Cautare




, Staff

Servicii financiare |
|

Profitul net al BCR a scăzut cu 36%, în 2017, dar depășește 650 de milioane de lei

Profitul net al Băncii Comerciale Române s-a redus, anul trecut, cu 36%, față de anul anterior, până la 668 de milioane de lei (146,2 milioane de euro), în condițiile în care veniturile din dobânzi și comisioane au scăzut.
BCR_Manea

BCR a înregistrat, în anul 2017, un rezultat operațional de 1,34 de miliarde de lei (294,1 milioane de euro), cu 3,5% mai mare decât în anul precedent, datorită veniturilor operaționale mai mari și a eficientizării cheltuielilor.

„Economia a avut o dezvoltare remarcabilă în 2017, iar aceasta a fost susținută nu doar de revenirea viguroasă a consumului, dar și de producția industrială, agricultură și servicii, sectoare unde BCR a crescut finanțările către companii mici și mijlocii, mult peste media pieței. BCR a susținut și va susține programul StartUP Nation, fiind convinși că este important pentru România, pentru crearea mediului și culturii  antreprenoriale în țara noastră”, a declarat Sergiu Manea, CEO-ul BCR.

BCR a aprobat peste 1.300 de credite de prefinanțare în cadrul programului StartUp Nation

Banca a acordat, anul trecut, clienţilor retail şi corporate credite noi în valoare totala de 8,1 miliarde de lei, ceea ce a dus la un avans al soldului creditelor nete acordate clienților de 3,7%, an pe an.

Per total, portofoliul de credite nete de retail al băncii a avansat cu 5,1%, an pe an, creditele noi acordate fiind în valoare totală de 5,5 miliarde de lei, pe fondul creșterii vânzărilor creditului de nevoi personale cu rate fixe „Divers” cu 7%, an pe an. Cele mai multe dintre creditele de nevoi personale accesate de la BCR s-au îndreptat către renovarea locuințelor (56%), achiziția unei mașini (14%) și cumpărarea de mobilier (10%).

Anul trecut, peste 10.000 de familii din România au ales să-și achiziționeze o casă prin intermediul BCR, preferând fie programul «Prima Casă», fie creditul ipotecar standard BCR «Casa Mea», ultimul înregistrând în trimestrul al patrulea o creștere a vânzărilor de peste 77%, în raport cu aceeași perioadă a anului trecut”, au mai spus reprezentanții băncii al cărui acționar majoritar este grupul austriac Erste.

De asemenea, în 2017, BCR și-a crescut cu 78% numărul de clienți de Mobile Banking și cu 32% pe cei de Internet Banking.

Pe segmentul de finanţări corporate, BCR a acordat credite noi în valoare totală de 2,6 miliarde de lei (volume în bilanț), cu o creștere a portofoliului de credite nete corporate de 1,7% an pe an.

Se remarcă aici o creștere semnificativă, de 16,8%, a finanțărilor pentru întreprinderilor mici și mijlocii (IMM), ca urmare a strategiei proactive de susținere a antreprenorilor locali. În cadrul finanțărilor de tip corporate, BCR se implică în câteva sectoare-cheie pentru economia românească, precum industria auto, agricultură, energie și logistică. Co-finanţarea proiectelor care beneficiază de fonduri europene a crescut în ultimul an, BCR deţinând o cotă de piaţă semnificativă şi un portofoliu de peste 8 miliarde de lei co-finanţări acordate”, au subliniat reprezentanții BCR.

O creștere de 5% a economiei României pentru 2018

Veniturile nete din dobânzi ale BCR au scăzut cu 1,3%, la 1,76 de miliarde de lei (386,2 milioane de euro), de la 1,78 de miliarde de lei (aproape 398 de milioane de euro) în 2016, în condițiile în care au redus continuu portofoliul de credite problematice.

Veniturile nete din comisioane au scăzut cu 1,2% la 700,7 milioane de lei (153,4 milioane de euro) de la 708,9 milioane de lei (157,9 milioane de euro) în 2016, ca urmare a reducerii veniturilor din comisioane aplicate tranzacţiilor bancare, parţial compensate de creşterea veniturilor din comisioane pentru intermedierea vânzărilor de produse ale subsidiarelor.

În schimb, rezultatul net din tranzacţionare a crescut cu 12,8%, la 354,7 milioane de lei (77,6 milioane de euro), de la 314,3 milioane de lei (70 de milioane de euro) în 2016.

Venitul operaţional a crescut cu 0,7% la 2,88 de miliarde de lei (632,1 milioane de euro), de la 2,86 de miliarde de lei (638,8 milioane de euro), în 2016, datorită unui mai bun rezultat net din tranzacţionare.

Cheltuielile administrative generale în 2017 au scăzut cu 1,7%, la 1,54 de miliarde de lei (338 de milioane de euro), de la 1,57 de miliarde de lei (349,8 milioane de euro) în 2016.

Ca atare, raportul cost-venit s-a îmbunătățit la 53,5%, în 2017, faţa de 54,8% în 2016.

În 2018, ne așteptăm ca economia să aibă în continuare o rată de creștere solidă – în jur de 5%, ca veniturile să crească moderat, iar șomajul să rămână redus, însă vedem, în același timp, și riscuri pe piețele financiare. Vom continua pe drumul început de a prioritiza creditarea în moneda națională, cu dobânzi fixe și opțiuni atractive de asigurare. Nu în ultimul rând, BCR va continua să investească în servicii și procese moderne facilitate digital, pentru a oferi clienților accesibilitate și conveniență. Întregul sector bancar se va remarca printr-o bună competiție și consolidare. În acest context, rămâne deosebit de important ca funcționarea întregului sistem să fie guvernată de regulile pieței și competiției libere, la fel cum este important ca sistemul bancar să își înțeleagă responsabilitatea față de sănătatea financiară a României”, au mai susținut reprezentanții BCR.

Costurile de risc şi calitatea activelor

Referitor la deprecierea activelor financiare care nu sunt măsurate la valoarea justă prin profit şi pierdere, în anul 2017 s-a înregistrat o alocare scăzută de provizoane în valoare de 32,4 milioane de lei (7,1 milioane de euro), faţă de o reluare netă de 280 milioane de lei (62,4 milioane de euro) în anul 2016, pe fondul unor evoluții firești în ceea ce privește provizionarea de risc.

Rata creditelor neperformante era de 8,1%, la 31 decembrie 2017, semnificativ mai mică faţă de 11,8% la 31 decembrie 2016, ca urmare a reducerii generale a portofoliului de credite neperformante prin recuperări, vânzări de portofolii şi a scoaterii în afara bilanţului. Rata de acoperire cu provizioane a NPL s-a situat la un nivel confortabil de 92,7%, respectiv 128,5% incluzând valoarea garanţiilor.

Depozitele clienţilor rămân principala sursă de finanţare a BCR

La rata de adecvare a capitalului conform standardelor locale, banca BCR, în decembrie 2017, se afla la nivelul de 21,3%, peste cerinţele obligatorii ale Băncii Naţionale a României, care sunt de 8%.

De asemenea, rata de adecvare a capitalului calculată în conformitate cu standardele de raportare IFRS de 20,2% (Grup BCR), în decembrie 2017, arată clar puternica adecvare a capitalului BCR şi susţinerea sa continuă de către Erste Group. În acest sens, BCR se bucură de una din cele mai solide poziţii de capital şi finanţare dintre băncile româneşti. BCR îşi menţine în continuare rata de solvabilitate ridicată, dovedind astfel capacitatea şi angajamentul de susţinere a creşterii intermedierii financiare pentru persoane fizice şi clienţi corporate, consolidând şi mai mult capacitatea de generare a veniturilor din activităţile de bază”, au afirmat reprezentanții băncii.

Depozitele de la clienţi au crescut cu 8,8% la 52,49 de miliarde de lei (11,26 de miliarde de euro), la 31 decembrie 2017, faţă de 48,23 de miliarde de lei (10,62 de miliarde de euro), la 31 decembrie 2016, datorită atât depozitelor retail, cât şi celor corporate.

„Depozitele clienţilor rămân principala sursă de finanţare a BCR, în timp ce banca beneficiază de surse de finanţare diversificate, incluzând compania mamă. BCR se concentrează pe creditarea în lei, reuşind deja să inverseze mixul de valute din portofoliul de credite în favoarea monedei locale şi pentru a utiliza la maximum capacitatea puternică de auto-finanţare în lei”, au evidențiat reprezentanții BCR.

BCR are o reţea de 22 de centre de afaceri și de 22 birouri mobile dedicate companiilor, precum şi 507 unităţi retail localizate în majoritatea oraşelor cu peste 10.000 de locuitori din ţară, grupul BCR cuprinzând în decembrie 2017 o echipă cu un număr de 7.265 de salariaţi proprii.

Reţeaua naţională de ATM-uri a băncii cuprinde peste 2.500 de bancomate/multifuncționale şi POS, 17.800 de terminale pentru plată cu cardul la comercianţi, precum şi servicii complete de Internet banking, Mobile Banking, Phone-banking şi E-commerce.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii