FacebookTwitterLinkedIn

Potrivit raportului “Ethical Food Global Market Opportunities and Strategies to 2032” sectorul alimentelor etice a înregistrat o rată anuală compusă de creștere (CAGR – compound annual growth rate) de 6,0% începând din 2017. 

Se estimează că procentul de creștere va ajunge la 8,2% între 2022 și 2027, ceea ce înseamnă o piață de aproape 200 de milioane de dolari.

Până 2032 volumul tranzacțiilor în acest sector va depăși 280 de milioane de euro, spune raportul. 

La baza acestei creșteri stau îngrijorările consumatorilor privind mediul înconjurător, cererea pentru produse comercializate în mod corect și de creșterea puternică a economiilor emergente. Aceasta din urmă a dus la o clasă de mijloc în creștere care devine mai selectivă cu privire la ce cumpără și ce mănâncă.

Piața se va dubla până în 2032

“În viitor inițiativele guvernamentale, cererea pentru alimente ambalate în mod sustenabil și investițiile tot mai mari vor stimula creșterea”, se arată în raport. 

Cu toate acestea, analiștii avertizează că prețul ridicat al alimentelor etice ar putea fi un factor care va împiedica dezvoltarea dinamică a sectorului în viitor. 

Mai multe segmente și canale de distribuție.

Alimentele etice sunt cele organice și naturale, produsele alimentare comercializate în mod corect, în componența cărora sunt ouă provenite de la păsări crescute liber, sau bunuri produse cu tehnologii prietenoase cu bunăstarea animalelor și create  responsabil și sustenabil din punct de vedere al mediului. 

Segmentul cel mai mare este în prezent piața de alimente organice și naturale, care a reprezentat 40,2% în 2022. Acest segment se așteaptă să aibă cea mai rapidă creștere în piața de alimente etice, cu o CAGR de 8,5% între 2022 și 2027. 

În ce privește distribuția – care este împărțită în canale online și offline -, piața offline este mai mare decât cea online, reprezentând 63% din totalul vânzărilor de alimente etice în 2022. 

Deși se preconizează că piața online va fi segmentul cu cea mai rapidă creștere în viitor, probabil că nu va deveni canalul principal de distribuție în următorii cinci ani.

Care sunt cele mai mari piețe și cine joacă pe ele.

La nivel regional, America de Nord este cea mai mare piață pentru consumul de alimente etice, reprezentând 44% din vânzări în 2022. 

Urmează apoi regiunea Asia-Pacific și Europa de Vest.

Asia-Pacific, condusă de piețe mari cum sunt China și India, va deveni regiunea cu cea mai rapidă creștere, urmată de America de Nord, cu CAG-uri respective de 8,7% și 8,3%. În urma lor vor fi Europa de Vest și America de Sud, cu CAG-uri apropiate de 8% fiecare, potrivit raportului mai sus-menționat.

Piața alimentelor etice rămâne destul de fragmentată, cu un număr mare de jucători mici. Cei mai mari 10 competitori au reprezentat doar 13,7% din totalul pieței în 2021, ceea ce înseamnă că există posibilitatea de fuziuni și achiziții în viitor. 

Potrivit ResearchAndMarkets, Nestlé din Elveția este cel mai mare jucător cu o cotă de piață de 2,90%, urmat de PepsiCo cu 1,94%, Kraft Heinz cu 1,70%, General Mills cu 1,55% și Danone cu 1,40%. 

Restul competitorilor din top 10 sunt, în ordine: United Natural Foods, Arla Foods, Hain Celestial Group, Kellogg’s și Organic Valley. 

Cele mai mari oportunități de pe piață vor apărea în segmentul organic și natural, care va câștiga aproape 27 de milioane de dolari în vânzări globale anuale până în 2027. Acestea vor fi distribuite în principal prin canalul offline și în special în Statele Unite, potrivit raportului.

Concluzia acestuia este că pentru a profita de oportunitățile din anii următori, jucătorii din producția de alimente etice ar trebui să se extindă în regiunile emergente în timp ce rămân concentrați pe piețele lor mature, să mențină prețurile competitive, să folosească rețelele sociale, să participe la târgurile și expozițiile locale pentru a-și crește notorietatea, să obțină poziții la raft cât mai vizibile în magazine și să se concentreze pe populațiile urbane.