
28 de tablouri dintre cele 37 (sau 34) care îl au ca autor pe olandezul Johannes Vermeer pot fi admirate până pe 4 iunie la Rijksmuseum din Amsterdam. Înainte de vernisaj, muzeul vânduse deja 200.000 de bilete.
Pe parcursul unei cariere care s-a întins pe parcursul a doar două decenii, Johannes Vermeer (1632 – 1675) imortalizează, într-un ritm de 2-3 tablouri pe an, momentele simple ale vieții cotidiene a clasei medii olandeze din secolul al XVII-lea, pe care le îmbogățește cu arta sa unică de a pune lumina și culoarea.


Nu se știe cu exactitate câte tablouri a pictat Vermeer, deși este probabil artistul cel mai studiat în ultimii ani: Rijksmuseum susține că sunt 37, în timp ce National Gallery din Washington estimează că ar fi doar 34.


În studierea minuțioasă a operei lui Vermeer, celor două prestigioase instituții li se alătură și Muzeul Metropolitan de Artă din New York. CNN scrie că tehnologia folosită, un fel de „arheologie non-invazivă”, este similară cu cea folosită de NASA pentru analiza mineralelor de pe Lună și de pe Marte.
Cercetările au arătat, de exemplu, că Vermeer folosea mult ultramarinul, un pigment foarte scump extras din lapis lazuli – ceea ce înseamnă că, pentru o perioadă cel puțin, pictorul câștiga suficient de bine ca să și-l permită. Tatăl a 11 copii, Vermeer a fost copleșit de dificultățile financiare spre sfârșitul vieții. În decembrie 1675 s-a îmbolnăvit și a murit peste câteva zile.
O lungă perioadă de timp a fost uitat, fiind redescoperit la aproape 200 de ani de la moartea sa de un critic de artă francez. Cel mai scump tablou care îl are ca autor pe Johannes Vermeer (deși autenticitatea a fost îndelung disputată) este „A Young Woman Seated at the Virginal”, cumpărat în 2004, la o licitație Sotheby’s, de americanul Steve Wynn, om de afaceri, proprietar de cazinouri în Las Vegas și colecționar de artă.



Recent, National Gallery a decis că tabloul „Girl with a Flute” nu îl are ca autor pe marele maestru olandez, ci pe un discipol al său. Rijksmuseum nu doar că nu este de acord cu această rezoluție, dar, mai mult, a împrumutat tabloul pentru a-l expune la Amsterdam împreună cu „Fata cu cercel de perlă”, probabil cea mai cunoscută creație Vermeer.
În orice caz, să aduni sub același acoperiș 28 de tablouri ale „celui mai misterios și iubit pictor” este o performanță unică. Dacă o condimentăm și cu un strop de controversă, succesul este ca și asigurat.
Foto Rijksmuseum
