FacebookTwitterLinkedIn

Utopia, cel mai nou hypercar lansat de Pagani, a debutat oficial la Museo Nazionale Scienza e Tecnologia „Leonardo da Vinci” din Milano, în compania cât se poate de selectă a unor schițe împrumutate în condiții excepționale de la Biblioteca Ambrosiana – schițe care îl au ca autor pe Leonardo da Vinci.

Alegerea locației nu este una întâmplătoare, Milano fiind orașul în care creația lui Leonardo a atins apogeul, iar Muzeul Științei și Tehnologiei – spațiul care găzduiește Leonardo Galleries, cea mai mare expoziție permanentă a creațiilor marelui artist renascentist.

Lansarea hypercar-ului coincide cu vernisajul unei expoziții speciale, „The Shape of Air: from Leonardo to Pagani Utopia”, curatoriată de unul dintre cei mai reputați specialiști în creația lui da Vinci, Pietro C. Marani.

Să mai spunem și că Horacio Pagani, fondatorul brandului omonim și designer auto – prezentat de comunicatul de presă care anunță noul hypercar drept „un vizionar utopic care expune un concept neconvențional, detașat de modul în care este privit astăzi automobilul” – este adeptul filozofiei lui Leonardo da Vinci referitor la legătura dintre artă și știință.

Utopia este al treilea model al mărcii, după Zonda și Huayra, care în timp au evoluat în veritabile game de serie redusă. Noul automobil este, de altfel, acompaniat în expoziție de două modele Pagani mai vechi, Zonda C12 (1999) și Huayra Coupé (2011) pentru a ilustra evoluția și istoria mărcii care în curând va împlini 25 de ani de activitate.

Cea mai recentă creație a lui Horacio Pagani este botezată după cartea omonimă din 1516 a lui Thomas Morus, care vorbește despre o lume ideală unde oamenii conviețuiesc în pace și armonie. Intenția lui Pagani a fost să construiască supermașina ideală, motiv pentru care și-a întrebat clienții care ar trebui să fie caracteristicile acesteia. „Simplă, ușoară și plăcută la condus”, au fost răspunsurile, interpretate de Horacio printr-un automobil care merge contra curentului (electric) contemporan din industria auto: fără baterii grele sau motoare hybrid, fără ecrane tactile, fără dublu-ambreiaj.

„Peste 4.000 de schițe, zece modele la scară, un model pentru tunelul aerodinamic, două în mărime naturală… Nenumărate idei, analize și teste făcute pe opt prototipuri, într-un efort de echipă care s-a întins pe mai mult de șase ani”, povestește Horacio despre procesul de dezvoltare a celui mai nou Pagani.

Deși este un produs al anului 2022, Utopia este o mașină clasică chiar de la debut. Motorul este o versiune îmbunătățită a propulsorului V12 de 6 litri furnizat de AMG, care acum dezvoltă 864 CP și o forță de tracțiune de 1100 Nm; cutia de viteze poate fi automată sau manuală, cu șapte trepte. Cu excepția unui display amplasat în fața șoferului, bordul este complet analog, volanul este sculptat dintr-un bloc de aluminiu, iar schimbătorul de viteze este o operă de artă în sine.

Acum 25 de ani, Pagani Automobili avea 25 de angajați. Astăzi are 180, dar rămâne o afacere de familie, mai degrabă un boutique care livrează exclusivitate decât o linie de asamblare. Pagani Utopia va fi produsă într-o serie limitată la 99 de exemplare – toate fiind deja rezervate.