Producătorii de mașini au început să compenseze companiile de leasing pentru scăderea valorii mașinilor electrice folosite, pe măsură ce reducerile de prețuri ale Tesla Inc. se răspândesc într-o industrie care trebuie să vândă mai multe mașini electrice sau să se confrunte cu amenzi usturătoare.
Potrivit Bloomberg, Ayvens, cea mai mare firmă de leasing multi-brand, a primit deja cecuri în ultimele săptămâni pentru a compensa prețurile în scădere, conform directorului executiv Tim Albertsen.
Companiile de leasing cer concesii de la producătorii de mașini electrice, inclusiv acorduri conform cărora producătorii vor răscumpăra vehiculele, pentru a se proteja împotriva erodării ulterioare pe piața mașinilor second-hand, care acum este de 1,2 trilioane de dolari.
Prețurile mașinilor electrice folosite au scăzut anul trecut, pe măsură ce cererea în scădere pentru mașinile electrice noi a determinat Tesla să reducă prețurile de listă, forțând și alte mărci să urmeze aceeași măsură.
Mișcările se resimt deja în cadrul firmelor de leasing, precum Societe Generale SA’s Ayvens și BNP Paribas SA’s Arval, care servesc drept intermediari pe piața de mașini de companie, care reprezintă aproximativ 60% din vânzări în Germania, de exemplu. „Producătorii trebuie să continue să vândă mașini electrice astăzi”, a declarat Albertsen. „Avem nevoie apoi de un fel de protecție din partea producătorilor în ceea ce privește prețurile lor viitoare.”
În mod tipic, acordurile de leasing sunt bazate pe valoarea estimată a mașinii folosite în momentul expirării contractului, cu plăți concepute pentru a acoperi deprecierea. Dacă valoarea scade mai mult decât se așteaptă, așa cum s-a întâmplat recent pentru mașinile electrice, companiile de leasing pierd bani pe acele mașini.
Grafic al Bloomberg
O serie de producători de mașini operează divizii de leasing, precum Volkswagen AG Financial Services, Stellantis și Leasys sau Mercedes-Benz Mobility de la Credit Agricole.
Ayvens, format din fuziunea din 2022 a ALD Automotive și LeasePlan, are peste jumătate de milion de mașini electrice în flota sa. Compania este în discuții cu producătorii de mașini pentru a acoperi riscul de depreciere – cum ar fi acordurile pentru a închiria mașini bine întreținute pentru a doua sau a treia oară – a spus Albertsen săptămâna trecută.
Alimentate de subvenții generoase și de scutiri de taxe, mașinile electrice de companie (e.g. corporate cars) sunt extrem de populare în Europa, cu Volkswagen, Stellantis și BMW conducând o piață cu aproape 13 milioane de livrări anul trecut, când mașinile complet electrice au reprezentat aproape 16% din vânzări.
Producătorii de mașini trebuie să respecte nivelurile tot mai stricte de emisii ale flotelor sau să plătească amenzi. În Uniunea Europeană, nivelul permis de emisii de dioxid de carbon va scădea anul viitor, iar Volkswagen este încă departe de aceste obiective, conform unei analize efectuate de Jato.
În Marea Britanie, vehiculele cu emisii zero trebuie să reprezinte 22% din vânzări anul acesta, urcând la 28% anul viitor. Dar fără o stabilizare a prețurilor pe piața mașinilor electrice folosite, ținta Europei de a elimina vânzările de mașini noi cu motor cu combustie internă până în 2035 pare mai puțin probabilă.
„Nu va exista o tranziție către vehicule electrice fără piețe structurate și lichide în care mașinile electrice își păstrează valoarea la mâna a doua și a treia”, a spus analistul Jefferies Philippe Houchois. „În cele din urmă, diferența dintre prețul unei mașini noi și prețul unei mașini folosite este costul real al unei mașini.”
Clienții corporate majori au început să se retragă. SAP SE a anunțat în această lună că va înceta să ofere angajaților modele Tesla, motivând că fluctuațiile de prețuri complică planificarea și gestionarea riscurilor. Decizia a adăugat presiune după ce Hertz Global Holding Inc. a decis în ianuarie să vândă 20.000 de mașini electrice din flota sa. Cea mai mare companie de închirieri din Europa, Sixt SE, a declarat în decembrie că va renunța la modelele Tesla din flotă.
Toți producătorii de mașini electrice oferă acum garanții de răscumpărare pentru companiile de leasing pentru a continua să vândă mașini electrice noi, a spus pentru Bloomberg Ursula Weigl, partener la firma de consultanță McKinsey.
În timp ce acest lucru ajută la transferul riscului în viitor, producătorii de mașini rămân responsabili să găsească cumpărători de mașini folosite la un preț decent, sau să riște deprecierea.
Compania americană de asigurare a valorii reziduale RVI Group a declarat că a observat o creștere a cererii pentru acoperirea sa specializată în ultimele luni, deoarece clienții – în principal instituții financiare – încearcă să se protejeze de scăderea valorii mașinilor electrice. „Piața mașinilor electrice este extrem de distorsionată de schemele de stimulare din întreaga lume”, a spus Weigl. Cererea este „stimulată artificial și în prezent se încheie cu piața second-hand”.
Baie de sânge pentru modelele electrice. Grafic al Bloomberg
Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania