UPDATE 3: A fost inclusă agenția Prora Comunicare, cu o cifră de afaceri de 58.771 euro și un profit net de 39.517 euro.
UPDATE 2: Topul a fost completat cu agenția Seven Media, cu o cifră de afaceri de 157.241 euro și un profit net de 42.969 euro.
UPDATE 1: A fost adăugată în top agenția WefflerMark Services, cu o cifră de afaceri de 154.962 euro și un profit net de 39.465 euro.
Articol inițial
În 2019, piața agențiilor de Public Relations din România a depășit pragul de 50 de milioane de euro. Cele 44 de agenții de PR monitorizate de „Forbes România” au înregistrat o cifră totală de afaceri de 51,43 milioane de euro, mai mare cu 9,3% față de anul precedent. Creșterea procentuală este inferioară celei din 2018 (13,5%).
Profitul net total al pieței de PR s-a ridicat la 4,1 milioane de euro, la nivelul anului 2018. Din cele 44 de companii monitorizate, doar 5 (cinci) au raportat pierderi, o dovadă că 2019 a fost un an bun pentru piața de PR.
Rata profitului la nivelul pieței agențiilor de PR a fost de 8%.
Noutatea acestui top este prezența pe primul loc a agenției Graffiti PR, cu o cifră de afaceri de 6,6 milioane de euro, în creștere cu 21,3% față de 2018. Este pentru prima dată când Graffiti PR urcă pe poziția de lider, devansând („la mustață”) agenția McCann PR, care de ani buni a ocupat primul loc în top, în funcție de cifra de afaceri. În fapt, McCann PR și-a conservat afacerile din 2018 (o contracție minoră de -0,4%), având în 2019 o cifră de afaceri de 6,54 milioane de euro.
Graffiti PR a raportat un profit net de 465.127 euro, al doilea ca mărime de pe piață, după Smart Point Consulting (492.115 euro).
La rândul său, McCann PR a obținut un profit net de 268. 016 euro.
Agenția SmartPoint Consulting și-a păstrat a treia treaptă a podiumului (pe care se afla în 2018) cu afaceri de 4,8 milioane de euro (creștere de 13,6% ) și un profit net de 492.115 euro, cum am pomenit mai sus, cel mai mare de pe piață.
Agenția Porter Novelli PR a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri de 27,2%, atingând 4,7 milioane de euro.
Cea mai mare creștere procentuală a cifrei de afaceri dintre agențiile din TOP 10 a realizat-o Oxygen PR: 40,6% (față de 2018). Cea mai mare creștere procentuală din clasamentul general a obținut-o Prais Corporate Communication: 129%.
În lista celor 44 de agenții de PR lipsește MSLGROUP The Practice, pentru că această divizie, în cadrul companiei Lion Communication Services SA, deținută de Publicis Groupe, nu are personalitate juridică, astfel încât bilanțul său nu există la Ministerul Finanțelor Publice.
În 2019, au fost 14 agenții de PR care au avut cifre de afaceri de peste un milion de euro.
Primele 6 agenții din top PR au generat afaceri totale de 30 de milioane de euro, reprezentând o cotă de piață de 36,8%.
Numărul total al angajaților din cele 44 de firme, conform bilanțurilor de la Ministerul Finanțelor Publice, a fost de 574 în 2019 față de 580 în 2018. Companiile cu cei mai mulți angajați au fost SmartPoint Consulting (96), Graffiti PR (71), McCann PR (53) și Golin (44).
Alte agenții care au înregistrat creșteri ale cifrelor de afaceri față de 2018: Golin (17,5%), Rogalski Damaschin PR (4,1%), GMP PR (14,2%), Grayling România (12,2%), Conan PR (38,3%), B.D.R. Associates (6,3%), Total PR (10%), Action Global Communication (12,7%) și More Than Pub (13,2%).
Companii care au suferit scăderi ale cifrelor de afaceri față de 2018: V+O Communication (-15,2%), Dăescu Borțun Olteanu (-5,5%), Free Communication (-20,5%), 2 Active PR (-5,4%), DC Communication (-34,2%), Arhitecți de imagine (-11,7%), Premium Public Relations (-7%) și Chapter 4 Communications (26,6%).
Notă: Brandul de agenție Dăescu Borțun Olteanu activează pe piață sub două entități juridice: Dăescu Borțun Olteanu Consultanță SRL și Public Relations People SRL, ambele prezente în top.
Bilanțurile de la Ministerul Finanțelor Publice au fost calculate la cursul mediu BNR 2019 de 4,74 lei/euro.