FacebookTwitterLinkedIn

Afacerile principalelor agenții de media au crescut în cursul anului 2021, o dovadă că, după șocul din 2020, suportat onorabil, consumul de publicitate și-a revenit la cote normale, în ciuda inflației publicității din piața de televiziune.

UPDATE 1 – A fost introdusă în top agenția Carat România cu o cifră de afaceri de 21.415.493 euro și un profit net de 133.064 euro.

UPDATE 2 – Agenția Dentsu România a fost inclusă în top, cu afaceri de 20.088.959 euro și un profit net de 748.929 euro.

(textul inițial)

Bilanțurile financiare ale agențiilor de media din 2021, recent apărute la Ministerul Finanțelor, în care afacerile au crescut în majoritate cu două cifre procentuale, reprezintă o undă de optimism într-o vreme tulburată de războiul din Ucraina, criza prețurilor la energie, stagflație și instabilitate geopolitică.

În 2021, cele 14 mari agenții de media din România au avut o cifră totală de afaceri de 554 milioane de euro, cu 23,6% mai mare decât în anul 2020. Este o creștere importantă la nivelul pieței agențiilor care administrează bugetele de media ale clienților publicitari.

Pe primul loc în topul cifrelor de afaceri se află agenția MMS Comunications, care a raportat afaceri de 70,04 milioane de euro, în creștere cu 4,6% față de anul 2020.

Cifrele au fost calculate la cursul mediu BNR din 2019 de 4,92 lei/euro.

Pe locul secund al clasamentului este Publicis Groupe Media, cu o cifră de afaceri de 64,09 milioane de euro, mai mare cu 16,7% față de anul precedent. Publicis Groupe Media reunește agențiile Starcom, Spark Foundry și toate diviziile de media, inclusiv cea de performance. Acestea nu sunt entități juridice, ci divizii în cadrul structurii organizatorice a grupului Publicis în România.

MMS Comunications și Publicis Groupe Media, societăți deținute de grupul internațional Publicis, au avut o cifră cumulată de afaceri de 134,1 milioane de euro, reprezentând 24,2% din totalul afacerilor celor 14 agenții monitorizate.

Pe locul al treilea a urcat agenția B.V. McCann-Erickson, care operează diviziile Universal McCann – media și McCann/Creative Services – creație, cu afaceri de 58,9 milioane de euro, în creștere cu 45,2% față de 2020.

Agențiile MediaCom România, Wavemaker România și Mindshare Media, operate de GroupM, au obținut afaceri cumulate de 120,8 milioane de euro, fiind al doilea grup de media din România după Publicis, cu o cotă de piață de 21,8%. Mindshare Media este singura agenție de pe piață care a raportat o cifră de afaceri la nivelul anului 2020 (creștere de doar 1,14%).

Agenția House of Media, parte a holdingului românesc The Group, a înregistrat o creștere explozivă a cifrei de afaceri față de 2020: 105,7%. House of Media împreună cu Media Investment, cea mai mare agenție din holdingul The Group, au avut afaceri cumulate de 79,4 milioane de euro, cotă de piață de 14,3%.

Afacerile agențiilor de media au crescut astfel față de 2020:

MediaCom România (23,1%), Media Investment (13%), OMD (54%), Wavemaker România (24,5%), United Media Services (30%), Initiative Media (11%), Havas Media (23%), Omnicom Media Group (12,8%) și Media Tique (11,8%).

Nicio agenție de media nu a suferit scăderi ale cifrei de afaceri față de 2020.

Profitul net cumulat al celor 14 agenții s-a ridicat la 19,1 milioane de euro, în creștere cu 23,4% față de anul 2020.  

Cel mai mare profit net a fost raportat de House of Media: 3,4 milioane de euro.

Pe locul secund în topul profitabilității este colega sa de grup, agenția Media Investment cu 2,4 milioane de euro.

Cea de-a treia treaptă a podiumului este ocupată de Initiative, parte a grupului Lowe România, cu un profit net de 2,06 milioane de euro.

Rata profitului calculată pentru cele 14 agenții monitorizate a fost de 3,4% în 2021.