FacebookTwitterLinkedIn

Dacă în alți ani tema principală a PROIECTULUI EDITORIAL SPECIAL AL FORBES ROMÂNIA SUMMER PLANS viza obiceiurile și destinațiile de vacanță, anul acesta i-am provocat pe cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, deși pentru cei mai mulți dintre noi ar fi trebuit să fie o așteptată revenire la (noua) normalitate.

Va intra afacerea Dvs. în vacanță în această perioadă? Sau nu mai este vremea de  „vacanțe” în contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm?

Pentru noi vara înseamnă focus pe categoriile de sezon: răcoritoare, bere, înghețată, cosmetice, în care activează clienți importanți din portofoliul companiei. Prin urmare, nu avem luni de vară de pauză, iar o provocare vine din faptul că este o perioadă de concedii. Iar mai departe, la finalul verii încep deja pregătirile pentru sezonul “Back to school” și, în general, a doua etapă de vânzări a anului, care culminează cu sărbătorile de iarnă.

Suplimentar pregătirilor pentru campaniile de toamnă, ne vom “antrena” pentru al patrulea trimestru, plin cu provocări în ceea privește realizarea obiectivelor de vânzare ale clienților noștri, în condițiile reducerii puterii de cumpărare a populației, dar și a economiilor după perioada vacanțelor. Apetitul crescut și firesc de a fructifica posibilitățile de mobilitate post-Covid din sezonul estival, concomitent cu creșterea prețurilor la energie și carburanți, va afecta puterea de cumpărare pe final de an. În aceste condiții, va trebui să oferim clienților noștri soluții viabile și eficiente de maximizare a vânzărilor, într-o perioadă în care fiecare achiziție făcută în favoarea brandurilor deservite de noi va înclina balanța între brandurile ce-și vor menține sau crește cota de piață și cele care o vor pierde.

Cele mai întâlnite teme în discuțiile pe care redactorii Forbes România le-au avut  de-a lungul acestui an au vizat creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia,  problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă, creșterea  explozivă a prețurilor la utilități. Care sunt preocupările Dvs. în următoarea  perioadă?

Întotdeauna ne-am uitat la perioadele tulburi și dificile ca oportunități de diferențiere, ca posibilități de a ne dovedi utilitatea și superioritatea față de competitori. Compania antreprenorială IPP a fost fondată în 2006, dar și-a accelerat creșterea în anii de după criză, creștere ce nu s-a oprit niciodată, nici în pandemie. Astfel, ne propunem să fructificăm la maxim și provocările ce vor urma. 

De exemplu, în criza din anii 2008-2009, când bugetele de marketing au scăzut în retail, am învățat cât de important este să câștigi cotă de piață și să atragi clienți noi chiar și în vremuri caracterizate prin declin economic. Este esențial să-ți adaptezi afacerea și soluțiile la nevoile momentului și, în același timp, modelul de business să înglobeze schimbările care au loc în economie. Vorbesc aici despre agilitatea firmelor, despre elemente structurale ale companiilor agile, cum ar fi strategiile de business implementate după noi reguli date de noul context economic.

Dacă o companie cu evoluție bună în momente de creștere economică nu reușește să fie agilă într-o perioadă marcată de ajustări economice, atunci ratează oportunități. Regândirea business-ului ar trebui să fie o prioritate pentru noi, antreprenorii, care suntem preocupați să înțelegem ce fel de resurse au nevoie clienții noștri acum. 

Principala tendință pe care o văd în retailul din România este dată de faptul că sectorul se dezvoltă în continuare prin formate mici, unde modelul de sprijin este complet diferit față de hipermarketuri. Industria noastră de retail marketing s-a născut mai ales datorită dezvoltării hypermarketurilor din România, iar acest lucru a susținut expansiunea brandurilor internaționale. Deși istoric hipermarketurile reprezentau un segment principal în retailul modern din România, acum vedem cum piața se duce spre formate mai mici, ceea ce reprezintă o provocare pentru toți jucătorii din marketing. Odată cu venirea crizei, cred că această tendință se va accentua, în timp ce vor scădea vânzările pe fiecare punct de desfacere. În noua realitate economică, un singur lucru va face diferența pentru orice antreprenor: capacitatea de schimbare a modelului de business prin care să oferi soluții adaptate noilor condiții.

Cum arată planurile Dvs. de business pentru finalul acestui an? Dar pentru 2023?

Conform execuției bugetare de până acum, suntem în grafic cu asigurarea și în 2022 a unei creșteri de două cifre a veniturilor, concomitent cu îmbunătățirea continuă a eficienței operaționale. Creșterea vine atât din achiziția de noi clienți, direcție că se va accelera în anul 2023, cât și din oferirea de noi soluții, servicii adecvate provocărilor perioadei următoare. Industria bunurilor de larg consum (FMCG) este cea pe care am deservit-o cel mai mult prin servicii de retail marketing de-a lungul timpului. De asemenea, în ultimul an, am observat cum jucători din alte verticale au apelat la serviciilor noastre: sectorul financiar, industria jocurilor de noroc și farma.

Dacă ar fi să aleg un singur cuvânt care a caracterizat strategia noastră de business în ultimul an, acesta este diversificare. Ne-am extins serviciile către mai multe tipuri de clienți și pentru categorii diferite. De asemenea, am atras în portofoliul de clienți și companii antreprenoriale care importă produse și producători locali care nu au avut până acum expunere și experiență în field marketing.