje atât celor care intră în baza de tratament și fac terapii, cât și pentru mediul economic local. Este o sursă considerabilă de venit, începând de la rolul social pe care îl are locația noastră, prin angajații pe care îi avem, taxe, impozite etc. Cred că ar fi trebuit să avem o susținere mai mare pentru a face parteneriate public-private pentru a dezvolta stațiunea. Încercăm să punem pe harta turismului balnear stațiunea Lacul Sărat și sperăm ca autoritățile să înțeleagă că e nevoie de investiții mai mari în partea de sănătate”, sublinază Vasile Dogărescu. 

Este important ca în drumul spre succes să participe și partenerii locali și autoritățile locale, adaugă și Andrei Rusu. În opinia lui Alexandru Constantin, este important ca centrele medicale să se promoveze și să facă parteneriate cu companiile de asigurări astfel încât să atragă turiștii care vin din străinătate pentru a accesa aici tratamente medicale. ”Tot ceea ce înseamnă partea medicală este reglementat de o directivă care spune că pacientul asigurat este liber să se trateze în orice țară din Uniunea Europeană. Unindu-ne eforturile cu companiile de asigurări, putem ajunge la acești pacienți, aceasta este cheia. Contează infrastructura, calitatea serviciilor, dar prin partea de acreditare și standardizare, serviciile medicale pot fi la același nivel cu alte țări. Noi am început partea aceasta cu companiile de asigurări, suntem la început, însă când va exista o strategie și sunt în același loc și factorii de decizie, cred că se pot realiza lucruri bune”. 

Dintre provocările afacerilor în acest sector, cele mai mari probleme intervin în zona resursei umane, dar și din cauza lipsei unei strategii naționale și a unei promovări eficiente, susțin reprezentanții centrelor medicale. ”Sunt câteva provocări, prima ar fi lipsa personalului calificat. Pe partea hotelieră, nefiind într-o zonă turistică, a fost greu să aducem oameni calificați. A doua ar fi percepția oamenilor despre o bază de tratament. Apoi lipsa unei strategii naționale bazate pe prevenție, e foarte important să avem această strategie. Lipsa promovării și în special o promovare externă. Putem aduce foarte mulți oaspeți și bani în economia românească”, arată Vasile Dogărescu. 

Același punct de vedere este susținut și de Andrei Rusu: ”Lipsa specialiștilor este o problemă mare, găsim greu personal calificat, începând cu doctorii balneologi, dar și asistenți. Ar trebui să fie mai multe cursuri de specializare pe partea de masaj și tratamente. Promovarea externă este o problemă, așteptăm să vină clienții din străinătate, dar nu ne promovăm la târgurile de turism, din punctul meu de vedere clienții care vin aici au rădăcini în România. Transportul, aeroporturile, zborurile charter, drumurile publice sunt importante”. 

O provocare importantă este și credibilizarea destinației, consideră Alexandru Constantin. ”Noi, ca asociație, încercăm prin canalale noastre să promovăm România ca destinație pentru turismul medical, dar nu este de ajuns. Turismul medical este de nișă, dar este o parte a turismului cu care putem ieși și ne bate de la egal la egal cu cei din străinătate. Dacă în continuare promovăm turismul montan și cel estival, greșim. Este nevoie de o strategie coerentă și care să aibă continuitate”. 

Astfel, pentru a ajunge la niveluri ridicate, este nevoie de o strategie la nivel național de promovare a turismului balnear și de sănătate. ”Avem multe de spus, ar trebui să discutăm în primul rând despre voința politică. Vrea politicul ca turismul balnear să depășească granițele țării și să aducă plus valoare? Ar trebui un parteneriat public-privat, pentru că niciunul nu o poate face de unul singur. Ar trebui alocate fonduri pentru elaborare și promovare”, afirmă Vasile Dogărescu. ”De la resursele naturale pe care le avem ar trebui să înceapă promovarea turismului balnear, iar economic ar trebui să avem stabilitate”, conchide Andrei Rusu.