FacebookTwitterLinkedIn

Importanța discuțiilor prelimare cu mediul de afaceri pentru reușita restructurării sistemului fiscal a fost explicată de René Schöb, Partener,  Liderul Departamentului Tax & Legal KPMG România, în emisiunea Reinventarea României, organizată de Forbes România.

“Este foarte, foarte important, pentru ca toată lumea să înțeleagă, toată lumea să fie onboarding și să vorbim despre o schimbare care are sens și lumea înțelege, de fapt ce se face cu banii care sunt colectați în plus. Pentru că, de obicei problema este dacă oamenii nu înțeleg ce se face cu banii care se colectează în plus și nu prea sunt de acord cu modificările. Dar dacă vine ceva înapoi de la stat, de obicei este ok. Putem să facem o discuție și să ne adaptăm mai repede. Dar asta este problema în România. Nu e suficient timp să vorbim și după, nu e suficient timp să ne adaptăm la noul nivel de taxe”, a spus  René Schöb,  Partener, Liderul Departamentului Tax & Legal KPMG România, în emisiunea Reinventarea României, organizată de Forbes România.

Ordonanța “trenuleț” a introdus impozitul minim de 1% pe cifra de afaceri pentru companiile cu cifra de afaceri de peste 50 mil de euro, impozitul suplimentar pentru bănci, de 2% din cifra de afaceri și impozitul suplimentar pentru companiile din petrol și gaze.Aceste măsuri au produs deja efecte pentru afacerile din T1/2024.

“Problema este că sunt anumite afaceri care nu au suficient profit și au nevoie de cifră de afaceri pentru a face profit. Sunt domeniile retail, comerț en-gros, trading – sunt aproape 700 de companii în România, pentru care, dacă vine un nou impozit de 1% pe cifră de afaceri, asta înseamnă să se ducă în profit negativ. Adică nu au deloc profit și asta înseamnă că au nevoie de mai multă finanțare. Deci, după mine, impozitul minim nu este bine gândit. Nimeni nu a fost suficient informat iar evaluarea impactului nu a fost făcută suficient și asta dăunează foarte mult României, pentru că mai suntem dependenți de investiții străine directe și cash flow și asta nu este bine deloc pentru stabilitatea economică”, a mai spus  René Schöb.

O avalanșă de noutăți au apărut în peisajul fiscal național, cu aplicabilitate din acest an. Digitalizarea serviciilor fiscale din România cu cele șase sisteme informatice de interes strategic național, care ar urma să asigure sustenabilitatea financiară pentru statul român:  e-Factura,  e-Transport,  e-Sigiliu,  e-SAF-T,  e-Case de marcat și  e-TVA. Antreprenorii s-au dat peste cap pentru a se conforma. 

Chiar și entuziaștii de tehnologie consideră că sunt prea multe, în scurt timp. Premierul Marcel Ciolacu leagă măsurile fiscale de necesitatea digitalizării ANAF, dar experții știu că digitalizare există.

 “Noi știm că ANAF-ul are algoritmi, că are deja toată baza de date și poate folosi digitalizarea foarte bine pentru a colecta mai mulți bani și să se adreseze firmelor despre care ei știu că au o problemă. Deci digitalizare este. ANAF are algoritmii, deci important este să fie folosită”, spune René Schöb.

Contribuabilii corecți se așteaptă ca prin digitalizare, ANAF să nu îi mai controleze tot pe cei buni platnici, ci să se îndrepte spre rău platnici și să crească colectările la buget.

“Eu sunt un entuziast de tehnologie, deci cred că este un pas bun digitalizarea ANAF-ului. Important este că ANAF folosește acum datele, ceea ce înseamnă că pot mări colectările la bugetul de stat, iar pentru contribuabilii care sunt 100% corecți – își plătesc taxele la timp și integral să nu mai existe factori perturbatori și controale din partea ANAF. Cred că dacă facem asta este de ajutor pentru bugetul de stat și pentru contribuabili”, a apreciat René Schöb.

Despre implementare AI, René spune simplu –“AI or die”. El considerâ că orice persoană sau business care nu înțelege ce poate face cu AI sau Gen AI are o mare problemă.

“Acum trăim un moment foarte important în viața digitalizării, pentru că nu mai avem timp, precum acum cinci sau zece ani. Deci am avut timp să lăsăm fax-ul și să folosim tehnologia, iar acum Gen AI merge atât de repede și este atât de avansat încât trebuie să ne ocupăm de Gen AI, să știm cum va fi impactul în 2025 deja de la Gen AI,  pentru a rămâne competitivi. Cred că este momentul Gen AI acum”, a explicat René Schöb.

Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania