Ne gândim prea mult la lucrurile de care avem nevoie, când, de fapt, farmecul vieții este dat tocmai de lucrurile de care nu avem nevoie. Poate de aceea ar trebui să punem din când în când în stand-by rutina zilnică și să ne întrebăm ce am face dacă… Ce ne dorim, ce ne-ar plăcea să facem? Și să deschidem o listă.
Norocul meu este că amicii de la Bentley București mi-au luat-o înainte, oferindu-mi un Flying Spur spre desfătare preț de un weekend. O mașină care mă pune pe gânduri: este și sportivă, și elegantă; e o plăcere să o conduci, dar e la fel de plăcut (nu pentru mine) să stai pe bancheta din spate și să te bucuri de peisaj.
O mașină care încorporează 100 de ani de tradiție Bentley laolaltă cu cele mai moderne sisteme de siguranță, de comunicații și de asistență pentru șofer. O mașină cu motor V8 care este și eficient. Flying Spur pare că vrea să mulțumească pe toată lumea, tineri și bătrâni, conservatori sau moderni, digitali și analogi, șoferi și pasageri.
Lucrul acesta se simte cel mai bine în habitaclu: interiorul lui Flying Spur este o îmbinare a noilor tehnologii cu experiența artizanală care a făcut din producătorul britanic un reper în industria automobilelor de lux. Furnirul, material în a cărui producere și prelucrare Bentley nu are rival, decorează bordul și portierele. De pe scaunul șoferului, linia de separare dintre bord și portieră este aproape insesizabilă, creând un mix ușor contrastant de senzații, de intim și spațios totodată; nu știi unde se termină una și unde începe cealaltă, iar impresia de continuitate, de fluiditate este surprinzătoare și agreabilă.
O premieră pentru industria auto și una dintre cele mai catchy inovații de la Bentley, display-ul rotativ intră în funcțiune când este acționat butonul de pornire a motorului. Display-ul are trei fețe, câte una pentru o anumită generație de iubitori de mașini, începând de la tradiționaliști (fața simplă, cu același finisaj ca restul bordului), trecând prin analog (cu trei cadrane rotunde – un termometru, o busolă și un cronometru) și ajungând la fața digitală, pe care se află un touchscreen de înaltă rezoluție, de 12,3 inchi.
Deasupra, gurile de ventilație au fost redesenate și, ca și cadranul ceasului situat între ele, au primit un finisaj cu zimți în formă de diamant, foarte atractiv vizual și extrem de plăcut la atingere. Geniu artistic, zic, ca să aflu apoi că pentru producerea acestor detalii a fost elaborat un algoritm nou, care să știe să abordeze curbele complexe ale prizelor de aer. Artă și precizie, deci…
De la clasicul Piano Black până la noul intrat în ofertă, Crown Cut Walnut, cinci nuanțe de furnir – sau oricare combinație de două dintre acestea – sunt disponibile pentru amenajarea interiorului. Fiindcă am ajuns la culori, opțional este disponibil sistemul de iluminare Mood Lighting, cu șapte culori a căror intensitate poate varia, iar pentru scaune sunt disponibile 15 nuanțe de piele.
La Flying Spur, scaunele sunt o poveste în sine. Sunt, de fapt, o poveste nouă, fiindcă au fost redesenate în întregime și, pe lângă ventilație și încălzire, acum îți fac și masaj. Cu opțiunea Mulliner Driving Specification, scaunele pot fi îmbrăcate în piele tridimensională, cu aspect matlasat, combinată cu cusături tradiționale și diverse broderii.
Sistemul audio standard are 10 boxe și o putere de 650 wați, iar opțional este disponibil un sistem Bang & Olufsen de 1.500 wați, cu 16 boxe cu grile iluminate. Mașina pe care am avut-o la test era dotată cu sistemul dezvoltat de Naim exclusiv pentru Bentley, cu opt moduri de audiție, putere de 2.200 wați livrați în 19 boxe și Active Bass Transducers – difuzoare suplimentare pentru bași, încorporate în scaunele din față.
Dacă ați plecat la drum lung și copiii se plictisesc în spate, le puteți da telecomanda cu touchscreen să se joace cu ea. Este integrată discret în consola spate, din care poate fi scoasă apăsând un buton, și are acces la sistemul de sunet, parasolare și la funcțiile de climatizare și masaj ale scaunelor spate. Cum sunt 14 reglaje ale poziției scaunelor, șase setări pentru încălzire și ventilație și cinci feluri de masaj (nu mai zic despre posibilitățile sistemului de sunet), garantez că veți avea liniște cel puțin… două minute.
Un alt gadget pe placul copiilor – și nu numai – este mascota Flying B, care intră și iese din locașul său de sub emblema de pe capotă când pornești sau oprești motorul.
Flying Spur este un automobil unic, dar, dacă vă doriți unul și mai personalizat, Bentley vă invită să apelați la serviciile diviziei Mulliner, multă vreme carosierul de casă al producătorului auto britanic. Specialiștii Mulliner pot adăuga acele detalii care fac diferența, de la broderii sau tapițerii cu monograme până la modificări ale caroseriei. Pe lângă pielea tridimensională, pentru Flying Spur sunt disponibile fețe de uși din lemn cu aspect matlasat, jante de 22 inchi în două nuanțe, pedalier sport și un capac de rezervor de combustibil cu finisaj de lux.
Dotat cu două turbine, propulsorul V8 cu cilindree de 4.0 litri, care dezvoltă 550 CP și un cuplu de 770 Nm, se supune rigorilor contemporane de eficiență: dacă mașina este încărcată ușor și nevoia de tracțiune este sub 235 Nm, motorul folosește doar patru cilindri, ceilalți fiind dezactivați. Schimbarea este imperceptibilă pentru ocupanți – timpii de dezactivare fiind de aproximativ 20 de milisecunde, o zecime din timpul necesar pentru a clipi. Cu motorul V8, Flying Spur cântărește cu 100 kg mai puțin decât versiunea W12, cu motor cu 12 cilindri, capacitate de 6.0 litri și putere de 635 CP.
De la data testului și până acum, Flying Spur, the world’s finest four door sedan, cum îl alintă Bentley, a fost upgradat. Noi funcționalități și dotări au fost incluse în standard și sunt disponibile culori noi pentru interior și exterior.
Noua nuanță Cambrian Grey ridică la 63 numărul culorilor disponibile pentru Flying Spur. Recunoașterea semnelor de circulație, deschiderea portbagajului fără folosirea mâinilor, vederea aeriană a automobilului, luminile de întâmpinare și sistemul de ionizare a aerului se numără între dotările care vor fi standard începând din 2022.
Nivelul de antifonare a interiorului, deja excelent, a fost îmbunătățit în spiritul dorinței fondatorului companiei, W.O. Bentley, care își dorea o mașină perfect silențioasă la 100 de mile pe oră (și și-a îndeplinit dorința cu modelul cu motor de 8.0 litri lansat în 1930).
Sunt, de asemenea, disponibile câteva furniruri noi pentru decorarea interiorului, iar unele dintre modelele vechi pot fi acum accesate în finisajul open pore. Peste acesta se aplică lac într-un strat extrem de fin, de 0,1 mm, care seamănă cu ceara, și păstrează aspectul, culoarea și textura naturală a lemnului.
Ziceam că Flying Spur încearcă să mulțumească pe toată lumea și așa ceva e imposibil. Dacă alergi după prea mulți iepuri, riști să nu prinzi niciunul, spune o vorbă înțeleaptă.
De fapt, Flying Spur îi prinde pe toți. Cu 40.000 de exemplare vândute ale unui automobil al cărui preț pleacă de la 160.000 de euro, Flying Spur confirmă că Bentley nu lasă nimic la voia întâmplării; indiferent de aspect, lucrurile sunt făcute englezește (și nemțește…), adică duse până la capăt și chiar mai departe, spre perfecțiune. Sunt mulți români în Anglia, dar la Crewe nu s-a auzit de „merge și-așa”.
Fotografii Denisa Simionescu, Marius Michailov, Bentley Media