FacebookTwitterLinkedIn

Dacă în alți ani tema principală a PROIECTULUI EDITORIAL SPECIAL AL FORBES ROMÂNIA SUMMER PLANS viza obiceiurile și destinațiile de vacanță, anul acesta i-am provocat pe cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, deși pentru cei mai mulți dintre noi ar fi trebuit să fie o așteptată revenire la (noua) normalitate.

Va intra afacerea Dvs. în vacanță în această perioadă? Sau nu mai este vremea de „vacanțe” în contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm?
Business-ul nostru nu intră niciodată în vacanță și nu ia pauză pe timpul verii. Dar asta nu datorită provocărilor majore pe care le-ați menționat, ci pentru că lunile de vară sunt caracterizate de regulă de furtuni, inundații sau incendii, cum au fost cele care au avut loc recent în sudul Europei. Din cauza schimbărilor climatice, dezastrele naturale vor fi tot mai des întâlnite și probabil vor reprezenta pe viitor cea mai importantă provocare pentru noi. În plus, în perioada concediilor de vară suntem alături de clienți, deoarece există riscuri specifice. Astfel, accidentele de mașină, cele aferente perioadelor de recreere și, generic vorbind, asigurările de călătorie, sunt motive pentru care nu ne permitem să luăm o pauză în timpul verii.

Cele mai întâlnite teme în discuțiile pe care redactorii Forbes România le-au avut de-a lungul acestui an au vizat creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia, problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă, creșterea explozivă a prețurilor la utilități. Care sunt preocupările Dvs. în următoarea perioadă?

Toate aceste aspecte pe care le-ați menționat se suprapun peste o perioadă plină de provocări care afectează companiile, toate domeniile economice, precum și populația. Deocamdată, este dificil să estimăm evoluțiile viitoare deoarece există prea mulți factori perturbatori. Prima și cea mai mare incertitudine este cât va dura războiul dus de Putin în Ucraina, sau dacă Rusia își va folosi din nou resursele energetice drept armă. Pentru moment, creșterea economică a încetinit din cauza războiului, a inflației asociate acestui context și a problemelor legate de lanțul de aprovizionare, dar, potrivit prognozelor, majoritatea țărilor vor evita recesiunea. Totuşi, dacă la iarnă consumul de petrol și gaze va fi restricționat, întreaga regiune s-ar putea confrunta cu o recesiune. Se poate presupune totodată că, în viitorul apropiat, procesul de recuperare a decalajului dintre Europa Centrală și de Est și Europa occidentală va încetini. Nu m-aș hazarda însă să anticipez când anume vom reveni la situația de dinainte de pandemie, când creșterea economică din regiunea ECE era în medie de cel puţin două ori mai mare decât cea din Europa de Vest. Dar sunt convinsă de potenţialul de creștere pe termen lung pentru companiile de asigurări în ECE, iar grupul VIG este cel mai bine poziționat pentru a putea fructifica oportunitățile viitoare. Să nu uităm că în regiunea Europei Centrale și de Est gradul de penetrare a asigurărilor este, în medie, de peste 10 ori mai mic decât în vestul Europei.

Ce vă îngrijorează, pentru perioada următoare, în domeniul/sectorul în care activați?

De-a lungul pandemiei am dat dovadă de un grad înalt de stabilitate, pe care suntem capabili să îl menținem și în această perioadă plină de provocări. La nivel operațional, încă de la jumătatea anului trecut am revenit deja la nivelurile de dinainte de pandemie, și asta în condițiile în care 2019, anul premergător COVID-19, fusese unul foarte bun. Această performanță se datorează, printre altele, modelului nostru de business de succes și diversității afacerii. Toate companiile grupului au o relaţie apropiată cu clienții și sunt capabile să reacționeze rapid, în acord cu nevoile respectivelor piețe. Totodată, ne-a ajutat faptul că am pus din timp accentul pe digitalizare, ceea ce s-a dovedit a fi un element cheie în menținerea operațiunilor grupului și, înainte de toate, în menținerea relației cu clienții, în special în timpul pandemiei. În continuare considerăm că suntem în măsură să gestionăm bine provocările pieţei. Desigur, însă, situația geopolitică și economică are un impact asupra business-ului nostru și trebuie să reacţionăm. De exemplu, trebuie să gestionăm creșterea presiunii pe costuri din cauza dobânzilor reale scăzute și presiunea pe marje generată de contextul inflaţionist. De asemenea, ne putem aștepta la scăderea cererii de produse de asigurare din cauza diminuării puterii de cumpărare, ca urmare a creșterii inflației. Ca urmare, vom deveni tot mai prezenți pe diverse platforme și în ecosisteme pentru a facilita accesul noilor clienți. În acest scop, avem în derulare un program strategic, VIG 25, care include implementarea a numeroase inițiative până la sfârșitul anului 2025, pentru a fi în pas cu tendințele şi cu cele mai noi evoluţii. Acest program strategic a fost revizuit luând în calcul impactul provocărilor actuale. Din fericire, în prezent nu vedem niciun motiv pentru schimbarea strategiei. Inițiativele prevăzute în programul strategic VIG 25 au fost revizuite și adaptate pentru a putea răspunde noilor evoluţii într-un stadiu incipient.

Cum arată planurile Dvs. de business pentru finalul acestui an? Dar pentru 2023?

În general, companiile nu pot influența în mod direct mediul macroeconomic și geopolitic. Totuși, succesul Grupului are la bază un model de business testat, cu o strategie pe termen lung, dezvoltată și adaptată în funcţie de cerințele mediului în care funcționăm. De aceea, suntem încrezători că diversitatea modelului de business, investițiile conservatoare precum și politica de reasigurare ne vor permite în continuare să gestionăm operațional afacerea într-un mod eficient şi suntem optimişti că vom avea în continuare o evoluție pozitivă în 2022 și 2023.