
Reclamele pentru ofertele magazinelor și supermarketurilor au zburdat pe radio în ultimul an. Anul trecut, rețele de retail au comandat în total 122.451 de clipuri pe radiourile monitorizate de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT), cu 24,6% mai mult decât în 2012.
Același studiu arată că volumul brut de publicitate (calculat la rate card) s-a ridicat la 34.996.617 euro, cu 32,5% mai mare decât în anul precedent. Au fost monitorizate radiourile Kiss FM, Radio ZU, Pro FM, Europa FM, Magic FM, Radio România Actualități, Radio 21 și Rock FM.
Retailul a fost cea mai activă categorie de produse și servicii în publicitatea radio. Se poate spune că reclamele magazinelor s-au simțit pe undele radio ca… peștii în apă.
Cel mai mare investitor în publicitatea radio din categoria magazine a fost Rewe România, compania care operează magazinele Penny Market, Billa și XXL Mega Discount. În 2013, Rewe a comandat 13.267 de spoturi în valoare brută de 4,51 milioane euro (rate card), conform studiului BRAT. Față de anul precedent, numărul de reclame a crescut exploziv cu 193%! Volumul brut s-a mărit cu 150,6%.
Cel de-al doilea mare investitor în reclama radio a fost Carrefour, cu 16.398 spoturi, reprezentând 4,06 milioane euro (rate card). Atât numărul de spoturi cât și volumul brut se situează la nivelul anului 2012 (creștere de 1%, respectiv de 2,4%).
Promovarea ofertelor Lidl a constat din 12.984 de spoturi în valoare de 3,9 milioane de euro. Lidl a fost în 2012 liderul categoriei în publicitatea radio. În 2013, numărul de spoturi a scăzut cu 5%, iar volumul brut cu 2,8%.
Se poate spune că atât Carrefour cât și Lidl și-au păstrat în 2013 expunerea pe radio la nivelul anului anterior.
Rețeaua de bricolaj Baumax România a consumat 10.330 de spoturi, echivalentul la rate card a 3,48 milioane euro. În 2012, Baumax nu s-a aflat în top 10 investitori în publicitatea pe radio.
Pe cea de-a patra poziție în topul investitorilor se află Flanco, rețeaua de retail electrocasnice, eletectronice și IT&C, care a înregistrat o creștere de 156% a numărului de reclame comandate și o majorare a bugetului brut de 140%. Campaniile pe radio ale magazinelor Flanco au cuprins 8.588 spoturi, în valoare de 2,42 milioane euro (rate card).
Alte rețele de retail cu investiții publicitare majore în cele opt radiouri: Metro Group – 2,35 milioane euro, Dedeman – 1,75 milioane euro, Altex – 1,66 milioane euro, Real Hypermarket (Auchan) – 1,56 milioane euro și Domo – 1,1 milioane euro. Toate aceste cifre sunt bugete calculate la rate-card.
Din primii 10 consumatori de publicitate radio în 2013, doar Real Hypermarket, cumpărat anul trecut de Auchan, a suferit o reducere majoră a bugetului de promovare (- 44,6%).