FacebookTwitterLinkedIn

Odată cu încheierea pandemiei și revenirea turismului de masă, navele Airbus A380 puse în așteptare încep să revină în mod surprinzător. În vârful pandemiei, se spunea că doar unul dintre cele peste 200 de avioane Airbus A380 era în serviciu, relatează Forbes SUA. Restul erau ținute la sol, trimise la cimitirele de aviație – cum este cel din Mojave, sau dezasamblate. 

Aparent pandemia a încheiat era giganticului avion.

Călătoriile aeriene au scăzut cu peste 60% în primul an de pandemie. În primele luni ale carantinelor impuse de marile orașe ale lumii, zborurile au scăzut cu până la 96%. 

Cu puține avioane zburând, avioanele mari au fost primele care au ajuns în hibernare sau la fier vechi. Nu exista niciun motiv să se opereze un avion gigant cu doar 50 de pasageri la bord. 

Pandemia a fost, astfel, sfârșitul multora dintre avioanele mari care îmbătrâniseră. 

O fotografie cutremurătoare a circulat pe toate canalele de social media cu una dintre navele Boeing 747 ale Virgin Atlantic, marca înregistrată a lui Sir Richard Branson, aflat la fier vechi. Acesta nu mai avea aripi și ferestre, dar continua să prezinte imaginea artistei Dita Von Teese ca decor frontal.

Airbus a încheiat producția A380 în 2021, construind doar 252 dintre cele 500 de avioane cu două punți pentru pasageri. Acest avion necesită o echipă de 23 de persoane (doi piloți și 21 de însoțitori de bord), porți speciale la aeroport, piste întărite pentru greutatea sa la decolare și mult kerosen pentru cele patru motoare foarte însetate. Airbus a susținut însă că A380 oferă “consum mai redus de combustibil și emisii de CO2 semnificativ îmbunătățite pe kilometrul parcurs per pasager”, dar această afirmație se baza pe presupunerea că avionul va fi mereu plin de pasageri, ceea ce nu a fost întotdeauna cazul.

Călătoriile în masă au revenit, însă. Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) a estimat la începutul acestui an că traficul aerian global va atinge în 2023 peste 95% din nivelul pre-pandemic. 

Se estimează că 4,35 miliarde de persoane vor călători în 2023, aproape de cele 4,54 miliarde de pasageri din anul de vârf anterior, 2019. Acesta este contextul în care marea regină a cerului revine. Etihad, Emirates, Lufthansa, Qantas, British Airways și alte companii aeriene, inclusiv o nouă companie, reiau operațiunile cu A380.

“Anii pandemici au rămas în urmă, iar granițele sunt deschise în mod normal”, spune directorul general al IATA, Willie Walsh. “În ciuda incertitudinilor economice, oamenii călătoresc pentru a se reconecta, pentru a explora și a face afaceri.”

Industria aeriană preferă noua generație de aeronave cu rază lungă, dar fuselaj îngust. Acestea sunt capabile de zboruri economice pe distanțe de 4.000 de mile, cu doar 180-200 de locuri, și sunt mai ușor de umplut cu pasageri decât un A380 cu 500 de locuri. 

Pentru că avioanele Airbus A321XLR au comenzi în așteptare, companiile aeriene aduc încet-încet avioanele A380 din depozit pentru a satisface cererea de călătorii din partea pasagerilor. La această decizie contribuie și scăderea prețului combustibilului pentru avioane cu peste 20% față de anul trecut.

Etihad a anunțat că a repus în funcțiune primul A380 în iulie pe ruta Londra-Abu Dhabi, odată cu reluarea cererii de călătorii din timpul verii, iar încă două aeronave urmează să i se alăture.

Navele A380 au peste 330 de locuri în clasa economică, 68 de locuri cu spațiu suplimentar și patru centimetri în plus la distanța între scaune, iar pe puntea superioară, 70 de “studiouri” în clasa business, fiecare având propriul său lounge. Pasagerii pot alege să plătească pentru First Class, unde locurile se transformă în paturi de peste doi metri și oferă acces la duș, sau să facă upgrade la The Residence, o suită cu trei dormitoare pentru doi oaspeți. 

În ceea ce privește clasa First, CEO-ul British Airways a confirmat că noile cabine pentru clasa First și Business vor fi instalate pe avioanele Airbus A380 ale companiei. Cu toate că navele A380 ale British Airways au revenit la lucru în noiembrie 2021, mulți observatori din industrie au comentat despre cabine că sunt învechite.

Dincolo de faptul că A380-ul s-a dovedit un eșec comercial (nicio companie aeriană americană nu l-a adoptat, iar o versiune de transport de mărfuri care ar fi putut prelungi viața acestuia nu a fost construită), rămâne unul dintre preferatele pasagerilor datorită mărimii și confortului său.

Chiar și piața avioanelor Airbus A380, care a fost practic inexistentă pentru o perioadă, arată semne de revenire. O nouă companie aeriană, Global Airlines, urmează să fie lansată în 2024, având la bază nave A380. 

Compania aeriană a anunțat o colaborare cu American Express pentru a atrage publicul țintă reprezentat de călătorii de afaceri. Doar posesorii de carduri AMEX vor avea dreptul exclusiv de a rezerva locuri pe primul zbor transatlantic al acesteia, programat pentru 2024.

Start-up-ul afirmă că o flotă de patru A380 va opera între aeroporturile Londra Gatwick și New York JFK, urmând să fie adăugate și servicii către Los Angeles. Cu toate că au fost ridicate semne de întrebare cu privire la modelul de afaceri al Global Airlines (directorul general și fondatorul, James Asquith, l-a descris drept “a doua venire” a A380-ului), compania a achiziționat primul avion în mai 2023.

Acesta a fost aparent al doilea A380 cumpărat vreodată pe piața second-hand. Global afirmă că modernizează aeronava pentru a oferi locuri în clasa economică, business și first.

Chiar și aeronavele A380 retrase din circulație revin la viață. Emirates a retras primul său A380 în martie 2020, după 12 ani și peste 6000 de zboruri.