FacebookTwitterLinkedIn

Biroul de arhitectură Studio ae estimează o creștere de 20% a cifrei de afaceri în acest an, comparativ cu 2021, și iese cu proiectele în afara țării, în spațiul francofon. Studio AE a avut în acest an peste 45 de proiecte noi, distincte, și a finalizat zece șantiere, majoritatea pe segmentul rezidențial, după cum explică pentru Forbes Elena Ștefănescu, cofondatoarea și CEO-ul companiei.

Sectorul construcțiilor nu stă pe loc, în ciuda unei scăderi de 11,8% a numărului de autorizații de construire pentru clădiri rezidențiale, eliberate în primele nouă luni din acest an. Nevoia de spații locative, în special cu caracteristici de economisire a energiei, și dorința românilor de a fi proprietari, sunt doi dintre factorii care împing înainte acest sector important pentru economie. 

Peste 22.000 de șantiere și investiții se aflau în diverse stadii de dezvoltare în prima jumătate a anului, arată datele oferite de compania de consultanță IBC Focus, care monitorizează piața construcțiilor la nivel național. Pe segmente, rezidențialul rămâne domeniul care trezește cel mai mare interes din partea dezvoltatorilor. 

Și în cazul proiectelor realizate de Studio ae, 2022 a fost un an plin, cu peste 45 de proiecte noi. Dar, față de alți ani, au fost mai multe proiecte care s-au oprit la faza de concept. „Am lucrat mai mult decât în alți ani la studii de fezabilitate, consultanță, sprijin tehnic pentru firmele din domeniul construcțiilor”, punctează Elena Ștefănescu. 

Elena Ștefănescu, CEO al Studio ae

Ca tipologie de proiecte, majoritatea sunt pe segmentul de retail și pe cel rezidențial, inclusiv case high-end cu un consum redus de energie. Compania a abordat totodată și proiecte la o scară mai mare, este vorba de două cartiere rezidențiale în lucru și de un parc fotovoltaic, în faza de PUZ. De asemenea, biroul de arhitectură s-a orientat și către țările francofone. „Am realizat deja în Luxemburg două proiecte, unul pe segmentul rezidențial și unul pentru office. În prezent, în faza de autorizare avem 10 proiecte, iar șantierele acestora vor începe la anul”, explică cofondatoarea Studio ae. 

Anul acesta, până în prezent, Studio ae a finalizat 10 șantiere, majoritatea pe segmentul rezidențial. În prezent, mai sunt în faza de execuție șase proiecte, dintre care patru se vor termina până la finalul anului. „Unul dintre acestea este în Otopeni, este un spațiu comercial mare al retailerului Mega Image, care va avea deschiderea anul acesta”, spune Elena Ștefănescu. Printre alte proiecte finalizate se numără Simigeria Mihai din Value Center Ploiești, Blend Moutain Villa din Bușteni, Freshful by eMag și sediul Nea Kaisă din București.

Chiar dacă anul a început cu mult entuziasm din partea clienților, războiul din Ucraina și problemele legate de destabilizarea fluxurilor de aprovizionare, inflația și creșterea prețurilor la materialele de construcții au adus o oarecare incertitudine în piață. Aceasta s-a tradus prin oprirea unor proiecte la faza de concept sau amânarea altora. 

Dar creșterea prețurilor la energie are și efecte pozitive, conducând către o atenție mai mare către calitate și perspectiva pe termen lung a unei clădiri. „Criza energetică le-a deschis beneficiarilor de proiecte noi ochii către sustenabilitate, case verzi, ecologice, cu consum mic de energie”, spune CEO-ul Studio ae. 

Iar dacă din perspectiva costurilor au fost necesare ajustări considerabile, din punct de vedere al timpului, termenele de livrare s-au prelungit. În acest sens, pentru a-și ajuta clienții, arhitecții de la Studio ae au încearcat să diminueze pe cât se poate lipsa de predictibilitate încă de la etapa de proiectare, realizând proiecte tehnice detaliate, cu liste clare de cantități, separate pe fiecare tip de material. „Acest mod ajută beneficiarul să poată urmări detaliat bugetul și să planifice din timp achiziția acestora.” (E.Ș.)

Autorizațiile de construire – un proces de durată

În ultima perioadă se resimte, mai ales la nivelul capitalei, o durată mai mare a obținerii autorizației de construire. Însă, din perspectiva Studio ae, acesta nu este neapărat un inconvenient, iar rata de succes a companiei, din perspectiva obținerii autorizațiilor de construire, este de 100%. 

„Dacă un proiect este corect realizat, respectă regulamentele locale, de urbanism, și legislația, atunci știm că vom obține autorizația mai devreme sau mai târziu”, spune reprezentanta companiei, care le recomandă celor care inițiază un astfel de demers să aducă la zi actele terenului/imobilului, deoarece se poate ca documentele de cadastru să nu fie actualizate sau să existe suprapuneri virtuale etc. „O clădire necesită timp, răbdare, nu se construiește peste noapte”, punctează Elena Ștefănescu. 

Interes crescut pentru case cu economie de energie

În contextul creșterii prețurilor la energie, tot mai mulți români aleg să-și instaleze panouri fotovoltaice, să-și anvelopeze casele sau să evite, pe cât posibil, pierderile de energie. Un studiu realizat de E.ON în luna septembrie arată că aproape jumătate (46%) dintre români sunt interesați de achiziția, în următorul an, a unui sistem de panouri fotovoltaice de la un furnizor de energie, în creștere cu 11% față de aceeași lună a anului trecut. Iar cererea de soluții de producere a energie fotovoltaice pentru clienții rezidențiali a crescut, în primele nouă luni ale acestui an, de 5 ori față de perioada similară a anului trecut, în cazul soluțiilor E.ON.

Și Studio ae lucrează la case pasive de câțiva ani, iar de curând a obținut autorizația de construire pentru o nouă casă pe care compania dorește să o certifice la standardul de casă pasivă premium. 

„Consider că o casă pasivă este mai cu seamă o investiție și nu un cost. Investiția inițială este cu 30-35% mai mare în comparație cu o clădire obișnuită. O mare parte din investiție este dedicată sistemelor de instalații și tâmplăriilor. Având în vedere evoluția prețurilor în construcții, estimez un cost de investiție de 1.600-2.000 euro/mp”, explică Elena Ștefănescu.

Concursuri de arhitectură pentru spațiile publice din București 

Arhitecta de la Studio ae privește Bucureștiul cu ochiul cunoscătorului și crede în potențialul mare de dezvoltare a capitalei, „mai ales că nu s-au realizat investiții la nivelul spațiilor publice: piețe, scuaruri, parcuri, mobilier urban, străzi pietonale, mentenanță și reabilitarea clădirilor existente.”

Biroul de arhitectură a participat recent la un concurs internațional pentru zona Lacul Morii, organizat de Ordinul Arhitecților din București. Aici a  propus o viziune pentru Dâmbovița, ca ax de biodiversitate orientat est-vest al capitalei, care începe de la Lacul Morii și se termină cu Delta Văcărești. 

În plus, a câștigat premiul I la concursul internațional ArtUrbain din Franța, cu proiectul Renașterea fluidității spațiilor, care a avut ca subiect tot râul Dâmbovița.

„Am observat că, de-a lungul râului se află multe universități, zone culturale precum Opera Română, Politehnica, Facultatea de Medicină, Facultatea de Drept, de Biologie și împreună cu parcurile adiacente precum Grădina Botanică, Eroilor, Izvor pot forma un sistem verde, fluid, permeabil, pietonal al capitalei”, spune cofondatoarea biroului. 

Un alt sit pe care s-a lucrat și care a fost premiat de Uniunea Arhitecților din România a fost zona teatrului de Operetă, sit care privește către Biserica lui Bucur și care se poate conecta foarte ușor pietonal cu zona Unirii.

„Dintre acțiunile concrete din prezent este bucură inițiativa de pietonalizarea a Căii Victoria. Ne-a adus înapoi către centrul Bucureștilor. Nu ar fi decât un pas-doi de la calea Victoriei până la Dâmbovița, care, ne place sau nu, este cea pe malul căreia a apărut Cetatea lui Bucur. Dâmbovița are potențialul de a se integra în fluxul orașului și să fie un loc de întâlnire care să aducă generațiile împreună”, concluzionează Elena Ștefănescu.