FacebookTwitterLinkedIn

Posibilitatea izbucnirii unui război între Rusia și Ucraina agită piețele mondiale de cereale, prețul grâului majorându-se pe ambele maluri ale Atlanticului.

În plus, această situație incertă dintre cele două state îi determină pe mulți traderi să vorbească de o și mai mare volatilitate în perioada următoare, informează The Wall Street Journal.

Ultimele statistici ale Departamentului american al Agriculturii demonstrează că cele două state sunt responsabile pentru 29% din exporturile mondiale de grâu. Mai mult, Marea Neagră reprezintă o rută importantă pentru livrările mondiale de cereale iar Ucraina este și un important exportator mondial de orz, porumb și rapiță.

Numai în ultimele două săptămâni, creșterea tensiunilor la granița dintre Rusia și Ucraina a majorat cu peste 7% cotațiile futures la grâu la Bursa de cereale de la Chicago, astfel că luni un bushel de grâu (1 bushel este echivalentul a 27,2 kilograme) era cotat la aproape opt dolari, în apropiere de maximumul ultimului deceniu, 8,50 dolari, atins anul trecut. În același timp, la Bursa de la Paris, cotațiile futures de referință la grâu au crescut cu 6% până la 278 de euro (310 de dolari) pentru o tonă de grâu, în apropiere de vârfurile atinse în 2021.

Mulți analiști și-au exprimat îngrijorarea cu evoluția prețurilor la cereale din perioada următoare. Potrivit acestora, un avans în profunzime al Rusiei în Ucraina și sancțiunile occidentale care să afecteze exporturile rusești ar fi cel mai negativ scenariu deoarece ar lipsi piețele mondiale de cea mai mare parte din livrările celor două state.

„Este vorba de o cantitate uriașă și asta înseamnă că prețurile ar putea să se dubleze lejer”, spune Carlos Mera, director de cercetare la Rabobank.

Din păcate, susțin analiștii, aceste prețuri mai mari ar veni într-o perioadă dificilă pentru țările care se bazează pe importurile de grâu. Conform Organizației Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO), prețurile mondiale la alimente sunt la cel mai ridicat nivel de după anul 2011.

În opinia analiștilor financiari, un alt motiv de îngrijorare și care trebuie luat în calcul vizează evoluția activității porturilor ucrainene și rusești de la Marea Neagră, care sunt porți cruciale pentru exporturile de cereale.

Iar, dacă vor fi afectate infrastructurile portuare sau vor fi perturbate livrările „atunci vom avea o mare problemă”, completează Monika Tothova, economist în cadrul FAO, care atrage atenția că astfel de perturbări ar putea avea un impact de durată care să se repercuteze și asupra viitoarelor recolte.