FacebookTwitterLinkedIn

Perioadele de lockdown din ultimii doi ani, dar și creșterea interesului consumatorilor pentru un stil de viață sănătos au menținut segmentul de legume și fructe congelate pe un trend ascendent.

Cum a contribuit „noul normal” la rescrierea strategiei de business a unuia dintre cei mai cunoscuți jucători din industria alimentară locală, Bonduelle?

Dincolo de acest trend ascendent menținut în mod special de schimbările pe care le-a adus în industrie pandemia de COVID-19, pentru a susține evoluția pozitivă a business-ului, oficialii Bonduelle au mizat acum, mai mult ca oricând, pe produse inovative și conveniență.

Cel mai important factor care a influențat strategia de business Bonduelle din ultimii doi ani a fost, fără îndoială, schimbarea preferințelor consumatorilor. Datorită faptului că mulți consumatori au devenit mult mai conștienți de importanța unui stil de viață sănătos, dar și de valoarea timpului lor, brandul s-a axat pe plan local pe crearea și lansarea de noi produse.

„Un exemplu în acest sens încadrăm tehnologia cu care sunt realizate produsele marca Vapeur. Pentru acestea utilizăm sistemul de pre-gătire la temperatură înaltă, dar într-o cantitate mai mică de lichid decât în procesul tehnologic standard, pentru a garanta o prospețime de lungă durată a produselor”, explică pentru Forbes România Monica Roșu, Commercial Director, România, Bulgaria, Moldova & Marketing Director Europa de Sud-Est și Caucaz Bonduelle, care subliniază faptul că, în prezent, atât categoria de legume congelate, cât și cea de conservate se află în creștere, cele congelate înregistând o dinamică de dezvoltare semnificativă în 2020. 

De asemenea, Monica Roșu punctează că în segmentul B2B, compania s-a focusat în această perioadă pe extinderea portofoliul Bonduelle Food Service. Acesta cuprinde acum, pe lângă gamă de monolegume, și o selecție diversă de amestecuri de legume, atât congelate, cât și în conservă, piureuri și snack-uri (legume tempura, conopidă și broccoli pané), ready meals, burgeri vegetali și falafel. 

„Pe segmentul de retail, Bonduelle a optat pe noua gamă de miniconserve pre-gătite la abur. Am decis ca acestea să fie comercializate sub forma unor porții unice de câte 106 ml tocmai pentru a economisi timpul și efortul consumatorilor, dar și de a reduce risipa de alimente, una dintre problemele majore ale economiei moderne”.

În ultima perioadă, legumele și fructele congelate se întâlnesc tot mai des pe lista de cumpărături a consumatorilor români, și asta pentru că tot mai mulți văd în aceste produse o alternativă de a realiza o masa rapidă și sănătoasă. Conform unui studiu realizat de Bonduelle la finalul anului trecut, consumatorii români mănâncă în medie de trei ori pe zi, două dintre mese fiind reprezentate de preparate gătite în casă, și doar o jumătate de masă este bazată pe alimente de origine vegetală.

În plus, participanții la studiu au recunoscut că regimul lor alimentar constă în 30-40% carne, 30-40% legume și fructe și 20-40% lactate și ouă.

„Aproape o treime dintre români consumă conserve de legume de mai mult de trei ori pe săptămână, în timp ce majoritatea consumă legume congelate sau la conservă o dată sau de două ori pe săptămână (49% congelate, 51% la conservă). Participanții la studiu consideră conservele de legume drept cea mai bună opțiune în cazul leguminoaselor. Explicația: sunt cel mai simplu de gătit și de folosit într-un fel de mâncare, putând fi consumate chiar direct din conservă”, se arată în cercetarea realizată de Bonduelle.

Cu toate aceste date pozitive ce caracterizează acest sector, specialiștii în industria alimentară atrag totuși atenția asupra faptului că și categoria de legume și fructe congelate se află sub presiunea prețurilor. Motivul? Dacă privim spre anul 2021, nu putem face abstracție de scumpirile pe linie care au avut loc la nivelul pieței FMCG. Care este de fapt factorul principal al acestor scumpiri? Jucătorii activi din acest sector susțin că în acest moment se suprapun nu numai costurile mai mari de producție și de transport, ci și o recoltă mai slabă. Potrivit Monicăi Roșu, cel mai elocvent argument că această piață se află sub presiunea prețurilor este însuși faptul că vorbim despre o creștere a cotei de piață pentru mărcile private și că există încă multe tactici de reduceri de preț care sunt puse în practică de multe branduri din categorie.

„În ambele categorii de legume observăm o presiune asupra prețurilor, influențată de factori multipli, precum costul în creștere ale materiilor prime sau costurile de resurse umane. Piața legumelor în conservă este matură și mai puternic afectată de presiunea creșterilor de prețuri, în timp ce categoria de legume congelate se află pe un trend ascendent, determinat de contextul pandemiei, dar și de dezvoltarea comerțului modern. Cota de piață a mărcilor private se menține superioară celei a brandurilor comerciale, cu o creștere relevantă în magazinele de tip discount”, menționează pentru Forbes România oficialul Bonduelle.

Pe o piață evaluată la peste 330 de milioane de lei în 2021 (potrivit datelor Euromonitor International), în prezent, Bonduelle deține o cotă de piață de 17,6% în segmentul legumelor în conservă, pozitionându-se în clasament, imediat după mărcile private ale marilor comercianți.

Bonduelle este o afacere de familie înființată în anul 1853, în Franța. Potrivit producătorului de legume în conserve și congelate, 77% din cifra sa de afaceri este realizată pe piețele din afara Franţei. În prezent, activităţile grupului se desfășoară pe patru segmente: legume în conserve, legume congelate, legume proaspete procesate și legume delicatese.