Anul trecut, piața agențiilor de Comunicare și Public Relations din România a cunoscut o creștere de doar 3,5% față de anul 2022. Profitul net s-a diminuat cu 7%.
UPDATE 1 – La solicitarea Forbes România, agenția Oxygen Public Relations a transmis bilanțul financiar așa cum a fost depus la Ministerul Finanțelor. Cifra de afaceri s-a ridicat la 14.411.780 euro și profitul net este de 820.633 euro. Afacerile au crescut cu 91,5% față de 2022. Oxygen PR ocupă locul 1 în topul actualizat.
(textul inițial)
În 2023, cele 53 de agenții de Public Relations, monitorizate de „Forbes România”, au înregistrat o cifră cumulată de afaceri de 63,5 milioane de euro (mai exact – 63.505.691 euro), conform bilanțurilor financiare depuse la Ministerul Finanțelor. Cifra este mai mare cu 3,5% față de cea din anul precedent.
Profitul net total al celor 53 de agenții a fost de 5,35 milioane de euro, în scădere cu 7% față de cel din 2022. Rata profitului la nivelul pieței analizate a fost de 8,4%. Doar trei companii din cele monitorizate de „Forbes România” au raportat pierderi.
Au fost comparate bilanțurile financiare ale acelorași 53 de firme din 2023 cu 2022.
Nota 1 – Din top lipsește agenția MSLGROUP The Practice, un jucător important, care este o divizie în cadrul companiei Lion Communication Services SA, deținută de Publicis Groupe, și nu are personalitate juridică, astfel încât bilanțul său nu există la Ministerul Finanțelor.
De asemenea, până la ora redactării acestui articol, nu figurau pe site-ul Ministerului Finanțelor bilanțurile financiare a agențiilor Oxygen Public Relations, un alt jucător important, și Zaga Brand.
Luând în calcul aceste absențe, se poate estima că piața de PR din România a depășit 70 de milioane de euro în 2023.
Bilanțurile financiare arată că, în 2023, clienții au alocat bugete restrânse de comunicare strategică & PR către companii. Totuși, unele agenții mari desfășoară și alte activități de comunicare ce aduc bugete mari pentru costurile directe (media buying sau outdoor). Așadar, aveam de-a face cu mix de PR, media și publicitate.
Agenția McCann PR și-a păstrat poziția de lider și în 2023, având o cifră de afaceri de 11,3 milioane de euro. Spre deosebire de anii precedenți, liderul a suferit o scădere a cifrei de afaceri de 13,3% față de anul precedent.
Agenția GRF+ (fosta Graffiti PR) și-a conservat a doua poziție, cu afaceri de 7,4 milioane de euro, suferind o ușoară scădere de 2,8 față de 2022.
Următoarele două locuri sunt ocupate de agențiile SmartPoint Consulting (creștere de 10%) și Golin (14,3%).
O revenire puternică a înregistrat agenția Rogalski Damaschin PR: 48,6% față de 2022.
Companiile cu cele mai mari profituri sunt: McCann PR (525.198 euro), SmartPoint Consulting (488.210 euro), Rogalski Damaschin PR (476.955 euro) și GRF+ (331.977 euro).
14 agenții au raportat cifre de afaceri de peste un milion de euro.
Primele 10 agenții din top au însumat afaceri 45,1 milioane de euro, reprezentând 71% din businessul celor 53 de agenții monitorizate.
În 2023, numărul angajaților în cele 53 de firme, conform bilanțurilor de la Ministerul Finanțelor, a fost de 489. Agențiile cu cei mai mulți angajați în 2023 sunt: GRF+ (74), McCann PR (50), SmartPoint Consulting (47) și Golin (35).
Alte agenții care au înregistrat creșteri ale cifrelor de afaceri față de 2022: Porter Novelli PR (11,3%), Ran Events Communication (9,8%), Grayling România (8%), Dăescu Borțun Olteanu Consultanță (14%), B.D.R. Associates (21%), 2 Active PR (27%), Highlight PR (368% – !!!), Wefflermark Services (43,5%), DiFine PR (44,6%), Links Associates (2,2%), PR IN Grup (3,8%), Premium Public Relations (46%), Oxygen Agency (4,3%), Image PR (148,7% – !!!) și Tudor Communication (14%).
Agenții care au suferit scăderi ale cifrei de afaceri sau și-au menținut la același nivel cu cel din 2022: GMP & U (-15,3%), V+O Communication (-3,4%), Free Communication (-11%), Total PR (-3,2%), Conan PR (-1%), DC Communication (-3%), The Public Advisors (-10,3%) și Chapter 4 Communications (-5,6%).
Bilanțurile de la Ministerul Finanțelor Publice au fost calculate la cursul mediu BNR 2023 de 4,94 lei/euro.
Nota 2: Brandul de agenție Dăescu Borțun Olteanu activează pe piață sub două entități juridice: Dăescu Borțun Olteanu Consultanță SRL și Public Relations People SRL, ambele prezente în top.
Nota 3: Agențiile Image PR și PR IN Grup funcționează în cadrul aceluiași grup de comunicare.
Nota 4: Brandul Tudor Communications activează pe piață sub trei entități juridice: Tudor Communication SRL, Miky’s Agency SRL și Tudor Media Productions.
Nota 5: Agențiile WefflerMark Services și WefflerMark Creative fac parte din același grup de comunicare.
Nota 6: Agențiile Oxygen PR și Oxygen Agency fac parte din grupul Oxygen.