La începutul lunii februarie, Radu Georgescu, antreprenor în serie și fondatorul Gecad Ventures, a devenit partener și membru al boardului SeedBlink, cea mai mare platformă de Equity Crowdfunding din regiune. Platforma de equity crowdfunding reușise în decembrie 2019 o finanțare record de 150.000 de euro în doar 17 zile, deși listarea era anunțată pentru două luni.
Radu Georgescu este o personalitate în domeniul tehnologiei autohtone, fiind antreprenorul care a deschis seria tranzacțiilor internaționale în urmă cu aproape două decenii. De numele său se leagă vânzarea antivirusul RAV către Microsoft (2003), tranzacția serviciului de plăți online ePayment cu Naspers, vânzarea furnizorului global de servicii de e-commerce Avangate către Francisco Partners, dar și a Vector Watch către Fitbit. Dar a fost implicat și în numeroase proiecte care au eșuat și pe care și le asumă și le recunoaște fără ezitare.
Vezi aici lista completă a speakerilor de le Reinvent Summit
Mișcarea de la începutul acestui an către platforma SeedBlink confirma parcursul firesc al unui antreprenor care își urmează destinul. Criza pandemiei de COVID-19 nu l-a oprit pe Radu Georgescu, dimpotrivă, i-a întărit convingerea că, în afaceri, sunt necesare „pivotările” pentru a rămâne relevant. „Eu sunt un mare fan al schimbării. Am făcut multe schimbări în viața mea profesională. Cred că, dacă nu te schimbi în permanență, riști să intri într-o zonă de confort, iar acest lucru este cel mai rău care ți se poate întâmpla”, a declarat Radu Georgescu la reINVENT Summit 2020, eveniment organizat de „Forbes România”.
El consideră că acum este necesară schimbarea din cauza unui motiv cu totul nou și extrem de acut pentru lumea de business. Radu Georgescu este convins: „Lumea se va schimba. Nu există nicio îndoială. Cum se va schimba? Nu știm. Cred că orice companie care își pune problema să-și salveze modelul de business care l-a avut până în martie 2020, este deja moartă. Este foarte important să ne uităm la companiile noastre și să ne întrebăm cum pivotăm. Nu dacă pivotăm, ci cum și unde pivotăm?”.
În ciuda acestei întrebări provocatoare – cum pivotăm? – Radu Georgescu recunoaște că nu are un răspuns. În fapt, nimeni nu-l are. „Unii își vor răspunde corect, alții vor răspunde greșit, dar ceea ce mi se pare important este să ne punem această întrebare: cum ne modificăm afacerile în viitor?”, a subliniat antreprenorul care consideră că sub 5% dintre companii vor funcționa la fel și după pandemie.
În ciuda faptul că nu există în prezent „un ghid al pivotării”, Radu Georgescu se oprește la un singur aspect pe care l-ar face: „Să reușesc să mă scot din nebunia de zi cu zi și să-mi bag în cap: trebuie să schimb! Pentru că este atât de greu să-ți bagi în cap că trebuie să schimbi!” Schimbarea este grea pentru că este foarte ușor să fii comod. Sunt foarte multe „incendii” în fiecare zi, pe care trebuie să le stingi, încât este foarte greu să rămâi cu mintea limpede și să-ți pui întrebarea: cum să schimbi compania?
În cadrul summit-ului, Radu Georgescu a dat două exemple de pivotare recentă în businessul său. O companie a sa din Londra, lansată în ianuarie 2020 pentru vânzări directe online, care vindea excursii personalizate, s-a transformat rapid într-o firmă de vânzări generale, scoțând tot ce ținea de travel și introducând elemente ce țin de mai multe industrii (pharma, consultanță). Al doilea exemplu ține de implicarea sa într-un fond de investiții, idee la care a renunțat: „Am schimbat radical lucrurile pentru a construi o companie de crowdfunding, este vorba de SeedBlink”.
Cum pot fi văzute oportunitățile, în această perioadă în care există multe „incendii” de stins, pentru a realizarea pivotarea? „Ziua are 24 de ore. Există timp să le faci pe toate. Dar nu știu, nu am un răspuns. Cred că fiecare dintre noi trebuie să facă acest efort. Este un efort mare de introspecție, atât personală, cât și în cadrul companiei. Nu cred că eu sunt cel mai potrivit pentru a da sfaturi în această zonă”, a răspuns cu modestie Radu Georgescu. Dar recunoaște că acest efort de pivotare trebuie făcut pentru a fi relevant.
„Este foarte important să ne uităm la companiile noastre și să ne întrebăm cum pivotăm. Nu dacă pivotăm, ci cum și unde pivotăm?” – Radu Georgescu, Founding Partner GECAD Ventures