FacebookTwitterLinkedIn

Dacă în alți ani tema principală a PROIECTULUI EDITORIAL SPECIAL AL FORBES ROMÂNIA – Summer Plans 2022 viza obiceiurile și destinațiile de vacanță, anul acesta i-am provocat pe cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, deși pentru cei mai mulți dintre noi ar fi trebuit să fie o așteptată revenire la (noua) normalitate.

Va intra afacerea dvs. în vacanță în această perioadă? Sau nu mai este vremea de „vacanțe” în contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm?

Retailul nu intră niciodată în vacanță, indiferent de circumstanțe, deoarece are misiunea de la furniza oamenilor alimentele de care au nevoie și care le plac. Situația trebuie evaluată în permanență. În orice moment când la furnizori apar probleme legate de materia primă, de ambalaje sau de altă natură, probleme care ne afectează pe toți, noi trebuie să reacționăm rapid. Iar dacă la concurenții noștri  avantajele sunt puternicele surse de achiziții internaționale și marile surse de capital, avantajul nostru constă în viteza de reacție și adaptare. Orice s-ar întâmpla, suntem pregătiți pentru clienții noștri.

Cele mai întâlnite teme în discuțiile pe care redactorii Forbes România le-au avut de-a lungul acestui an au vizat creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia, problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă, creșterea explozivă a prețurilor la utilități. Care sunt preocupările dvs. în următoarea perioadă?

Situația devine tot mai grea și prețurile de achiziție se schimbă foarte frecvent. De aceea, pentru a ne proteja consumatorii față de creșterea prețurilor noi facem stocuri mari. Furnizorii noștri se luptă cu escaladarea prețurilor la materiile prime, echipamentele și materialele pentru renovare și construcții. Instituțiile financiare și profesioniștii al căror job este să prezică viitorul nu pot spune ce se va întâmpla în următoarele luni sau ani dar suntem cu toții de acord că vin timpuri grele. Multă lume din Europa apuseană anticipează că nu vor fi suficiente alimente pe piață pentru a face față cererii, ceea ce ne-ar priva de o cotă din ce în ce mai mare din venituri, ceea ce nu dă motive de optimism. Avantajul și modul de funcționare  Profi se bazează însă pe adaptare foarte rapidă, astfel că în ciuda tuturor acestor dificultăți, consider că Profi are un viitor pozitiv.

În ultimii ani s-a produs și o fracturare dramatică a pieței furnizorilor din țările asiatice. Globalizarea și direcția economică ce promitea prețuri mai scăzute și acces facil la bunuri și tehnologii pare să fi apus. Strategia Profi merge într-o direcție contrară acestei tendințe, căutându-și resursele chiar aici, în România. Această strategie ne face mai puțin vulnerabili la importuri și la costurile de distribuție și transport, aflate pe o pantă ascendentă. Cu siguranță, și furnizorii noștri din România (peste 90% din produsele pe care le vindem provin de la aceștia) au probleme cu materia primă și ambalajele. Dar faptul că traseul livrărilor către noi este mai scurt ne oferă un oarecare avantaj. De exemplu, lucrăm cu peste 300 de brutării locale. Mai bine de 100 de fermieri produc, în condiții de siguranță alimentară controlată, în cadrul programului nostru „Proaspete de la noi”. Orientarea către resursele locale nu ne protejează de problemele menționate mai sus, dar ne oferă un avantaj în fața concurenței.

Ce vă îngrijorează, pentru perioada următoare, în domeniul/sectorul în care activați?

Provocările realității de azi ne impulsionează și ne determină să găsim soluția potrivită pentru a ne menține și a ne continua trendul ascendent. Pe scurt, cele două cuvinte cheie în jurul cărora gravitează toate eforturile noastre de a găsi calea potrivită sunt eficientizare și optimizare.

Cum arată planurile dvs. de business pentru finalul acestui an? Dar pentru 2023?

Planul nostru de afaceri a fost revizuit anul trecut, ținând cont de criza care se apropie. Am luat în calcul o inflație mai ridicată și suntem pregătiți să facem față actualelor probleme în materie de service level, dar creștem de mulți ani și vom crește în continuare. Acum doi ani am hotărât remodelarea magazinelor, direcție care va evolua concomitent cu deschiderea, în ritm alert, de noi magazine. Cum spuneam, cuvintele noastre cheie sunt eficientizarea și optimizarea. În prezent desfășurăm mai multe proiecte pentru scăderea anumitor costuri de operare și reducere a volumului de muncă din magazinele, depozitele și sediile noastre cu ajutorul roboților și a proceselor automatizate sau digitalizate.

Pentru a ne projeja clienții de umflarea prețurilor facem eforturi suplimentare, iar din punctul de vedere al organizării și costurilor este foarte dificil să administrăm stocuri mai mari decât de obicei. Procedând însă astfel, prețurile la rafturile noastre cresc într-un rimt mai lent decât prețurile la care achiziționăm produsele. Aceasta pune pe noi o presiune suplimentară, dar consider că politica pe care am adoptat-o în urmă cu un an ne-a condus la actuala situație, dă rezultate în prezent și va da și în viitor.

Mai mult, istoria afacerilor constată că progresul cel mai vizbil se produce în timpul crizelor, atuncă când antreprenorii găsesc calea prin care să-și mențină businessurile eficiente și, în ultimă instanță, să le facă profitabile. Noul nostru format își confirmă avantajele, obținând creșteri LFL cu doi digiți. În ciuda tuturor dificultăților, se remarcă totuși o creștere a profitabilității și la magazinele remodelate. Acestru lucru ne face să resimțim o doză de optimism, în ciuda tuturor dificultăților.