FacebookTwitterLinkedIn

În ciuda incertitudinii permanente generate de pandemie, a problemelor apărute pe lanțurile de aprovizionare, care afectează sectoare mari ale economiei, sau inflației care a luat avânt, se remarcă, în 2021, o revenire treptată a nivelului de consum al populației, care alimentează o redresare mai puternică decât se estima la începutul anului în ceea ce privește cheltuielile de marketing și, implicit, ale pieței de media.

Sunt mai mulți factori care au provocat creșterea accelerată din acest an.

În primul rând, vorbim despre factorul economic, ce se traduce printr-o creștere a PIB-ului de 7%, o recuperare a scăderii economice înregistrate în 2020, pe fondul multiplelor stimulente de care mediul de afaceri și populația a beneficiat.

Consumatorii au cheltuit mai mulți bani decât oricând în acest an, folosind și economii pe care le-au acumulat în 2020, iar relaxarea restricțiilor de mobilitate a deschis apetitul pentru călătorii și achiziții al populației.

În al doilea rând, vorbim despre factorii de creștere organici, stimulați de accelerarea adopției comerțului online, care au dus la o creștere a investiției în publicitatea online, dar și în cea tradițională, folosită ca mediu pentru a crește vizibilitatea brandurilor.

Cel de-al treilea factor care a dus la creșterea investițiilor în media din acest an face referire la evenimentele sportive care au alimentat și ele surplusul de bugete din 2021 – Campionatul European de Fotbal 2020 și Jocurile Olimpice de la Tokyo.

De altfel, la nivel global, anul 2021 este considerat cel mai bun an din istoria advertising-ului, cu o creștere fără precedent, de 22% față de 2020, atingând un record de 710 miliarde de dolari.

Pentru 2022, estimările spun că piața își va păstra traiectoria crescătoare, cu un procent de creștere de 12%, atingând valoarea de 800 miliarde de dolari.

Pentru România, raportul arată că veniturile din publicitatea tradițională (TV, radio, OOH, print și cinema) au crescut cu 15% față de anul 2020, ceea ce înseamnă o investiție suplimentară de aproximativ 50 milioane de euro.

În același timp, veniturile consumate de mediul digital au crescut cu 25% față de anul trecut, adică cu aproximativ 30 milioane de euro, astfel că mediul online încheie anul 2021 cu un volum de publicitate de 130 milioane de euro. Cele mai vizibile creșteri s-au înregistrat în zona de video și social media.

În publicitatea tradițională, leaderul rămâne televiziunea, cu o creștere în 2021 de 16%, de la 302 milioane de euro la 350 milioane de euro.

Anul 2021 a continuat trendul de erodare al audiențelor TV care, coroborat cu cererea susținut crescătoare din partea advertiserilor, a condus la inflații de cost fără precedent, în special în ultima parte a anului. Specialiștii Initiative estimează că acest fenomen se va menține și în anul 2022.

Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative România: „În 2021, piața de media a cunoscut o creștere puternică de 17% , recuperând astfel cele câteva procente pierdute în anul 2020. Perspectivele pentru 2022 se mențin pozitive, cu o ușoară temperare, astfel că estimăm o nouă creștere între 12% și 15%. Sunt semnale de creștere din mediul economic (un estimat de creștere PIB de 5% din partea Comisiei Europene), dar și o creștere anunțată la 1 ianuarie a venitului minim pe economie – factori care vor favoriza și creșterea consumului populației, dar și a bugetelor de publicitate. Câștigătorii acestor bugete suplimentare în 2022 vor fi în mare măsură televiziunea și mediul online”.

Media Fact Book este singurul raport de analiză a pieței românești de media și publicitate, ghid editat anual de agenția Initiative, începând din 1997. Studiul integral poate fi descărcat în format digital pe www.mediafactbook.ro.