Cautare




, Contributor

Afaceri |
|

Povestea miliardarilor care au fondat Robinhood și “rechinii Wall Street” cu care se hrănesc

Aplicația perfectă de stock trading dezvoltată pentru generația jocurilor video, era menită să “democratizeze finanțele”, fară comision. Dar planul inițial era să te îmbogățești vânzând acțiuni către cei mai mari operatori de pe piață.  
 aboneaza-te
Baiju Bhatt Vlad Tenev Office

 

Este imediat după miezul nopții, vineri, 31 iulie, și Todd Capital Options Comunitare, un abonament de 20 dolari pe lună la Slack, canal favorizat de mii de comercianți novice, este plin de viață. Șomajul este în creștere și guvernele din întreaga lume încearcă cu disperare să se apere de colapsul economic. Dar membrii acestei enclave online petrec, la propriu, deoarece este anul 1999, anul înainte de izbucnirea bulei dot-com în martie 2000. 

Potrivit Forbes.com, în ciuda pandemiei, Amazon, Apple, Facebook și Google tocmai au arătat rezultate financiare uimitoare, o uimitoare sumă de 205 miliarde dolari în vânzările trimestriale combinate și 34 miliarde dolari în câștigurile în timpul unei întinderi, atunci când produsul intern brut din SUA a scăzut la o rată anuală de 33%. De săptămâni, membrii clubului tineresc au încărcat opțiuni de apel speculative, folosind aplicația Robinhood. Acum sunt gata să încaseze.

Literalmente, nimic nu mă va face să vând AMZN 10/16 apeluri mâine. Nu-mi pasă ce se întâmplă… Țin totul. Păstrați-vă rugăciunile“, spune un utilizator pe nume JG. Pe măsură ce zorii se apropie, NBA Young Bull anunță: “Bună dimineața viitori milionari . . . este 9:30 încă?” 

Pentru acești speculanți, adrenalina s-a transformat în euforie după ce Apple, nu numai că a întrecut așteptatele câștiguri, dar a anunțat un “4 pentru 1”, ademenind mai mulți investitori mici la petrecerea pieței de stoc iPhone. Vineri, la ora 9:30, atunci când începe tranzacția, opțiunile de apel de pe Apple și Amazon, deținute de multe dintre aceste piețe noi, arată precum aparatele din Las Vegas 7-7-7. Pe parcursul zilei și peste week-end, un flux de posturi defila de la comercianții Robinhood. Luni, 3 august, indicele Nasdaq stabilește un nou record.

Stilul Robinhood

Bine ați venit pe piața de valori, în stil Robinhood. Din februarie, pe măsură ce economia globală s-a prăbușit sub greutatea pandemiei coronavirusului, milioane de novici, înarmați cu 1.200 de dolari de stimulare și nimic mai bun de făcut, au început să tranzacționeze prin intermediul Silicon Valley, Robinhood – brokerajul de reduceri pentru telefoane, fondat în 2013 de Vladimir Tenev, 33 de ani, și Baiju Bhatt, 35 de ani.

Tinerii antreprenori și-au construit racheta prin aplicarea formulei pe care Facebook a făcut-o faimoasă: aplicația lor era gratuită, ușor de utilizat și captivantă. Și Robinhood – numit după legendarul haiduc medieval care a luat de la bogați și a dat celor săraci – a avut o misiune chiar mai bună, obosită de capitalism:  „democratizarea finanțelor pentru toți”.

Covid-19 și fluxul de documente guvernamentale au fost ca o mană din cer pentru Robinhood. Compania a adăugat peste 3 milioane de conturi din ianuarie, o creștere de 30% și se așteaptă ca veniturile să atingă 700 de milioane de dolari anul acesta, o creștere de 250% față de 2019, potrivit unei persoane familiare cu finanțele companiei private. De la 1 mai 1975, când SEC a dereglementat comisioanele de brokeraj, dând naștere brokerajelor de reducere precum Charles Schwab, nu a mai existat o forță mai perturbatoare pe piața de retail. Tranzacția fără comisioane a Robinhood este acum un nou standard la firme precum TD Ameritrade, Fidelity, Schwab, Vanguard și Merrill Lynch.

Și comercianții veseli ai Robinhood sunt în mișcare pe piețe: Anumite acțiuni – Tesla lui Elon Musk, conglomeratul de marijuana Cronos, operatorul de cazinouri Penn National Gaming și chiar compania de închiriere de mașini falimentată Hertz – au devenit favorite, oscilând zilnic în mod sălbatic. Pentru prima dată, potrivit Goldman Sachs, speculatorii de opțiuni precum talentele pe care le-a cultivat Robinhood au determinat ca volumele de tranzacționare a acțiunilor unice să eclipseze volumele de tranzacționare a acțiunilor comune, înregistrând o creștere de 129% fără precedent în acest an.

Lordul vânzărilor

Cred că ați văzut o situație unică în istoria piețelor financiare”, spune Tenev pentru Forbes, lucrând de acasă, nu departe de sediul central Robinhood, Menlo Park, California, care seamănă cu o casă pe plajă. „De obicei, atunci când o criză de piață este urmată de o recesiune, investitorii retail se retrag. Instituțiile beneficiază. . . . În acest caz, clienții Robinhood au început să deschidă conturi noi, iar clienții existenți au început să încaseze bani noi. Acest lucru este de bun augur pentru societate și economia noastră, în cazul în care milioane investesc atunci când altfel nu ar face acest lucru.

Ca orice comerciant priceput, Tenev își exprimă principiile. Proclamațiile sale sună puțin goale, însă, odată ce te uiți mai atent, el conduce de fapt un cazinou digital. De la începuturile sale, Robinhood a fost conceput pentru a profita de vânzarea datelor de tranzacționare ale clienților săi, chiar și rechinilor de pe Wall Street care au petrecut decenii – și au făcut miliarde – depășind investitorii. De fapt, o analiză relevă faptul că, cu cât clienții Robinhood își asumă mai multe riscuri în conturile lor de tranzacționare hiperactive, cu atât mai mult profiturile startup-urilor din Silicon Valley provin din “balenele“ cărora le vând comenzile. Și, deși recrutarea cu succes de către Robinhood a tinerilor comercianți neexperimentați poate că a adus din greșeală câțiva noi milionari pe piața,  ea înșeală o generație întreagă să creadă că opțiunile de tranzacționare cu succes sunt la fel de ușoare ca și trecerea nivelului la un joc video.

Opțiunile pe acțiuni sunt contracte de cumpărare sau vânzare de acțiuni subiacente de acțiuni la un preț stabilit pe o perioadă de timp specificată, de obicei la o fracțiune din cost. Având în vedere complexitatea lor, tranzacționarea opțiunilor a fost mult timp domeniul celor mai sofisticate fonduri speculative. În 1973, trei doctori – Fisher Black, Myron Scholes și Robert Merton – au dezvoltat un model de stabilire a prețurilor opțiunilor care le-a adus în cele din urmă Premiul Nobel pentru economie. Astăzi, modelul lor matematic și variațiile acestuia sunt ușor încorporate în software-ul de tranzacționare, astfel încât stabilirea tranzacțiilor complicate și riscante este la doar câteva clicuri distanță. Chiar și așa, a face pariuri greșite este ușor. Conform Options Clearing Corporation, mai mult de 20% din toate contractele de opțiuni expiră fără valoare față de 6% „în bani”.

Investitori… fără experiență?

În iunie, Robinhood a asistat direct la ceea ce se poate întâmpla atunci când astfel de instrumente sunt comercializate investitorilor fără experiență. Deși este imposibil de a discerne fiecare factor care contribuie la sinucidere, unul dintre noii clienți ai Robinhood, un student în vârstă de 20 de ani, din Illinois, pe nume Alexander Kearns, și-a luat propria viață după ce a crezut în mod eronat că una dintre opțiunile sale de tranzacționare i-a adus o datorie la Robinhood de mai mult de 730.000 de dolari. Moartea sa a stârnit întrebări de la mai mulți membri ai Congresului cu privire la siguranța platformei.

În ciuda acestor probleme, milioane de oameni continuă să vină spre aplicația care creează dependență, iar Tenev și Bhatt stau pe o potențială mină de aur care amintește de Facebook în zilele sale de glorie. Pe fondul creșterii afacerii Covid-19, Robinhood a strâns 800 de milioane de dolari de la investitorii de risc, oferindu-i în cele din urmă o evaluare uimitoare de 11,2 miliarde de dolari, oferind cofondatorilor săi o valoare netă de 1 miliard de dolari fiecare. Dar, având în vedere succesul lui Morgan Stanley cu achiziția sa de 13 miliarde de dolari a comerțului electronic în februarie și achiziția anterioară a TD Ameritrade de către Schwab pentru 26 de miliarde de dolari, unii cred că Robinhood ar putea obține o evaluare de 20 de miliarde de dolari dacă ar deveni publică sau ar fi achiziționată.

Problema este că Robinhood a vândut lumii o poveste care ajută micuțul de pe piață, care este opusul modelului său real de afaceri: vânzarea tipului mic către operatorii de piață bogați cu coatele foarte ascuțite. 

Ascensiunea lui Vladimir Tenev și Baiju Bhatt, în era perturbării tehnologiei

S-au întâlnit ca studenți la Universitatea Stanford în vara anului 2005. „Am avut câteva paralele uimitoare în viața noastră”, spune Bhatt pentru Forbes. „Am fost amândoi singurii copii în familie, am crescut amândoi în Virginia, amândoi studiam fizica la Stanford și amândoi eram copii ai imigranți, deoarece părinții noștri studiau doctoratul”. Familia lui Tenev a emigrat din Bulgaria, Bhatt din India.

Tenev, fiul a doi angajați ai Băncii Mondiale, s-a înscris la doctoratul în matematică al UCLA, dar a renunțat în 2011 pentru a se alătura lui Bhatt și a construi un software pentru comercianții de înaltă frecvență. Aceasta a fost la scurt timp după „Flash Crash” de la Wall Street din 2010, o scufundare bruscă de aproape 1.000 de puncte în media industrială Dow Jones din mâna comercianților de mare viteză. Volatilitatea extremă a dezvăluit modul în care piețele financiare s-au îndepărtat în cea mai mare parte de bursa stabilă din New York Stock Exchange și la o paletă de fonduri de tranzacționare cantitative opace dominate de o mână de firme secrete. Acești așa-numiți „Băieți Flash”, care au lucrat la milisecunde înaintea comenzilor de la investitorii retail și instituționali, au ieșit din back office-urile din Manhattan și din departamentele IT, precum și din doctoratul universitar, pentru a deveni noii regi de pe Wall Street.

În același timp, Tenev și Bhatt au obținut o educație privilegiată în ceea ce privește modul în care operează și profilează comercianții de înaltă frecvență, când lumea exterioară se afla în frământări, recuperându-se încet după bătăile crizei financiare 2008-2009. Totul a fost important în povestea oficială a creației Robinhood: când mișcarea din 2011, Occupy Wall Street, s-a materializat ca un protest împotriva salvărilor pe Wall Street și a executărilor silite pe Main Street, când unul dintre prietenii lui Tenev și Bhatt i-a acuzat că profită de un sistem inegal. Căutarea sufletului a condus perechea în 2012 la conceperea Robinhood, o aplicație de tranzacționare cu un nume care a fost o referință explicită la nivelarea terenului de joc. Cea mai evidentă – și perturbatoare – inovație: fără comisioane și fără solduri minime, într-un moment în care chiar și rivalii low-cost precum E-Trade și TD Ameritrade au făcut miliarde pentru astfel de comisioane.

Inițial, Tenev și Bhatt au folosit exclusivitatea pentru a atrage interesul. Pentru lansarea lor din 2013, au restricționat accesul, construind o listă de așteptare de 50.000 de persoane. Apoi au transformat frânghia de catifea într-un joc, spunându-le utilizatorilor potențiali că pot avansa pe lista de așteptare dacă transmit mai departe, la prieteni, această idee. Până la lansarea lor pe App Store-ul Apple în 2014, Robinhood avea o listă de așteptare de 1 milion de utilizatori. Nu cheltuiseră practic nimic în marketing.

Bhatt s-a concentrat maniacal pe designul aplicațiilor, încercând să facă Robinhood „simplu de utilizat”. iPhone-urile clipeau cu animații și vibrau atunci când utilizatorii cumpărau acțiuni. De fiecare dată când Bhatt venea cu o nouă caracteristică, alerga de-a lungul străzii cu personalul de la biroul Palo Alto al Robinhood până la campusul din Stanford, abordând studenți aleatori, cerând feedback. Aplicația a câștigat un premiu Apple Design în 2015, un premiu acordat doar pentru 12 aplicații în acel an. Clienții Millennial au început să-l descarce în masă.

Până în toamna anului 2019, Robinhood a strâns aproape 1 miliard de dolari în finanțare și a crescut la o evaluare de 7,6 miliarde de dolari, cu 500 de angajați și 6 milioane de utilizatori. Tenev și Bhatt, ambii proprietari minoritari ai Robinhood, cu mize estimate la 10%, erau bogați.

Flow Rider

Întreaga afacere a Robinhood se bazează pe vânzarea comenzilor clienților săi către tranzacționarea titanilor precum Citadel Securities. La Schwab, așa-numitul PFOF sau „plata pentru fluxul de comenzi” reprezintă doar 3% din venituri. ETrade, 17%.

Apoi, în septembrie 2019, Goliat s-a închinat în fața lui David. Pe o perioadă de 48 de ore, E-Trade, Schwab și TD Ameritrade, giganți ai industriei de mai multe ori dimensiunea Robinhood, au redus comisioanele la zero dolari. Câteva luni mai târziu, unitatea de brokeraj a lui Merrill Lynch și Wells Fargo a urmat exemplul. Pe măsură ce această sursă de venituri s-a evaporat, stocurile de brokeraj au scăzut, iar TD Ameritrade a intrat în curând într-o “căsătorie shotgun” cu Schwab, în ​​timp ce E-Trade a intrat în brațele lui Morgan Stanley.

Doi Millennials au făcut ceva ce giganții cu reduceri precum Vanguard și Fidelity nu au putut realiza niciodată. Au dat ultima lovitură comisioanelor de tranzacționare cu bani ușori care au alimentat generații de brokeri și au format fundația financiară a firmelor de brokeraj din Wall Street.

Secretul succesului

Sosul secret al succesului Robinhood este ceva ce fondatorii săi sunt dispuși să facă public: de la început, Robinhood și-a mizat profitabilitatea pe ceva cunoscut sub numele de „plată pentru fluxul de comenzi” sau PFOF.

În loc să ia taxe pe front-end sub formă de comisioane, Tenev și Bhatt ar câștiga bani în culise, vânzându-și tranzacțiile către așa-zișii factori de piață – firme mari și sofisticate de tranzacționare cantitativă, precum Citadel Securities, Two Sigma Securities, Susquehanna International Group și Virtu Financial. Marile firme ar alimenta comenzile clienților Robinhood în algoritmii lor și ar căuta să obțină profituri executând tranzacțiile prin eliminarea unor fracțiuni mici din prețurile de ofertă.

Robinhood nu a inventat această vânzare de comenzi – E-Trade, de exemplu, a câștigat aproximativ 200 de milioane de dolari în 2019. Spre deosebire de majoritatea concurenților săi, Robinhood percepe un procent din marja pe fiecare tranzacție pe care o vinde, comparativ cu o sumă fixă. Așadar, atunci când există o diferență mare între ofertă și prețul solicitat, toată lumea câștigă – cu excepția clientului. Mai mult, din moment ce clienții Robinhood tind să tranzacționeze cantități mici de stocuri, sunt mai puțin susceptibili să mute piețele și, prin urmare, prezintă un risc mai mic pentru cantitățile mari care își execută modelele. În primul trimestru al anului 2020, 70% din veniturile companiei de 130 milioane de dolari au provenit din vânzarea fluxului de comenzi. În al doilea trimestru, PFOF-ul Robinhood s-a dublat la 180 de milioane de dolari.

Având în vedere istoria lui Tenev și Bhatt în activitatea de tranzacționare de înaltă frecvență, nu este de mirare că și-au construit inteligent firma pentru a atrage tipul de cont care ar fi cel mai de dorit pentru clienții lor din firmele de tranzacționare din Wall Street. Ce fel de comercianți fac cel mai mare nivel de vânzare pentru rechinii uriași? Cei care urmăresc stocuri de impuls volatile, cărora le pasă puțin de mărimea spread-urilor, și cei care speculează cu opțiuni. 

Pe lângă faptul că vi se acordă o parte dintr-o acțiune la prețuri reduse pentru a porni în călătoria dvs. de investiții, unul dintre primele lucruri pe care le observați când începeți să tranzacționați acțiuni pe Robinhood și sunteți autorizați să tranzacționați opțiuni este că butonul portocaliu strălucitor aflat chiar deasupra CUMPĂRĂ pe ecranul telefonului spune OPȚIUNI COMERCIALE. Opțiunile sunt mai sexy decât acțiunile, deoarece, la fel ca lovirea unui singur număr pe o ruletă, pot oferi mai mult pentru doar un dolar.

Tranzacțiile cu opțiuni se întâmplă, de asemenea, să fie un fel principal pentru clienții reali ai Robinhood, comercianții algoritmici de cantități. Potrivit unui raport recent al lui Piper Sandler, Robinhood este plătit – de către chiriași – 58 de cenți la 100 de acțiuni pentru contractele de opțiuni, comparativ cu doar 17 cenți la 100 pentru acțiuni. Opțiunile sunt mai puțin lichide decât acțiunile și tind să se tranzacționeze la spreaduri mai mari. În timp ce compania spune că doar 12% din clienții săi tranzacționează opțiuni, aceste tranzacții au reprezentat 62% din veniturile din fluxul de comenzi ale Robinhood în prima jumătate a anului 2020.

Cea mai atractivă dintre aceste opțiuni de tranzacționare, potrivit lui Paul Rowady de la Alphacution, ar putea fi foarte bine așa-numitele „Stop Loss Limit Orders”, care oferă cumpărătorilor posibilitatea de a stabili declanșatoare automate de preț care își închid pozițiile într-un efort fie pentru a proteja profiturile sau să limiteze pierderile. În octombrie 2019, Robinhood și-a anunțat cu bucurie clienții „Opțiunile de limitare a opțiunilor sunt aici”, o caracteristică inteligentă care pune în esență tranzacționarea pe pilot automat.

„Această comandă [limită de oprire] este vândută imediat unui comerciant de mare viteză care știe acum unde este intenția ta, unde ai vinde”, spune un fost comerciant de mare viteză. „Este ca și cum ai scrie un secret pe o bucată de hârtie și l-ai înmâna brokerului tău, care îl vinde cuiva care are un interes de tranzacționare împotriva ta”.

Robinhood infirmă ideea că modelul său este destinat investitorilor fără experiență și susține că majoritatea clienților săi folosesc o strategie de cumpărare și deținere. „Primirea plății pentru fluxul de comenzi este o practică de afaceri comună, legală și reglementată”, spune un purtător de cuvânt al Robinhood care insistă că aplicația a ajutat clienții să economisească un miliard de dolari în tranzacții anul acesta. „Ne concentrăm pe furnizarea unei platforme care face finanțarea accesibilă și accesibilă și în care oamenii să poată lua decizii de investiții bine gândite și informate.”

Concurentul miliardar Thomas Peterffy, fondatorul Interactive Brokers, spune că ordinele stop-limit sunt cele mai valoroase comenzi pe care un comerciant sofisticat le poate cumpăra. „Dacă oamenii îți trimit comenzi, vezi ce sunt. Puteți să le parcelați de-a lungul unei axe a prețurilor și să vedeți câte comenzi de cumpărare și vânzare aveți la fiecare dintre aceste prețuri ”, spune el.

De exemplu, dacă un cumpărător vede comenzi de vânzare grupate în jurul unui anumit preț, înseamnă că, dacă acțiunea sau opțiunea atinge acel preț, piața va cădea puternic. „Dacă sunteți comerciant, este bine pentru dvs. dacă puteți declanșa oprirea – puteți merge scurt, apoi puteți acoperi mult mai mult”, spune Peterffy. „Este o tehnică veche”.

Covid-19, atât o binecuvântare, cât și un blestem pentru Robinhood

Pandemia a forțat milioane de viitori clienți Robinhood acasă să se adăpostească la locul lor, fără diversiuni precum sportul și înarmați cu conexiuni rapide la internet și bani de la guvern. Între timp, piața bursieră a oferit emoții la limita, pe măsură ce a scăzut și apoi a crescut, propulsând superstaruri precum Amazon și reînvierea stocurilor moarte precum Chesapeake Energy. Rezultatul a fost o creștere fără precedent pentru brokerajul de tip upstart. Robinhood are acum peste 13 milioane de conturi de clienți înregistrați, aproape la fel de mult ca venerabilul Charles Schwab, care după 49 de ani are 14 milioane de conturi finanțate și mai mult de două ori mai multe decât E-Trade, cu 6 milioane de conturi.

Compania, de asemenea, a schimbat jocul pentru unii dintre clienții săi. Taylor Hamilton, 23 de ani, muncitor IT care a absolvit Universitatea din Pennsylvania în 2018, a deschis un cont Robinhood și a început să tranzacționeze în martie. El a început să cumpere opțiuni împotriva scăderii stocurilor din industria turistică precum Delta și Uber și, ulterior, a cumpărat apeluri către Boeing și alte companii doborâte, calculând corect că vor beneficia de salvarea de facto a guvernului prin piața de obligațiuni.

După patru luni și 300 de tranzacții, Hamilton a câștigat aproape 100.000 de dolari și a plătit 15.000 de dolari în împrumuturi studențești. „Mi s-a părut o oportunitate unică în viață”, spune Hamilton, care declară că și-a transferat majoritatea profiturilor în contul său bancar pentru a elimina tentația de a-și schimba câștigurile.

De asemenea, pandemia a expus defectele Robinhood. În decursul unei diminuări de 5% pe piață zilnică și a revenirii ulterioare la începutul lunii martie, clienții Robinhood au fost complet opriți din conturile lor timp de aproape două zile, deoarece sistemele tehnologice ale firmei de brokeraj s-au prăbușit sub greutatea unui salt de zece ori în volumul comenzilor. Clienții supărați s-au lovit de Robinhood pe rețelele de socializare și au fost depuse peste o duzină de procese împotriva companiei.

În ultimele luni, Robinhood s-a restructurat în liniște. Tenev spune că face investiții majore în tehnologie pentru a crește capacitatea și a adăuga redundanță. O parte importantă din capitalul de risc de 800 de milioane de dolari se îndreaptă spre îmbunătățiri și adăugarea de ingineri la cei 300 de angajați.

În urma tragediei Kearns, interfața de tranzacționare a opțiunilor Robinhood este, de asemenea, revizuită. Compania s-a angajat să contribuie la educarea clienților cu privire la natura extrem de speculativă a tranzacțiilor. Aceasta include angajarea unui „specialist în educație pentru opțiuni” și „implementarea îmbunătățirilor la mesajele și e-mailurile din aplicație” pe care le trimite clienților despre tranzacțiile lor complexe de opțiuni. În august, aplicația de brokeraj a declarat că va angaja sute de noi reprezentanți ai serviciilor pentru clienți în birourile sale din Texas și Arizona până la sfârșitul anului 2020.

Potrivit surselor din interior, există un sentiment “de urgență” în companie în zilele noastre. De doi ani, Robinhood vorbește public despre o IPO. Cu ratele dobânzilor aproape de zero și piața bursieră urlând, fereastra ofertei publice este larg deschisă, dar nu vă fi pentru totdeauna.

O opțiune mai bună – mai ales având în vedere problemele actuale ale Robinhood – ar putea fi vânzarea rapidă către o firmă cu servicii complete, precum Goldman Sachs, UBS sau Merrill Lynch. O astfel de vânzare ar oferi cu siguranță avize de miliarde de dolari pentru tinerii săi fondatori, Tenev și Bhatt. Și, după cum știe orice bun comerciant, este mult mai bine să vinzi atunci când poți decât atunci când trebuie.

 

FOTO: Robinhood.com

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii