În varianta de bază, noul Porsche Cayenne este propulsat de un motor V6 care livrează 353 CP și o forță de tracțiune de 500 Nm. E suficient pentru o mașină de două tone?
Ei bine, este. Noul Cayenne „de bază” prinde suta în 6 secunde (5,7 cu Pachetul Sport Chrono) și atinge o viteză maximă de 248 km/h. Cu toate acestea, modelul testat s-a străduit cât a putut să-și ascundă genele sportive. Este rapid – e un Porsche, până la urmă -, dar este mai ales confortabil la viteze mari pe autostradă.
Mașina stă pe jante de 21 inci, încălțate cu cauciucuri cu un talon nu foarte înalt, dar care, combinate cu suspensia pneumatică controlată de PASM (Porsche Active Suspension Management) asigură o rulare cât se poate de plăcută – deși autostrada A3, de exemplu, nu e deloc netedă, în special la intrările și ieșirile de pe poduri.
Sistemul de management al suspensiei este dotare standard pe noul Cayenne, la fel și farurile Matrix LED și sistemul performant de filtrare al aerului din interior. Noul Cayenne beneficiază de sistemul de control Porsche Driver Experience, o combinație elegantă de digital și analog, care are în prim-plan șoferul, acesta având la îndemână comenzile pe care le folosește cel mai frecvent.
Principala noutate este mutarea în bord, în dreapta volanului, a selectorului transmisiei. Poziția este la îndemâna șoferului, dar totodată se creează mai mult spațiu de depozitare în consola centrală, care acum încorporează un elegant display tactil care acționează sistemul de climatizare. Ce e frumos este că acest ecran este un mix de digital și analog: ventilația o reglezi cu ajutorul unor clapete, iar volumul sunetului – de la un comutator rotund.
Noul Cayenne este cât se poate de relaxat și în afara asfaltului. Căutând un cadru mai aparte pentru fotografii, am ieșit de pe autostradă pe un drum de servitute care m-a dus la un pod abandonat. Lăsând la o parte faptul că negrul nu mi se pare o culoare potrivită pentru off-road – nu e potrivită, de altfel, pentru orice mașină ținută în aer liber în București – Cayenne are o gardă la sol de 193 mm (nivelul normal) care poate fi ridicată la 238 mm cu ajutorul suspensiei pneumatice. Fiindcă tot suntem în off-road, să precizăm că mașina are în bord un ceas-busolă cu care te poți orienta când te afli în afara ariei de acoperire a hărților electronice.
Bordul are trei displayuri, dintre care unul îi este destinat exclusiv pasagerului din dreapta. Acesta poate vedea aici ce-i dorește inima fără să-i distragă atenția șoferului. Ecranul de 10,9 inci nu este vizibil pentru șofer, displayul fiind acoperit cu o folie specială.
În același spirit practic a fost aleasă și amplasarea comutatorului de la care pot fi selectate cele trei moduri de condus ale noului Cayenne – Normal, Sport și Sport Plus: în dreapta-jos, pe butucul volanului.
Prețul de bază al mașinii testate pornește de la 92.205 euro, iar cu dotările opționale ajunge la 129.903 euro – avem așadar opționale de aproape 38.000 de euro. Printre acestea, sistemul soft close de închidere a ușilor (785 euro), care cred că ar putea deveni standard la mașinile premium și de lux. Nu știu cum se face, dar cine urcă sau coboară într-o astfel de mașină închide prima dată portiera cu mare grijă – de fapt, n-o închide corect, apoi o trântește. Soft Close rezolvă această problemă, cu condiția ca între prima închidere și a doua să apuci să-i spui pasagerului grijuliu că ușa „se închide singură”.
Dar să depășim aceste fixații ale celor care pun mașina înaintea omului și să admirăm scaunele îmbrăcate în piele în două nuanțe, negru și bej Mojave (4.049 euro). Scaunele față sunt reglabile pe 14 direcții, au „memorie” și funcție de ventilație, iar pe tetiere au brodată sigla Porsche. Aceasta este una dintre dotările specifice Porsche Exclusive Manufaktur de pe această mașină, celelalte fiind centurile de siguranță Bej Mojave, farurile Matrix nuanțate, țevile de eșapament argintii, etrierele vopsite în negru lucios, pragurile iluminate din aluminiu șlefuit și lămpile de curtoazie din portiere.
Cum sună acest nou Cayenne? Chiar și în modul Sport Plus, la interior motorul se aude … discret. Dacă muzica livrată de sistemul Bose Surround (dotare opțională de 1.406 euro) e dată tare, nu se mai aude deloc.
Noul Cayenne e elegant și șarmant, e un gentleman care nu se dă înapoi de la o aventură pe drumuri neumblate. La nevoie, se poartă ca un prieten adevărat: tractează o rulotă sau o barcă – cârligul de remorcare este acționat electric și stă ascuns sub bara spate când mașina merge prin oraș. Apropo, ai zice că orașul nu e locul lui favorit – e lung, greu de parcat etc. -, dar cred că în București există un Dumnezeu al SUV-urilor: de câte ori s-a întâmplat să testez o mașină mare, pe cele mai înguste străduțe ale urbei, cu mașini parcate bară la bară, și pe stânga, și pe dreapta, nu mi s-a întâmplat niciodată să nu găsesc loc de parcare.