FacebookTwitterLinkedIn

Citește în continuare un interviu cu Steffen Heringhaus despre viitorul digital și online, acordat exclusiv pentru Forbes România.

Care a fost traseul pentru piața de digital și online în 2020?

Per total, piața de digital și online a crescut în 2020 mai mult decât era de așteptat. Conform analiștilor, piața de comerț electronic din România va depăși anul acesta 5 miliarde de euro sau 2,5% din PIB.

În ceea ce privește piața de retail, aceasta a crescut de la 7% în 2019, până la 10% în 2020, însă așteptăm cifrele finale oferite de ARMO. Cert este faptul că anul acesta fost o creștere accelerată față de așteptările mediului de business, deoarece consumatorii și mediul de afaceri au fost forțați să se mute atât cu cumpărăturile, cât și cu vânzările în mediul online.

În ceea ce privește consumatorii sunt segmente noi care până acum evitau comerțul electronic sau cel puțin nu erau activi în mod frecvent și, acum, ca urmare a perioadelor de izolare, au început să folosească acest canal. În lunile mai relaxate ale acestui an, am observat că o bună parte din aceste obiceiuri noi de a muta activitatea în online, devin permanente. Nu mă refer aici doar la bunuri și servicii, ci și la operațiuni, diversele forme de muncă și colaborare online, până la încheierea de contracte, care în acest an s-au mutat preponderent în mediul digital. Colaborarea devine mai eficientă, iar încrederea în tranzacțiile online crește considerabil. Acest lucru va schimba pe termen lung piața digitală și dezvoltarea acesteia, deoarece este un salt pentru birocrația companiilor, care până acum nu au fost foarte deschise către mediul online. Odată ce devine acceptată semnătura electronică, documentul scanat și conferința de pe ZOOM, piața digitală se poate dezvolta mult mai ușor pe viitor.

Dacă vorbim despre comerțul electronic, nu toate segmentele au crescut, unele dintre ele au stagnat sau chiar au scăzut. Printre segmentele importante din online se numără și transportul sau evenimentele. Ce este de subliniat este faptul că, în acest an, piața digitală a crescut chiar și fără acești pionieri sau segmente.

 Care sunt previziunile sau trendurile pentru online în 2021?

Trendurile în 2021 vor evolua în continuare și cred că odată cu finalul pandemiei își vor reveni și segmentele care în 2020 au stagnat. Acestea își vor relua activitatea în mediul online și vom simți un al doilea val de creștere accelerată deși, în principiu, va fi o sau chiar o recuperare a unor segmente.

Cu siguranță, o altă parte din comerț se va muta înapoi în mediul offline și oamenii își vor dori să recupereze timpul petrecut acasă. Însă, componenta online va rămâne constantă, iar oferta va fi mai mare și tot mai bine pusă la punct. Acest lucru înseamnă și o competiție crescută, iar costurile pentru advertising și servicii B2B, în digital, vor crește. Deci, nu cred că va există o relaxare aici.

Ca urmare, pentru unele business-uri va fi greu să reziste dată fiind competiția, iar pentru startup-uri barierele de intrare vor fi mai mari. Pe de o parte, cresc costurile materiale, cum ar fi: programare, servicii, reclame, dar și cele de oportunitate – cât se oferă unui posibil antreprenor sau fondator dacă se angajează într-un loc de muncă sigur? Asta va schimba relația între risc și recompensă, iar piața digitală va deveni mult mai caracterizată de jucători mari.

Care a fost cifra de afaceri a five elements digital pentru 2020 și așteptările pentru 2021?

Estimările arată că încheiem anul cu o cifră de afaceri de aproximativ 450.000 de euro, o creștere cu 20% față de anul trecut. Este inclusă o pierdere destul de solidă în ceea ce privește zona de advertising, în industria de publishing unde bugetele au fost oprite sau reduse pentru mai multe luni anul acesta. Mă refer aici la întreg Q2 si Q3 până la începerea școlii în luna septembrie când această verticală de business și-a revenit la parametri normali spre excelent.

Creșterea în 2020 a fost posibilă pentru că am compensat linia de business programmatic advertising cu cea de SEO,  începând cu Q4 și cu creșteri susținute în zona PPC. După șocul inițial de lockdown, clienții noștri au înțeles rapid că suntem parte din soluție. În ceea ce privește SEO, am crescut chiar și peste 100%, iar echipa noastră a crescut de la 9 persoane la 14. Ne dorim să menținem acest ritm și în 2021 și estimez că depășim 600.000 de euro cifră de afaceri.

Ce categorii noi, pentru e-commerce, ați remarcat că au cunoscut o creștere însemnată în 2020? Se menține tendința pentru 2021?

Trendurile anului 2020 au fost măștile, soluțiile de dezinfectat și livrarea acasă. Deși, multe persoane nu vor să renunțe la confortul de a primi toate bunurile de care au nevoie acasă, acest aspect totuși cred că va scădea într-o oarecare măsură.

În zona de e-Learning și coaching online s-a observat de asemenea o creștere considerabilă, deși, în România, piața pare puțin pregătită să plătească pentru astfel de servicii.

În 2020, WhatsApp și Instagram au mizat mai mult ca niciodată pe shopping online. Totodată, de câțiva ani vedem telefonul ca fiind un vehicul important pentru e-commerce. Ce rol vedeți că va juca telefonul în 2021? Are șanse să devină principalul mijloc de informare și plasare comenzi?

Telefonul a devenit demult principalul mijloc de informare în segmentul B2C. Acolo, majoritatea traficului este mobil, nu doar în publishing. Totuși, în termeni de conversii, desktop rămâne fruntaș. Telefonul mobilul este folosit preponderent pentru research, iar tranzacțiile tind să fie făcute pe desktop, unde confortul de a plasa o comandă și de a completa formulare este mai mare. Cu timpul, acest lucru se poate schimba, pe măsură ce încrederea în tranzacțiile online crește și comercianții renunță la formulările lungi și complicate. De exemplu, în Moscova, mulți comercianți oferă opțiunea de „cumpără cu un click”, tranzacția poate fi făcută doar cu numele, e-mailul și numărul de telefon. Mai departe, un operator sună înapoi, validează comanda și completează restul datelor. De asemenea, plata poate fi făcută ramburs sau electronic, iar linkul de plată este trimis prin e-mail. Consider că este o opțiune bună și că ar fi util să o vedem mai des și în România. Eu o folosesc de pe telefon ori de câte ori am posibilitatea.

Telefonul mobil este un canal care mai oferă și aplicațiile, pentru care rata de conversie este, de obicei, mai mare decât pe site-ul mobil, uneori chiar mai mare decât de pe desktop. Aceasta este o opțiune bună pentru jucătorii mari care au clienți recurenți. Pentru jucătorii mici sau mijlocii este puțin probabil să își poată îmbunătăți ratele de conversie doar oferind o aplicație mobilă. Dacă utilizatorii nu cumpără des și în mod regulat din magazinul tău sau de pe platforma ta, atunci sunt șanse mici ca aceștia să instaleze aplicația. Astfel, optimizarea pentru mobil și desktop rămâne în continuare importantă pentru toată lumea, chiar dacă traficul pare preponderent pe mobile web.

Condițiile din 2020 au făcut mulți comercianți să se îndrepte către comerț online. Ce sfaturi le puteți da debutanților ca să nu repete greșeli vechi sau să nu aibă rezultate dezamăgitoare?

În primul rând, produsul trebuie să fie unul bun și să existe cerere. Acest lucru este foarte important și trebuie să ținem cont de el. Ce nu se vinde offline, probabil nu se vinde nici online, cu excepția evidentă a produselor digitale. Mai mult decât atât, concurența este un factor important – produse similare, substitutive, cât de active sunt ele prezente pe piață. Mulți comercianți se gândesc când vine vorba de competitori la alte firme cu același profil sau USP, dar competitorii adevărați sunt cele 10 – 20 de site-uri pe care le găsim în Google când căutăm după diverse variațiuni ale produsului sau serviciului nostru. Aici trebuie să investim mult timp și să observăm cum caută oamenii produsul meu, cine îl mai oferă și care sunt jucătorii de top, cine face reclame și dacă există multe sau puține reclame pentru acest produs.

De asemenea, platforma este foarte importantă. Se întâmplă des ca unii comercianți noi să nu se documenteze prea mult cu privire la ce înseamnă detaliile tehnice și optează pentru o platformă cu preț favorabil, livrată rapid, care nu coincide neapărat și cu nevoile de marketing și SEO, dar și anumite aspecte de social media advertising sau PPC.

Comercianții trebuie să fie pregătiți și să aibă un buget inițial, dar și unul lunar pentru promovare. Am putea vorbi despre guerilla marketing și răspândirea organică prin rețelele sociale, însă de câțiva ani, pentru majoritatea business-urilor, piața digitală trebuie să aibă un plan de afaceri sustenabil, bine pus la punct, cu resurse alocate încă de la început.

Care sunt categoriile, domeniile, care vor cunoaște o creștere semnificativă în 2021, când condițiile impuse de pandemie vor fi relaxate?

Sunt de părere că piața de transport și cea de evenimente vor crește rapid în momentul în care își vor relua activitatea, iar aici nu mă refer doar la turismul clasic, ci și la turismul B2B sau transportul de persoane. Evenimentele precum concerte, teatru sau alte oferte culturale o să crească la loc, la fel ca rezervările făcute online în restaurante.

De la ce buget ar trebui să înceapă un mic comerciant din România ca să pună pe picioare un business online, dar și să includă promovare și să se remarce pe nișa sa?

Bugetul de la care ar trebui să plece un antreprenor ca să pună pe picioare o afacere online, care să includă promovarea depinde foarte mult de nișa de activitate. De obicei, bugetele de marketing care pot avea un impact încep de la 1.000 de euro, când vine vorba de SEO. În zona de achiziție de trafic, bugetul de media minim variază între 2.000 și 5.000 de euro, plus fee-ul pentru agenție.