FacebookTwitterLinkedIn

Camioanele cu motoare pe gaz (CNG/LNG) reprezintă o soluție pentru reducerea emisiilor de carbon, iar autoritățile ar trebui să le includă în programele Rabla și Rabla Plus, potrivit unui studiu elaborat de Deloitte și E3M la cererea Confederației Patronale Concordia. În România, aproximativ 77 % dintre transporturile de mărfuri sunt realizate pe cale rutieră.

Anul trecut, au fost înmatriculate în UE peste 9.500 de vehiculelor grele pe gaz, ceea ce reprezintă 4% din totalul volumelor din industrie.

În 2020, vechiculele grele dedicate transportului de mărfuri reprezentau 11,1% din parcul auto la nivel național.

Una dintre companiile care produce de aproape trei decenii camioane cu astfel de motorizări este Iveco. Compania a vândut deja peste 45.000 de vehicule alimentate cu gaz natural la nivel global.

„Camioanele cu gaz vor contribui la atingerea obiectivului NET ZERO emisii de carbon până în 2040, datorită biometanului și potențialului său de decarbonizare”, a declarat, în conferință, Andrei Gagea, directorul general al Iveco România.

Adoptarea acestui tip de motorizare se va accentua după 2025, pe măsură ce tehnologiile cu emisii reduse se vor maturiza.

Infrastructura LNG în 2030 ar urma să fie cea mai dezvoltată comparativ cu alți combustibili alternativi (exceptând electricitatea), cu condiția unei tranziții accelerate înspre diminuarea utilizării combustibilior fosili.

Potrivit lui Gagea, tranziția către surse mai puțin poluante de energie în sectorul transporturilor poate fi făcută prin cooperarea cu partenerii strategici, dar este necesar și sprijinul politic.

Studiul relevă că transportul rutier de marfă va rămâne modul de transport dominant în 2030, iar motoarele cu ardere internă va scădea 84,5%, de la 98,4% în 2020.

Rezultatele studiului au fost prezentate într-o conferință la care au participat Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, Secretarul de Stat al Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, Bogdan-Radu Bălănişcu și Comisarul European, Adina Vălean.

În România, sectorul transporturilor este responsabil pentru 16% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră.

Conform normelor impuse de Comisia Europeană prin pachetul ”Fit for 55”, România trebuie să se asigure că 18% din energia utilizată în transporturi trebuie va provieni din surse regenerabile.

Pentru realizarea acestor obiective, România are nevoie de 73 miliarde de euro pentru modernizarea întregii rețele de transporturi.