Cautare




, Editor Coordonator

Explorator. De vocație, om. De profesie, povestitor. www.georgianaciofoaia.ro

ForbesLife |
|

#RespectYourself

Piața de carte din România este una care suferă mult, cu statistici îngrijorătoare și cifre care nu prea bucură (aproape jumătate din români n-au citit nicio carte în 2016), deși cărțile sunt hrană pentru minte, pentru inspirație și pentru civilizație. Există însă și inițiative care transformă cărțile în prioritate, într-o formă prietenoasă, digerabilă și educativă. Campania #RespectYourself lansată anul acesta de Libris este doar un exemplu.
26758598_1607724355939853_8482615958280014791_o

Într-un articol publicat de colegul meu de redacție Petre Barbu am citit câteva cifre care mi-au clătinat universul: circa 46% din românii cu vârste de peste 18 ani n-au citit nicio carte în 2016 (conform rezultatelor Barometrului de Consum Cultural), în vreme ce 94% se uită zilnic la televizor.

Îngrijorătoare cifre pentru un cumpărător de carte sau un cititor pasionat. Îmi plac pionerii curajoși care își asumă căi nebătătorite încă, așa că i-am propus Laurei Țeposu, directorul de dezvoltare al companiei Libris.ro, să discutăm pe îndelete despre cea mai nouă campanie pe care o pune la cale. Ne-am întâlnit într-una din după-amiezile acelea cenușii, în care nimic nu părea să se așeze.

Laura Țeposu

 

Pentru cărți, cu dragoste

Sub patronajul hashtagului #RespectYourself, Laura are cel puțin câteva ambiții pe cât de mari, pe atât de frumoase. Pornind de la ideea lecturii ca formă de respect pentru propria persoană, Laura s-a aventurat într-un proces în urma căruia speră să dezvolte obiceiuri și să schimbe mentalități.

Ideea campaniei #RespectYourself s-a născut pornind de la statisticile UE referitoare la citit, dar și de la cifrele de pe piața de carte care poziționează România pe ultimele locuri.

„Există o corelație evidentă între nivelul de dezvoltare al unei societăți și interesul față de lectură. Fiind unul dintre cei mai importanți jucători ai acestui segment de piață, consider că este și responsabilitatea noastră să apropiem publicul de cărți și prin campanii sociale. Zilele acestea construim pilonii campaniei, pentru că ne dorim să entuziasmăm cât mai multă lume, dar și să acționăm propriu-zis“, îmi mărturisește Laura.

E ușor să te plângi că nu ai timp pentru citit, însă există soluții: chiar Laurei i-a fost greu, însă recunoaște că și-a schimbat programul astfel încât acesta să poată conține și o oră de citit pe zi: „Acum mă trezesc în jurul orei 5, pentru a avea o oră în care să pot citi, până se trezesc copii mei la 6“.

Iubitoare de cărți (mai ales de dezvoltare personală), Laura îmi povestește cum a ajuns să fie antreprenorul celei mai mari librării on-line din România. A început să lucreze încă de la 19 ani în librăria unchiului și a mătușii ei, Librăria Ștefan Octavian Iosif din Brașov, prima deschisă în oraș, în 1991. Venită din Constanța pentru a urma Facultatea de Studii Economice în Brașov, Laura îmi declară cu zâmbet generos că preferă muntele, deși până acum a trăit 20 de ani la mare și 20 de ani la munte.

„Îmi căutam un loc de muncă – pe vremea aceea era atipic să lucrezi în timp ce făceai și facultate – și era foarte greu să îl găsești. Am trimis multe aplicații, CV-uri și scrisori de intenție până când am primit un răspuns pozitiv. Când au aflat unchiul și mătușa mea, m-au invitat să lucrez în librăria lor, iar de atunci a început totul. Am învățat tot ce se putea despre această meserie și în 2009 am demarat Libris.ro. Am început cu o echipă de trei oameni, iar încet, încet am crescut și acum suntem 95. La toamnă vom avea și un nou depozit a cărui suprafață va fi de 5.000 de mp, unde vom putea găzdui peste trei milioane de cărți.“

CITEȘTE ȘI Șase piese de teatru care mi‑au plăcut anul trecut

Lectura și respectul față de propria persoană

Ne întoarcem la discuția legată de campania #RespectYourself și la ceea ce a determinat-o pe Laura să fie promotorul unei astfel de inițiative, în vreme ce afară s-a pornit o ploaie zdravănă. Tot studiind, a observat că toate țările foarte bine dezvoltate desfășoară întotdeauna o mulțime de acțiuni din bani publici care încurajează lectura, ba chiar au și „vacanțe pentru lectură“.

Laura nu și-a dorit să reinventeze roata, ci să preia elementele care se potrivesc contextului României și să le adapteze.

„Campania se desfășoară pe două planuri. Pe de o parte, un proiect-pilot «Lectura în 3 – copil, dascăl, părinte» desfășurat în două școli – una din mediul rural și una din mediul urban. Aici încercăm să identificăm la nivelul fiecărei unități de învățământ care este situația din punct de vedere al lecturii: câți copii citesc, ce anume citesc, cât timp alocă lecturii, cât citesc părinții lor etc. Vom realiza un studiu împreună cu Facultatea de Sociologie din cadrul Universității Transilvania, iar concluziile le vom folosi pentru a realiza mai multe  acțiuni în colaborare cu profesorii și învățătorii pentru a apropia copiii și familiile acestora de cărți.

Tot în cadrul proiectului, vom dota bibliotecile școlilor respective cu titluri atractive pe care și le doresc atât copiii, cât și părinții acestora. Am pornit de la premisa că obiceiurile se deprind în familie, dar și în mediul de socializare, așa că vom dota aceste biblioteci inclusiv cu titluri pentru părinți și profesori, astfel încât să fie foarte ușor accesul la lectură.

Celălalt plan al campaniei este promovarea în on-line a cititului ca formă de respect față de sine; toate acțiunile Libris de anul acesta vor fi sub umbrela acestei campanii. Ne dorim să atragem alături de noi persoane publice care sunt modele în domeniul lor de activitate, plănuim concursuri pentru bloggeri și pentru cititorii pasionați, dar vom avea campanii prin care îi vom activa și pe cei care nu au descoperit încă plăcerea cititului.

Pentru început vor alege, așadar, două școli din Brașov, iar dacă rezultatele nu întârzie să apară, Laura speră într-o multiplicare a acestei inițiative. Mai mult, ceea ce o motivează pe antreprenoare este dorința de a trăi într-o societate care își atinge potențialul, cu oameni capabili să treacă prin propriul filtru ceea ce se întâmplă cu ei și cu viața lor.

O întreb pe Laura care sunt obiectivele campaniei și aflu că, pentru început, și-au propus să desfășoare campania timp de un an de zile la finalul căruia vor trage concluziile și vor acționa în consecință.

„Am gândit acest proiect ca un punct de plecare pentru o campanie mult mai amplă, la nivel național, cu implicare din partea tuturor organismelor responsabile, cu resurse mult mai mari decât cele provenite dintr-o inițiativă privată.“

Aceasta este și ocazia în care o întreb de suma pe care Libris își propune să o investească în această campanie: 100.000 de euro, toți din dragoste pentru cărți. „Noi credem foarte tare în stările de spirit și asta încercăm să facem prin această campanie: să transmitem mesajul că lectura este o plăcere, nu o obligație.“

Afară e furtună de-a binelea și, cu toate astea, un soare timid răsare la masa noastră. În România, peste un an de zile, vom descoperi mai multe cărți în biblioteci și mai mulți copii, părinți și profesori îndrăgostiți de cărți.

CITEȘTE ȘI Lykke- cea mai căutată comoară

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii