FacebookTwitterLinkedIn

Raluca Radu, Country Manager ANSWEAR România

Oportunitatea pentru România 

Raluca Radu: Cred că digitalizarea a fost un cuvânt de ordine al acestei pandemii pentru mediul de business. Dacă înainte se discuta despre digital transformation, dar aveam de-a face mai degrabă cu un buzzword, acum a fost momentul punerii lucrurilor în practică – de la întâlniri video sau video conferințe la trecerea documentelor în cloud, la deschiderea canalului de vânzare online și crearea de conținut digital fie că vorbim despre text sau video. Cred că această digitalizare s-a resimțit și la nivelul relațiilor cu instituțiile statului și cred că această digitalizare va ajuta mult la debirocratizare și la eficientizarea unor procese. În plus, cred că, deși unele industrii s-au confruntat cu provocări mari în această perioadă, altele au găsit ocazii pentru a se reinventa, iar altele – precum este și cazul comerțului online – au cunoscut acum o reală oportunitate de creștere. Per total, cred că în orice provocare se găsesc oportunități și de data aceasta au fost legate de digitalizare.

Domenii ce trebuie reformate

Raluca Radu: Mă voi referi la domeniul pe care îl cunosc și în care activez și la domeniile conexe. Cred că nu vom mai putea vorbi de acum încolo despre comerț exclusiv offline sau despre afaceri exclusiv offline. Cumva această tendință era evidentă dinainte, dar anumite business-uri refuzau să o vadă sau amânau să acționeze. Cred că după această trezire la realitate, cumva toate business-urile vor lua în calcul canalul digital – fie că vorbim despre retail sau HR sau fitness.

Măsuri urgente pentru relansare 

Raluca Radu: Poate că va fi surprinzător răspunsul meu, dar fiind mai degrabă antreprenor, nu consider că statul este responsabil de unul singur pentru relansarea economiei românești. Cred că va fi nevoie de o cooperare între stat și antreprenori și probabil de ajutor în ceea ce privește termenele de plată pentru anumite taxe și impozite sau diverse oportunități de creditare.

Revenirea domeniului

Raluca Radu: Dat fiind că noi ne desfășurăm activitatea în e-commerce și în mediul digital, pot spune că am fost niște “răsfățați” ai perioadei. Pentru noi nu este vorba despre o revenire, întrucât am fost într-o creștere a business-ului de peste 40% față de anul trecut în condițiile unor cheltuieli în scădere. Pentru comerțul online din România, cu siguranță această pandemie a reprezentat un catalizator și credem că efectele se vor păstra și după încetarea stării de urgență. Vorbim despre un număr mare de clienți care nu comandaseră niciodată online și, mai ales, nu comandaseră niciodată fashion online și, în acest context au descoperit acest canal de vânzare.

Cu siguranță că este greu să faci prognoze cu privire la repornirea economiei, dar eu personal mă aștept la o revenire rapidă. Evoluția depinde însă mult de modul în care va evolua pandemia și dacă vor exista noi perioade de izolare sau nu.

Per total, cred că regulile jocului din punct de vedere digitalizare s-au schimbat, pandemia a fost un real catalizator pentru digitalizare. Dacă înainte aveam conferințe și cursuri despre digital transformation și se vorbea mult despre asta, dar acțiunea întârzia să apară, acum am văzut cât de rapid se pot schimba atât mentalități, cât și procese. Și din acest punct de vedere, cred că regulile jocului s-au schimbat deja.

Iar apropo de comerț, cred că retailerii au înțeles acum (dacă nu o făcuseră deja) că a nu avea deschis canalul de vânzare online este o mișcare care îi costă și mă aștept la un apetit tot mai mare în viitor pentru cumpărături online. Deși sunt specialist e-commerce, niciodată nu am crezut în trecerea retailului către e-commerce în proporție de 100%. Personal, cred că cele două canale de vânzare nu se exclud unul pe altul, ci sunt convinsă că este vorba despre două canale care se susțin unul pe altul. Este până la urmă vorba despre conceptul de omnichannel – este o relație între brand și client sau potențial client și este normal ca acest client să poată să ia legătura cu tine atât în offline, cât și în online.