Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

CORONAVIRUS |
|

Sfaturi pentru business post-pandemie

Pandemia și criza economică pe care a provocat-o pun la încercare resursele și imaginația antreprenorilor. În SUA, companiile care nu sunt listate la bursă par să facă față mai bine crizei decât cele publice.
 aboneaza-te
Rocco Commisso

Mall-urile goale din California, câmpurile petroliere abandonate în Texas și cea mai mare rată a șomajului de la Marea Criză încoace creionează o imagine sumbră a economiei Americii. Însă afacerile de familie și cele cu management direct este posibil să joace un rol important în dimensiunea și durata revenirii. Bloomberg a stat de vorbă cu patru miliardari care dețin companii cu activitate în imobiliare, exploatarea petrolui, media și tehnologie despre experiența trăită în pandemie și care le sunt planurile pentru perioada următoare.

Pionierul retailului
La sfârșitul lunii trecute, Rick Caruso și-a petrecut o după-amiază vizitând trei dintre proprietățile sale high-end din sudul Californiei. Plimbarea pe străzile goale a fost o experiență suprarealistă pentru antreprenorul din Los Angeles, al cărui mall, The Grove, atrăgea, înainte de pandemie, mai mulți vizitatori decât Disneyland. La începutul acestui an, Caruso Affiliated dădea semne că-și va depăși țintele de performanță fixate pentru anul 2020. Apoi, în martie, totul a încremenit. „Este un exercițiu de suraviețuire”, spune Caruso, în vârstă de 61 de ani. „E o stare mentală diferită pe care a trebuit s-o învăț. Nu este vorba despre cum să-ți crești afacerea, ci despre cum să supraviețuiești și apoi să-ți revii. Nu există un manual pentru așa ceva, trebuie să te încrezi în propriul instinct.”
Caruso a fost de acord cu amânarea plății chiriilor pentru magazinele mai mici și acum își petrece majoritatea timpului căutând o soluție pentru ca la finalul anului compania sa să aibă suficiente fonduri cu care să profite de oportunități. Totodată, încearcă să dezvolte, cu ajutorul echipei sale de manageri, o strategie care să permită afacerii să se repoziționeze în funcție de schimbările survenite în comportamentul clienților.

 aboneaza-te
Rick Caruso

 

O fi comerțul în criză, dar Caruso e încrezător că oferta sa diferită, cu spații exterioare generoase și magazine de lux, va răzbi. „Nimeni nu va reveni la nivelul de venituri de dinainte de criză”, spune el. „Vom vedea numeroase falimente, dar magazinele fizice vor rezista cu siguranță.”
Criza a scos în evidență beneficiile faptului că nu și-a listat compania la bursă, iar finanțarea ei se face într-un mod conservator. „Companiile imobiliare publice au fost distruse de bursă. Noi putem lua decizii imediat și, în aceste vremuri, avem nevoie de acest lucru”, spune Caruso care, deși se așteaptă la o scădere a cererii postpandemie, va merge înainte cu proiectele sale, chiar dacă va încetini ritmul. „Suntem într-o poziție bună fiindcă oamenii vor căuta spații curate, în care să se simtă în siguranță, unde pot vedea lumina soarelui și respira aer proaspăt. Pentru mall-urile închise, e mult mai dificil să se reorganizeze.”

Magnatul petrolului
Cu aproape 100.000 de hectare, Russell Gordy este unul dintre cei mai mari deținători de terenuri din America. Însă în această perioadă atenția omului de afaceri se îndreaptă spre statul său natal, Texas, asediat din două direcții, de pandemie și de prăbușirea prețului petrolului. În vârstă de 69 de ani, Gordy, care deține sonde și extrage petrol în Texas de 47 de ani, spune că situația n-a arătat niciodată atât de rău. „E posibil să închid activitatea de producție. Despre recuperarea investiției nici nu poate fi vorba, acum nu pot susține nici costurile operaționale.”

Russell Gordy

 

În timp ce războiul prețurilor dintre SUA și Arabia Saudită, care au înecat piața într-un val de petrol la începutul acestui an, a contribuit la accentuarea crizei, adevărata catastrofă este pandemia, spune Gordy, care nu vede un final fericit al actualei situații. „Depozitele din toată lumea se vor umple curând, n-o să mai avem unde stoca petrolul. Și tocmai acum cererea a scăzut cu 30-40%. Cât timp țara va fi închisă, lucrurile vor rămâne așa.”
Supraproducția înseamnă că texanul trebuie să-i plătească pe alții ca să îl scape de petrolul în exces. Dacă ar fi fost mai tânăr, probabil că ar fi profitat de criză ca să realizeze achiziții ieftine, așa cum a făcut în anii 80. Neavând credite și datorii, Gordy este mai bine poziționat decât majoritatea competitorilor săi, dar acest lucru contează prea puțin, crede magnatul. „Combustibilii fosili nu au viitor. E greu să convingi pe cineva să cumpere, chiar dacă pare un chilipir. În ce privește prețurile, am depășit vârful de mult. Dacă aș fi fost clarvăzător, nu aș fi cumpărat sonde niciodată, aș fi jucat la bursă și atât”, susține antreprenorul care, totuși, se consideră norocos: familia lui e sănătoasă iar ingeniozitatea îi va ajuta pe americani să depășească și această criză.

Mogulul media
Rocco Commisso a fost avertizat despre posibilul impact al pandemiei datorită echipei de fotbal pe care o deține, AC Fiorentina. Clubul este situat în Italia, într-una dintre regiunile cele mai dur impactate de noul coronavirus, ceea ce l-a determinat pe antreprenor să-și pregătească afacerile din SUA pentru închiderea economiei. A cumpărat măști și echipament de protecție pentru tehnicieni și 1700 de laptopuri pentru angajații care urmau să lucreze de la domiciliu. Aceste măsuri au permis companiei Mediacom să funcționeze aproape normal.
Commisso este născut în Italia dar a crescut în Bronx și deține integral Mediacom, al cincilea operator de cablu din SUA, cu 1,4 milioane de abonați. Firma are 4500 de angajați și nu intenționează să concedieze pe nimeni; mai mult, celor nevoiți să vină la birou le-au fost mărite salariile. „Sunt oameni care se dau peste cap ca să aibă grijă de abonații noștri, iar misiunea mea este să am grijă de ei”, spune Commisso, care a obținut în martie o refinanțare de 2,2 miliarde de dolari, sumă ce trebuie returnată până în 2025. „Suntem fie norocoși, fie la fel de buni ca atunci când am intrat în afaceri. Băncile nu au pierdut niciodată bani cu noi și, când ai o astfel de reputație, atunci când ceri bani, îi primești”, declară magnatul în vârstă de 70 de ani, care a lucrat pentru JP Morgan Chase & Co.
Commisso consideră că lichiditățile vor fi problema perioadei următoare. „Pe termen scurt, întrebarea este dacă abonații noștri vor avea bani ca să-și plătescă facturile. Pe termen lung, presupunând că vom scăpa de acest virus nenorocit, nu am nici o îndoială că afacerea noastră va merge înainte.”

Titanul tehnologiei
Chiar dacă SAS Institute a pierdut câțiva clienți, cererea pentru analizele sale se menține la cote înalte, astfel încât cea mai mare companie privată de software din lume nu va deveni o victimă colaterală a pandemiei. Într-un interviu din aprilie, Jim Goodnight declara că nici unul din cei 13.000 de angajați ai săi nu va fi concediat. Antreprenorul este preocupat acum de modul în care își vor desfășura activitatea cei 5500 de oameni de la sediul central, care lucrează de acasă de la începutul lui martie.

Jim Goodnight


„Oamenii s-au obișnuit să lucreze de acasă și va fi interesant de văzut dacă vom continua așa sau nu. Poate vom merge la birou prin rotație”, spune Jim Goodnight. SAS nu folosește sistemul de spații deschise obișnuit în companiile de tehnologie, ceea ce ar putea facilita organizarea birourilor conform regulior de distanțare socială. „În ședințele pe care le ținem discutăm despre felul în care vom lucra după pandemie. Întrebarea e cum îi convingem pe toți că ar trebui să revină la birou.  Avem o echipă care se ocupă de scenariul în care ne întoarcem cu toții, și alta care lucrează la procedurile de igienă.”, spune antreprenorul care nu se așteaptă ca firma sa să-și reia în totalitate practicile de lucru prepandemie.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii