FacebookTwitterLinkedIn

Steffen Heringhaus, CEO al agenției de marketing Five Elements Digital, declară că 2021 a fost un an bun pentru compania sa și crede că piața de digital nu va fi afectată în cazul unei crize economice care se prefigurează în acest an.

Forbes: Care au fost principalele schimbări în activitatea agenției Five Elements Digital în ultimii doi ani de pandemie?

Steffen Heringhaus: În primul rând, pentru noi, principalele fluxuri de muncă nu s-au schimbat. Suntem o agenție digitală, lucrăm în domeniul digital, livrăm rezultate în spațiul digital și ajutăm clienții noștri să facă la fel. Fluxurile noastre de muncă au rămas la fel ca cele de dinainte de pandemie.

Totuși, ce s-a schimbat pentru noi a fost interacțiunea cu clienții. Pentru majoritatea clienților s-au schimbat radical modul de muncă și prioritățile. Acest lucru a avut efect și asupra noastră.

Mulți clienți cu care lucrăm sunt organizații mediu spre mari și au avut o cultură de corporație foarte bine definită a ședințelor fizice, a birocrației cu hârtiile clasice. Înainte, până făceam un contract, aveam multe ședințe fizice.

În pandemie, acest lucru s-a schimbat foarte mult pentru că, acum, ședințele au loc pe Zoom și pe alte canale digitale. Multe hârtii se fac acum electronic iar semnătura electronică reprezintă un câștig. Ședințele online au devenit mai eficiente.

Astfel, a devenit mult mai ușor să interacționăm cu clienții și să ne dezvoltăm businessul în continuare. Până la urmă, pentru noi a fost un lucru bun, dar cred că și pentru mulți clienți care au văzut că aceste canale oferă multe beneficii și sunt eficiente.

În prezent, noi ne-am întors la birou și reluăm întâlnirile față în față cu clienții, pentru că noi credem în importanța contactului direct și poate să transmită multe informații, mult mai ușor, decât prin intermediul canalelor digitale. Într-adevăr, mediul digital ajută, dar sunt uneori aspecte în viață când metodele clasice sunt mai bune. (Zâmbește.)

Eu sper ca viața să revină la normalitate și văd primele semne pentru această revenire. Omul este un „animal social” și se simte mai bine în pielea sa când este conectat cu colegii, clienții și oamenii din jurul său. Astfel, este pregătit mai bine să facă față provocărilor de zi cu zi.

CARTE DE VIZITĂ

Șteffen Heringhaus este absolvent al Universității RWTH Aachen din Germania și al Universității din Berna, Elveția.

Lucrează în domeniul digital din 1999. În vremea studenției a muncit la Google Search. Apoi, a fost coach pentru incubator-ul FashionDays. Între 2009 și 2015, a ocupat mai multe funcții la Ringier Romania. A dezvoltat departamentul de performance marketing pentru grupul de firme ale Ringier România.

Din 2018, Șteffen Heringhaus se concentrează pe activitatea agenției Five Elements Digital cu trei linii de servicii: SEO, PPC și programmatic advertising.

Agenția pe care o conduce lucrează cu branduri de top din întreaga lume, fiind prezentă atât în România cât și Statele Unite ale Americii, statisticile arătând că aproximativ 50% dintre utilizatorii de internet din țara noastră navighează pe site-uri optimizate de Five Elements Digital.

 

Forbes: Cum arată anul 2021 pentru agenția Five Elements Digital?

Steffen Heringhaus: A fost un an foarte bun. Nu a fost ușor, chiar foarte solicitant. Dacă lucrurile erau ușoare, nu era nevoie de noi! (Zâmbește.)

Am crescut cu 40%. Cifra de afaceri a fost de aproximativ 600.000 de euro. Și echipa noastră, de asemenea, a crescut la 18 membri. Evident, a crescut și portofoliul de clienți. Avem mulți clienți din zona televiziunilor. Din top 10 grupuri de publishing din România, noi lucrăm cu opt în prezent. În 2020, avem cinci. Este evident că am crescut.

Toată lumea vorbește despre e-commerce. Este un domeniu important și pentru noi, și am crescut și aici. Zona de B2B, care mie personal îmi place foarte mult, a devenit digitală. Și aici avem un proiect interesant cu un client cu care lucram demult. Se întâmplă lucruri interesante și în afara de zona de e-commerce. De asemenea, am început discuțiile cu câțiva jucători de pe piața bancară și discuțiile sunt promițătoare.  

În concluzie, 2021 a fost un an bun. Noi creștem de câțiva ani, adică de când ne-am lansat pe piață. Suntem în creștere și vrem să rămânem în creștere. Nu putem să creștem și mai mult pentru că nu vrem să punem în pericol calitatea serviciilor. Nu putem să ne scalăm așa simplu pentru că facem lucruri individualizate pentru fiecare client. Asta ne impune niște limite naturale.

La începutul pandemiei, au există vreo două luni în care companiile au fost precaute, pentru că nu știau ce să facă. Totuși, le-am putut arăta chiar și în acele luni că noi suntem parte din soluție și nu din problemă.

A devenit evident atunci că digitalul este răspunsul la probleme. Astfel, bugetele s-au alocat pe digital și clienții s-au orientat către această zonă.

Deja, în 5 ianuarie anul acesta, am fost în pitch-uri. A fost activitate și au venit cereri din partea clienților. Anul trecut, în august, clienții au fost în activitate. Îmi amintesc că în august 2019, am încercat să contactez clienții dar nu prea aveam cu cine să vorbesc. În schimb, anul trecut, în august, nici n-am avut timp să-mi fac concediul!

Într-adevăr, în prezent, simt mult activitate din partea clienților.      

Forbes: Care sunt schimbările pe care le-ați constatat în relațiile agenție-clienți în ultimii doi ani?

Steffen Heringhaus: Dacă toată lumea vine în online, asta înseamnă că tu trebuie să lupți mai mult pentru a-ți păstra poziția.

Clienții au prioritizat online-ul și au venit mai bine pregătiți. Știu mai bine ce să solicite, au oameni mai mulți și mai competenți în digital. Altfel spus, găsim acum mai mulți specialiști și profesioniști față din trecut. Asta în condițiile în care, pe piața muncii, specialiștii în digital sunt foarte greu de găsit. Mereu acești specialiști au fost greu de găsit. Acum, sunt și mai greu de găsit!

Totuși, piața s-a profesionalizat și nivelul pieței a crescut. Este un lucru bun, până la urmă. Digitalul a devenit o prioritate.      

Forbes: Cum s-a modificat comportamentul consumatorilor de internet în ultimii doi ani?

Steffen Heringhaus: Consumatorul a devenit unul digital, dacă este să generalizez. În 2019, circa 23% dintre români au cumpărat online. În 2021, această cifră a crescut la 38%. Consider că este un salt imens.

Mulți consumatori au cumpărat online pentru prima dată și au câștigat încredere în tranzacțiile online. Mai este mult loc de creștere în următorii ani. Media europeană este undeva la 66%-70%. Sunt sigur că piața din România va crește.

De asemenea, s-au îmbunătățit și ofertele concomitent cu cererea. Foarte important de remarcat este faptul că oamenii au început să plătească cu cardul. Înainte de pandemie, nu erau mulți români care să plătească cu cardul. Sunt creșteri de 50% în fiecare din ultimii doi ani la tranzacțiile procesate cu cardul. Ultima cifră pe care o cunosc este că mai mult de 40% care au cumpărat online au plătit cu cardul. Și acesta este un comportament important care s-a schimbat și ne va face mult mai ușor să dezvoltăm piața de online în anii care urmează.

Oamenii au început să aibă încredere în online, au început să cumpere online și,

Forbes: Care sunt așteptările dumneavoastră pe piața marketingului digital din România în anul 2022?

Steffen Heringhaus: Anul a început bine, cu cifre bune și cred că va continua așa. Dar este un an dificil, destul de tulburat, nu doar la nivel politic, cât și la nivel economic.

Piața imobiliară s-a supraîncălzit și prețurile au crescut foarte mult la construcții, Când ceva merge greu la imobiliare, atunci se resimte, mai devreme sau mai târziu, și în restul economiei.

Totuși, niciodată nu știm când este momentul în care vine următoarea criză. Până acum, n-am văzut semne că ar veni criza. În continuare, văd planuri mari pentru acest an. Este adevărat că lumea este un pic precaută.

Noi ne-am propus să creștem în continuare. Cred că piața de digital poate să crească și împotriva trendului. Chiar dacă economia nu crește, digitalului poate să crească. Este greu de prezis ce va fi în acest an. Sigur este că nu va fi ușor.

(23 martie 2022)

Parcurgeți interviul integral pe pagina de Facebook a revistei Forbes România.