În timp ce consumatorii sunt tot mai atenți la politicile de sustenabilitate pe care companiile le adoptă, ownerii de business cresc bugetele acordate investițiilor în sustenabilitate, indiferent de dimensiunea afacerii pe care o dețin. Inclusiv investițiile mici în sustenabilitate aduc un impact mare pe termen lung, iar acest lucru devine din ce în ce mai clar pentru majoritatea IMM-urilor.
Pe plan local, 85% dintre români declară că sustenabilitatea este un domeniu de interes pentru ei, conform unui studiu realizat de Reveal Marketing Research. Consumatorii, mai ales cei din generația Z, își doresc să aibă acces la raportări transparente de sustenabilitate ale companiilor de la care achiziționează produse și servicii. Ei devin tot mai conștienți de impactul pe care un business îl poate avea în comunitatea lor și vor să vadă că brandul pe care îl susțin este unul care încearcă să își reducă amprenta de carbon și să devină tot mai sustenabil.
De asemenea, sustenabilitatea și eficiența se află într-o relație de co-dependență, ceea ce înseamnă că o investiție mare în sustenabilitate este egală cu o eficientizare sesizabilă a operațiunilor companiei, deci reducerea costurilor de producție și mentenanță. Ajungem astfel nu doar la reducerea amprentei de carbon a companiei, ci și la obținerea unui profit pe termen lung, motiv pentru care peste 77% dintre investitori se declară interesați în a investi în sustenabilitate, conform unui studiu Morgan Stanley. 90% dintre aceștia văd sustenabilitatea ca pe cea mai sigură metodă de a obține ROI (return on investment).
De la camioane cu panouri solare și motoare hibrid la întreprinderi cu depozite de dimensiuni impresionante ce doresc să devină 100% independente energetic, observăm, indiferent de industrie, cum nu doar mediul înconjurător are de câștigat, ci și companiile în sine. A fi independent energetic înseamnă un avantaj vizibil față de competitori, o altfel de poziționare în piață și posibilitatea de a oferi aceeași calitate a produsului final la costuri mult mai mici pentru consumatori. De exemplu, doar investiția în panouri solare poate aduce între 12-18% ROI pe an, conform unei analize a HCB Solar.
Dacă ceea ce am expus deja te face să te gândești la propriul plan de a-ți aduce afacerea mai aproape de trendul sustenabilității, atunci avem vești și mai bune. Nu doar că interesul pentru business-ul tău va crește atât la nivelul consumatorilor, cât și al investitorilor, dar poți accesa și fonduri alternative, avantajoase, de finanțare. Indiferent de tipul de investiție de care ai nevoie, BCR, partener principal al platformei a pregătit oportunități de finanțare care să te susțină în implementarea proiectului și în definirea unui viitor mai sustenabil.
Întreprinderile mici și mijlocii și cele din domeniul HoReCa pot accesa o finanțare de 100.000 de euro prin programul Electric-Up pentru instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice dedicată producerii de energie electrică cu o putere instalată cuprinsă între 27 kWp – 100 kWp și a staţiilor de reîncărcare de 22 KW pentru vehicule electrice şi electrice hibrid plug-in.
Valoarea finanțării nerambursabile este de 100.000 de euro, ajutor de minimis.
Pentru antreprenorii care au nevoie de mai multe informații despre investițiile în sustenabilitate, BCR a creat modulul “Prioritizează finanțările verzi” pe platforma de educație Academia de Sustenabilitate, dezvoltată de Social Innovation Solutions. Platforma oferă acces gratuit la cursuri tuturor proprietarilor de IMM-uri și îi învață pe aceștia nu doar ce este sustenabilitatea, ci și cum își pot crea o strategie de business și accesa fonduri alternative de finanțare.
Este o resursă importantă pentru antreprenorii care fac o serie de schimbări în business-ul pe care îl dețin și care vor să se alinieze la normele care impun raportarea transparentă a eforturilor sustenabile, raportare ce a devenit obligatorie pentru companiile mari în 2024.