Cautare




, Contributor

ForbesLife |
|

Roberto Coin – „Luxul înseamnă să poți face ceea ce vrei, atunci când vrei și cu cine vrei“

Am discutat cu personajul meu preferat din industria bijuteriilor, domnul Roberto Coin, un italiano vero, pe care îl respect foarte mult pentru creativitate, imaginație, etică și pentru modul în care își tratează echipa.
SKY_5863

R.C.: Lumea Animalier a lui Roberto Coin a pornit la drum cu mulți ani în urmă. De la bun început. Și a reprezentat o metodă de a transmite mesajul că trebuie să protejăm natura și lumea animalelor. Tigrii sunt pe cale de dispariție, elefanții sunt pe cale de dispariție, trebuie să acordăm atenție acestui aspect. Iar apoi, după ce am început să lucrăm la această colecție, mi-a plăcut enorm, pentru că este foarte, foarte greu să creezi un tigru care să aibă un cap ca acesta, apoi să creezi un tigru mai mic, pentru un inel, păstrând totuși proporțiile. Nu e deloc ușor.

În plus, ochii lor trebuie să vorbească. Pentru că ochii lor vorbesc, știați? Au o privire fioroasă. Cu cât m-am apucat de ele mai serios, cu atât îmi plăcea mai tare să creez colecția Animalier. Și, probabil, avem cea mai mare colecție Animalier creată vreodată de un bijutier, indiferent care ar fi acela. Cred că am făcut până acum peste 172 de animale diferite. Și este o lume frumoasă.

Toate sunt piese unicat sau ediții limitate. Și sunt persoane care colecționează animalele create de noi, iar unii dintre clienții noștri dețin o mare parte din piesele Animalier. Au devenit piese de colecție.

Apropo de maimuțe. Cum v-a venit ideea? Piesele sunt atât de amuzante și de expresive, cred că totul ține de personalitatea întregii colecții.

R.C.: Da, totul este foarte realist. Ideea este că nu are rost să creezi un animal în manieră modernă, pentru că asta ar însemna că nu ești în stare să îl faci așa cum se cuvine. Tot așa cum se întâmpla și cu pictorii în trecut. Portretul trebuia să semene cu persoana respectivă, nu cu altcineva. Așadar, animalele au un aspect realist. Și sunt puțin fioroase, pentru că vreau să-i protejez pe clienții mei, înțelegeți?

Dar, știți, există branduri – și încă unele foarte sofisticate – care fac, la rândul lor, bijuterii cu animale. În ce măsură credeți că bijuteriile Roberto Coin sunt diferite și speciale?

R.C.: Ei bine, este suficient să vă uitați la ele și vă veți da seama. În primul rând, nimeni până acum nu a mai făcut un elefant.

Așa este.

R.C.: Așadar, cum facem un elefant? O brățară? Corpul unui elefant nu este deloc ușor de redat. Corp mare, picioare mari, trompă mare, urechi mari… Cum faci o brățară, care să fie feminină, purtabilă, care să fie frumos proporționată? Am stricat, așadar, raportul dintre proporții și am creat o brățară rigidă.

Dar dacă ne uităm la cap, acesta este, în miniatură, 99% la fel de bine proporționat precum cel al unui animal adevărat. De la ochi, trompă, urechea care se mișcă și până la cutele pielii, totul este realist.

Nimeni n-a mai văzut vreodată un astfel de elefant în domeniul bijuteriilor până acum. Eu n-am văzut niciodată câini sau pisici. Și n-am văzut, în bijuterii, lei cu o coamă care se mișcă.

Exact! E uimitor.

R.C.: Uitați-vă la ochii lor. Vedeți? Par să vorbească.

Când i-am văzut în vitrină, chiar ne-am gândit că sunt foarte expresivi, că au chipuri expresive.

R.C.: Asta spun. Calitatea rezultatelor este deosebit de ridicată. Chiar și șuvițele coamei. Nimeni nu face așa ceva.

Așa este. Le ador, sincer. N-am văzut niciodată ceva asemănător.

R.C.: Așadar, consider că sunt complet diferite de tot ce există pe piață acum. Eu îi respect pe toți ceilalți bijutieri, n-aș vorbi niciodată de rău pe nimeni. Dar bijuteriile mele sunt unice și realmente diferite. N-am văzut niciodată scorpionul, de pildă.

Pe acesta l-am făcut pentru soția mea. Este în zodia Scorpionului și l-am creat pentru ea. Dar n-am văzut niciodată un scorpion asemănător. Deci cred că se vede clar diferența între bijuteriile create de noi și cele create de alții.

Sunt unicate?

R.C.: Ediții limitate și unicate. Acestea sunt toate ediții limitate.

Minunat, într-adevăr. Și le faceți în Italia, presupun?

R.C.: Bineînțeles. Acum, legat de piața bijuteriilor. M-ați întrebat despre piața mondială a bijuteriilor. E greu. În industria bijuteriilor, ca și în multe alte industrii. Este un oarecare haos în lume la ora actuală – din punct de vedere politic, financiar, religios… Se întâmplă lucruri nu prea plăcute la nivel mondial.

Așa este.

R.C.: Deci oamenii se simt oarecum nesiguri, sărăcia este în creștere, cei bogați au devenit mai bogați, iar cei săraci sunt de la o vreme și mai săraci. Cu alte cuvinte, lumea este dezechilibrată. Prin urmare, trebuie luate anumite măsuri. Probabil ar trebui să plătim cu toții taxe pentru ca toată lumea să poată beneficia.

Iar tehnologia avansează mult prea rapid uneori, ceea ce tulbură sistemul, dat fiind că nimic din ce ai învățat nu-ți mai este necesar, pentru că trebuie să înveți deja altceva. Însă totul avansează atât de repede, fără niciun pic de cultură, fără nimic durabil. Deci nu știi ce l-ai putea învăța pe fiul tău, pe nepotul tău. Aceste lucruri fac ca lumea noastră să fie ușor haotică.

Avem politicieni – unii buni, unii mai puțini buni, alții deloc… Asta este situația. Nici în trecut lumea nu era mai bună, dacă e să ne raportăm, de pildă, la ceea ce se întâmpla acum 60 de ani. Emoțiile oamenilor însă s-au schimbat.

Iar acolo unde nu există emoție, bijuteriile creează această emoție. Probabil sunt mai puține bijuterii acum decât erau în trecut. Tânăra generație, generația noului mileniu, probabil nu are nevoie de bijuterii, pentru că are alte interese – o mașină frumoasă, o vacanță exotică, haine deosebite, adoră tehnologia –, așa că, probabil, cumpără mai puține bijuterii.

CITEȘTE ȘI A fost și Baselworld 2018, ediţia numărul 101

Ceea ce încerc să spun este că și bijuteriile trebuie să se schimbe, să se adapteze la mentalitatea oamenilor. Nu ne putem aștepta, de pildă, ca dumneavoastră să cumpărați aceleași lucruri pe care le cumpăra mama dumneavoastră. Nu vă place nimic din lucrurile mamei. Vă plac lucrurile bunicii, dar nu ale mamei.

Da, exact. Așa este.

R.C.: Prin urmare, cadoul oferit de o bunică unui nepot este poate mai apreciat de acel copil decât cadoul oferit de mamă. Bunica primește un pupic, în vreme ce mama va primi, eventual, un „mulțumesc“. Totul se schimbă – asta încerc să spun. Și când lucrurile stau astfel, trebuie să reacționăm.

Suntem mai buni decât concurenții noștri, deci creăm un produs nou, un nivel de preț diferit, creăm 600 de modele pe an, vă oferim posibilitatea de a cumpăra la un nivel de preț pe care vi-l puteți permite și trebuie să înțelegem foarte clar un lucru: un obiect nu este frumos pentru că este foarte scump. Există lucruri frumoase care sunt foarte accesibile. Slavă Domnului!

Frumusețea se bazează pe frumusețe, nu pe preț. Așadar, am adaptat nivelul de preț și trebuie să spun că vânzările noastre sunt foarte bune peste tot în lume. Sau, ca să evităm totuși cuvintele mari, să spunem mai degrabă că, având în vedere contextul general, ne merge bine.

OK, înțeleg. Mai am o întrebare legată de ceea ce spuneați mai devreme, despre tehnologia care avansează prea repede (lucru cu care sunt de acord): anticipați cumva că va veni un moment când veți folosi, probabil, mai mult tehnologia și mai puțin lucrul de mână în companiile dumneavoastră?

R.C.: Vom fi obligați să facem acest lucru. Dar nu suntem obligați să facem schimbări în fiecare an sau la fiecare doi ani. Tehnologia pe care o avem este destul de bună. Știți la ce mă refer. Altminteri, ajungem la stadiul în care producem bijuterii doar cu ajutorul mașinilor, al calculatorului, iar în acel moment pierdem contactul cu partea artistică, cea care se presupune că ar trebui să fie însăși esența bijuteriilor.

Înțeleg. Și mă bucur că vedeți lucrurile astfel. Bun, putem trece la următoarea întrebare: ce este luxul? Luxul autentic, adică. Nu genul acela de lux despre care vorbeați mai devreme, care implică doar foarte mulți bani.

R.C.: Cred că răspunsul depinde de persoana căreia îi este adresată întrebarea.

Exact! Oare oamenii mai știu ce este luxul autentic?

R.C.: Nu, cred că nu. Pentru mulți, luxul presupune o risipă de bani și atâta tot. Să cumperi ceva ce nu îți trebuie cu adevărat. Cumperi ceva mai ostentativ, pentru că vrei să ieși în evidență. Există și genul acesta de lux, pentru oamenii care au foarte mulți bani, dar nu au pic de cultură.

Luxul înseamnă să îți permiți să îți trăiești viața mai bine. Cu alte cuvinte, luxul înseamnă să poți face ceea ce vrei, atunci când vrei și cu cine vrei. Acesta este luxul autentic. Pentru un muncitor, de pildă, luxul înseamnă, probabil, să poată comanda o porție de crêpes Suzette la un hotel. Este un alt tip de lux.

Depinde de persoana căreia îi adresăm întrebarea. Eu, de pildă, prefer luxul etic – știți la ce mă refer: vrei să îți etalezi starea materială, dar faci asta într-o manieră corectă. Nu putem fi ostentativi, trebuie să procedăm elegant, vrem să arătăm că purtăm o operă de artă, și nu un colier în valoare de 5.000.000 USD. Trebuie, așadar, să oferim șansa reeducării în privința semnificației luxului. Pentru persoane diferite, luxul înseamnă lucruri diferite. Dar hai să spunem că, pentru mine, luxul înseamnă libertate.

O, da, complet de acord! Și ar mai fi o ultimă întrebare, dacă mai aveți timp.

R.C.: Da, bijuterii pe care nu le-aș face niciodată. Ei bine, nu știu ce să răspund la această întrebare. Nu aș face niciodată o bijuterie dacă nu aș considera că are calitatea pe care o merită o bijuterie. Deci dacă mi-ați cere să fac ieftin, mai ieftin, cât mai ieftin, n-aș face niciodată așa ceva.

N-aș scoate niciodată pe piață un lucru dacă n-aș crede că are calitatea necesară, indiferent de preț. Dacă nu aș avea calitate, nu aș ieși pe piață cu acel produs. N-aș putea da niciodată o replică de genul: „Ei, la ce te așteptai pentru 600 USD?“

Chiar sunteți singura persoană care spune acest lucru.

R.C.: Dacă aș scoate un produs pe piață, l-aș face să fie de calitate, indiferent de preț. Clientul trebuie să fie la fel de mulțumit și dacă a plătit 6.000 USD, și dacă a plătit 60.000 USD. Altminteri, produsul respectiv nu trebuie să ajungă pe piață. În ceea ce mă privește, n-aș face niciodată bijuterii care să nu fie la standardul pe care îl merită, oferind garanții cu privire la proveniența diamantelor – știți, identificarea sursei de proveniență a diamantelor și, desigur, identificarea sursei aurului.

Dar probabil că nu acesta este răspunsul pe care îl doreați. Nu mă pricep să fac bijuterii pentru bărbați, asta e clar. Toată lumea știe acest lucru. Însă nu aș face niciodată ceva incorect. Pentru că am făcut deja câteva modele. Nu sunt bune, nu sunt frumoase, deci nu sunt pe piață. S-ar părea că nu-mi iese. Habar nu am de ce. Nu am un răspuns la întrebarea asta. Bijuterii pe care nu le-aș face… Fără îndoială, nu aș face niciodată bijuterii ostentative.

Ce părere aveți despre situația actuală de pe piața diamantelor – etice, naturale, sintetice etc.

R.C.: Cred că până acum am făcut o treabă nemaipomenită în ceea ce privește identificarea sursei de proveniență. Consiliul Mondial al Diamantelor, din comitetul administrativ al căruia fac parte și al cărui cofondator sunt, a ridicat ștacheta foarte sus, cred eu. Încă nu a ajuns la 100%, dar a trecut bine peste 90%. Este un sistem perfect? Răspunsul este nu. O să fie un sistem perfect? Răspunsul este nu.

Lumea nu este perfectă. Există persoane care și-o doresc perfectă și persoane care spun că nu va fi niciodată perfectă. În aceeași notă: o să fim vreodată buni cu toții în această lume? Răspunsul este nu. Există și bine, există și rău. Dar, cu entuziasmul nostru de a ridica standardele, am atins obiective cu adevărat importante. Și am făcut o treabă nemaipomenită, pentru că niciun guvern și niciun politician nu putea face asta mai bine decât noi, cei care lucrăm în sistem – am făcut totul gratuit, nu am fost plătiți, și am făcut asta deo arece credem în acest lucru.

La fel și în privința aurului: am atins obiective importante în ceea ce privește identificarea sursei de proveniență a aurului. Ceea ce este fantastic. Cât despre diamantele sintetice, diamantele de cultură sau diamantele de laborator… Ei bine, ce s-ar putea spune?

CITEȘTE ȘI Tradiție florentină, precizie elvețiană

Există loc pentru diamantele sintetice în industria bijuteriilor. Tot așa cum a fost loc și pentru Swarovski. Swarovski a devenit celebru vânzând Swarovski. Personal, consider că nu e nimic greșit în a comercializa diamante sintetice, atâta vreme cât ele sunt identificabile ca atare.

Exact, să se spună că sunt sintetice.

R.C.: Nu este nevoie să se spună. Trebuie să poată fi identificate. Trebuie să poată fi recunoscute ca fiind sintetice. Așadar, da, este suficient loc, pe viitor, oricum, minele vor fi epuizate și vom avea doar diamante sintetice. Dar ele trebuie să poată fi ușor de recunoscut.

Vă mulțumesc foarte mult.

R.C.: Vă mulțumesc și eu.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii