FacebookTwitterLinkedIn

În danele portului Constanța, o navă cargo ce urmează să ajungă în Belgia este încărcată cu tone de rapiță printr-un furtun uriaș de metal în timp ce alte nave își așteaptă rândul la încărcare.

De la debutul invaziei rusești în Ucraina, portul Constanța se străduiește să se adapteze la afluxul suplimentar de cereale care a apărut ca urmare a perturbării rutelor tradiționale de shipping din cauza razboiului, transmite AFP.

În prima jumătate a acestui an, prin portul Constanța au trecut 7,5 milioane de tone de cereale ucrainene, comparativ cu 8,7 milioane de tone pentru întregul an 2022.

După ce Moscova s-a retras luna trecută din acordul internațional ce permitea Kievului să exporte aproximativ 36 de milioane de tone de cereale via porturile sale de la Marea Neagră, Constanța se așteapta să joace un rol și mai important în expedierea cerealelor ucrainene.

„Suntem pregătiți pentru cantități mai mari de cereale ucrainene”, spune Dan Dolghin, director de operațiuni la Comvex S.A., una dintre companiile din portul Constanța ce preiau cerealele care ajung aici prin intermediul trenurilor, barjelor și camioanelor și le încarcă pe nave.

Dolghin a menționat investițiile de trei milioane de euro pe care compania sa le-a făcut în ultima perioadă pentru a-și crește capacitatea de descărcare a barjelor. „Putem descarcă nave la o viteză de 3.000 de tone pe oră, echivalentul a două trenuri”, a spus Dan Dolghin.

De asemenea, Comvex intenționează să-și crească capacitățile de depozitare cu 50.000 de tone, în următoarele luni, până la 250.000 de tone.

Compania are deja în silozurile sale aproximativ 3.600 de tone de porumb ucrainean. Dolghin a mai spus că în curând ar urma să ajungă și grâul din Ucraina.

Cea mai mare parte a cerealelor intermediate de Comvex ajung în Constanța prin intermediul trenurilor și barjelor din porturile ucrainene Reni și Izmail. Însă tocmai aceste porturi au devenit în ultima vreme ținta atacurilor rusești.

Pe de altă parte, transportul pe cale feroviară este așteptat să crească, spune Dolghin. În prezent, sunt construite facilități astfel încât trenurile ce utilizează ecartamentul ucrainean mai mare să poată să-si transfere încărcătura pe sistemul feroviar românesc.

„Lucrările ar urma să fie finalizate în câteva săptămâni”, a spus Dolghin, adăugând că acum portul Constanța are mai multe linii de tren decât anul trecut.

Pe de altă parte, Dan Dolghin a recunoscut că punctele de intrare în port, în special cele destinate camioanelor, suferă în continuare de blocaje.

La fel ca și în afara porturilor ucrainene, cozi lungi de camioane se formează în jurul portului Constanța, majoritatea camioanelor fiind încărcate cu cereale românești. Chiar dacă cozile la intrarea în port sunt ceva obișnuit în această perioada a anului când sunt recoltate cerealele, unii șoferi de camion spun că razboiul a înrăutățit lucrurile.